Annons

D3 och fokusering utan batteri ...

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det här är egentligen en ganska meningslös fråga, eftersom D3 inte går att använda för fotografering utan batteri, men låt mig förklara:

Jag hämtade ut min nya kamera idag, packade upp det som behövdes och satte batteriet i laddaren. Medans batteriet satt i laddaren tyckte jag det kunde vara lämpligt att kolla att sökarens fokusinställning var rätt, och bara testa hålla i kameran lite.

När jag tittade i sökaren märkte jag direkt att något var fel - absolut ingenting var skarpt! Jag testade sökarens fokusjustering som gick att justera från oskarpt till otroligt oskarpt.

Efter att ha väntat ett tag på den nya kameran såg jag inte direkt fram emot att lämna in den på reparation för att sökarbilden var ur fokus, men jag väntade tills batteriet var uppladdat. Så snart jag satte i batteriet blev sökarbilden skarp!

De bilder jag hunnit ta sedan dess är knivskarpa, så allt är frid och fröjd, men jag har aldrig förr stött på en kamera med optisk sökare som inte fungerar utan ström. Om man drar ur batteriet ur kameran blir det för övrigt inte bara oskarpt, utan även något mörkare upplever jag det som.

Någon som vet vad Nikon gjort för att åstadkomma detta? Inte för att det gör något när man väl vet om det, men ändå :)

Jag vet i ärlighetens namn inte vad det beror på men jag har upplevt samma sak på både D80 och D300 så du är inte ensam iaf :)

Jag kan vara ute o cykla men är det inte så på alla Nikonkameror??? Det har i alla fall varit så på dom jag har testa.

Det är så på min D3 också, tror det ska vara så..

Det måste väl vara några slags flytande kristaller som inte är aktiverade på rätt sätt när ingen strömförsörjning finns..

Danlo skrev:
Det måste väl vara några slags flytande kristaller som inte är aktiverade på rätt sätt när ingen strömförsörjning finns..
Precis. Det är antagligen skivan med AF-punkterna som blir mörk när det inte ligger spänning på. Så är det i alla moderna kameror vad jag vet.

Makten skrev:
Precis. Det är antagligen skivan med AF-punkterna som blir mörk när det inte ligger spänning på. Så är det i alla moderna kameror vad jag vet.

Det låter som en fullt rimlig förklaring. Jag tackar och bockar för alla svar :)

Står i manualen att sökaren blir suddig när inget batteri är på plats alt. dålig kräm i...

/Oscar

Nu har jag ingen nikon-kamera men jag antar att det finns lite olika markeringar i sökaren av fokuspunkter och kanske spot-mätning, är det alltså så att dom försvinner när man tar ur batteriet?

Senast ändrad:
ANNONS