Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d30 och pc-syncvolt

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag skall köra studioblixtar som har 15 volts sync med en D30. Nu har jag läst litet olika uppgifter om huruvida pc-kontakten klarar av detta eller om den är samma som hot-shoekontakten, dvs kräver 6 volt.

Om det är 6 volt, vad är det för grej jag måste skaffa mig? Och var får jag tag på en sån?

henrik

Hej

Jag har köpt en safe synk från england för blixskon.

Dock kör jag Elincrome direkt i PC kontakten, har funkat i ca 20 000 bilder nu.

Elincrome har 12v synkspänning.

Kör nu med en D60, körde med en D30 tidigare

Dock är det viktigt med polariteten, du får blinkande felkod i displayen om den är fel.

Roine

Några volt hit eller dit brukar inte göra så mycket(om det inte är mycket), viktigare med polariteten.

Värre om det är gamla blixtar, mätte upp min gamla Nissin 350T från typ 70talet. I samband med mätning fick jag också en liten stöt, bara det skvallrar om att det finns lite spänning. Visade sig vara 225volt i den. Tur att min E-10 har skyddskretsar för blixtkontakterna.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto