Annons

D3 sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj.

Ska eventuellt köpa antingen D3 eller D3x i veckan, och ingen utav dessa kameror har ju inbyggd sensorrengöring, alltid haft kameror som haft detta. Vad behöver jag tänka på nu när jag köper en utan?

Blåsbälj ska tydligen vara bra att ha.

Hej!

Först bör du se att sensorn verkligen är smutsig, med en testbild.
Blåsbälg på egen hand räcker långt, om du är lite van och händig.
(I). Vänd huset så att bajonettöppningen pekar nedåt.
(II). Blås med bälgen, med spegeln nedfälld. Då trillar damm och partiklar i spegelhuset ur.
(III). Öppna spegeln med sensorrengörningsfunktionen.
(IV). Blås försiktigt med bälgen runt sensorn. VIKTIGT att inte nudda sensorn.

Om GDS inte räcker är går det ju bra att lämna in också. Dock tycks det vara viktigt att det är en som kan sin sak. Man får torka några gånger runt sensorns kanter, och det finns ingen yta utanför sensorn om det är FX. (Mycket enklare med DX säger de).

Hoppas detta hjälper!
MVH///Thomas

har skrivit utförlig hur man gör rent sensorer med bomull pads o blåsborste o eclipse vätska gjorde alla rätt fick ändå en kostsam repa med sensorbyte som följd trots att jag gjort rent sensorer sedan canon 1ds kom. Risken finns även verkstäderna själva råkar ut för det. Om man vill vara säker på att inte skada sensorn rekommenderar jag följande
att använda en sensorloupe
http://www.scandinavianphoto.se/(X(...9102/visible-dust-dust-quasar-sensor-loupe-7x

för då ser du exakt var smutsen sitter precis innan du ska ta bort den tar du en bild o kollar smuts så kan det dels ramla ner saker på sensorn efter du kollat bilden o den är spegelvänd dessutom. Använder du senor loupe så är det realtid du ser.

istället för att dra något över sensorn oavsett om det är mjuka bomulls pads så riskerar du att repa senorn trots rätt verktyg o vätskor o för att undvika det så gör jag på följande sätt.

först kolla om sensorn är skitig med en sensorloupe (förstoringsglas med typ 7x förstoring o stark lampa) du ser allt :)
sedan blås med blåsbälg
sedan kolla med sensor loupe skit kvar använd denna eller liknande

http://www.scandinavianphoto.se/(X(...tax-dslr-gel-stick-rengoeringsset-foer-sensor

med den så trycker du bara på sensorn o skiten fastnar på klibbiga klubban ;) det funkar klockrent kört med min i två månader nu.

ang kamera så ska du bära tegelsten så hade jag valt D3x har själv haft en sådan även D700 som har exakt samma bildkvalitet som D3. D3x funkar till allt upplösningen räcker till o den har mjukare finare teckning än många andra kameror bilderna är lite mjuka direkt ur kameran men tål snygg o bra uppskärpning. Enda nackdelen med D3x är tyngden o att vertikal avtrycket sitter för långt in borde vara samma hus som D3 oavsett greppet är betydligt bättre än på tex D700/D800 men den är tung men gillar du det så är kameran riktigt bra.
Alla kameror blir skitiga på sensorerna o om någon blir det mer eller mindre tvivlar jag på det som mest orsaker är vilket jag tror är miljön o hur ofta du byter optik o helt enkelt använder kameran. Jag körde oftast två kameror utomlands med olika optik dels för att undvika massa objektivbyten samt för att alltid ha en kamera med (rätt) optik på.

sedan så hjälper faktiskt kamerans inbyggda senorrengöring en del som på tex D800.

har skrivit utförlig hur man gör rent sensorer med bomull pads o blåsborste o eclipse vätska gjorde alla rätt fick ändå en kostsam repa med sensorbyte som följd trots att jag gjort rent sensorer sedan canon 1ds kom. Risken finns även verkstäderna själva råkar ut för det. Om man vill vara säker på att inte skada sensorn rekommenderar jag följande
att använda en sensorloupe
http://www.scandinavianphoto.se/(X(...9102/visible-dust-dust-quasar-sensor-loupe-7x

för då ser du exakt var smutsen sitter precis innan du ska ta bort den tar du en bild o kollar smuts så kan det dels ramla ner saker på sensorn efter du kollat bilden o den är spegelvänd dessutom. Använder du senor loupe så är det realtid du ser.

istället för att dra något över sensorn oavsett om det är mjuka bomulls pads så riskerar du att repa senorn trots rätt verktyg o vätskor o för att undvika det så gör jag på följande sätt.

först kolla om sensorn är skitig med en sensorloupe (förstoringsglas med typ 7x förstoring o stark lampa) du ser allt :)
sedan blås med blåsbälg
sedan kolla med sensor loupe skit kvar använd denna eller liknande

http://www.scandinavianphoto.se/(X(...tax-dslr-gel-stick-rengoeringsset-foer-sensor

med den så trycker du bara på sensorn o skiten fastnar på klibbiga klubban ;) det funkar klockrent kört med min i två månader nu.

ang kamera så ska du bära tegelsten så hade jag valt D3x har själv haft en sådan även D700 som har exakt samma bildkvalitet som D3. D3x funkar till allt upplösningen räcker till o den har mjukare finare teckning än många andra kameror bilderna är lite mjuka direkt ur kameran men tål snygg o bra uppskärpning. Enda nackdelen med D3x är tyngden o att vertikal avtrycket sitter för långt in borde vara samma hus som D3 oavsett greppet är betydligt bättre än på tex D700/D800 men den är tung men gillar du det så är kameran riktigt bra.
Alla kameror blir skitiga på sensorerna o om någon blir det mer eller mindre tvivlar jag på det som mest orsaker är vilket jag tror är miljön o hur ofta du byter optik o helt enkelt använder kameran. Jag körde oftast två kameror utomlands med olika optik dels för att undvika massa objektivbyten samt för att alltid ha en kamera med (rätt) optik på.

Tack för svaret. Hur tyckte du den hanterade ISOn? D3x dvs, verkar som många klagar men den måste väl ändå funka okej? Jag fotar sällan över 1600 iso och verkligen inte över 6400 iso!!

Jag kör oftast med så lågt ISO som möjligt o ISO 1600 är absolut inga problem med D3x. Det var gränsfall på ISO 1600 med Canon 1 ds mark 2 men absolut inte med D3x. Vad som är ok med höga ISO är olika från person till person men när jag körde med d700 o Canon 5 d mark 2 o D3x tycker jag ISO 3200 är absolut Max sedan finns det dom som tycker d700 o 5 d mark2 funkar på ISO 6400 men det tycker inte jag. Jag kör sällan över ISO 800 använder stativ om det inte gäller bilder med Fuji den kör jag ofta ute när det är mörkt på full öppning mellan ISO 3200-6400.

D3x är en kamera som är bra fortfarande idag men ska man köra på höga ISO som 3200 - finns bättre kameror men om du får en d3x för vettiga pengar o står ut med stort hus så är kameran fin:) j

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto