Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x vs 67?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Kanske en tjôtig fråga, men jag känner att jag inte riktigt har fått rätsida på detta.

Idag använder jag D100, F100 och Mamiya 67.

Min tanke var att om jag uppdaterar mig till en D2x, kommer min Mamiya att bli stående då?

Kan man jämföra kvallitén med ett 6x7 neg/dia?
Självklart beror det på hur bilden ska användas, jag vet.
Jag syftar på att trycka bilderna, (tidningar, böcker, affischer mm.) inte att skriva ut dem på egen färgskrivare.
Hittills har jag alltid använt mellanformatet då jag vet att bilden ska tryckas i A4 eller större.

Mina uppdrag skiljer sig från dag till dag.
Hade tyckt det var skönt att ha en kamera som klarar flera. Att slippa kånka runt på flera väskor, liksom.
Att framkalla, kontaktkartor och scanna kostar oxå pengar och tar tid.
Vinner jag det på en "fetare" kamera, måntro?

mvh

adam

Jo, den tanken har slagit mig.
Men det verkar som det finns en 67 proIID, som ska vara optimerad för bakstycken. Sedan har vi ju det där att ett bakstycke kostar en 100.000 +.
Och det är lite för mycket just nu.

Ca 50.000:- för D2x kan även det vara för mycket.
Men det beror på.

Jag kan inte tänka mig att jag skulle få så väst mycket för min gamla 67utrustning om jag skulle göra mig av med den...

Man kan väl lite grovt säga att D2x undefär motsvarar 6x4,5 mellanformat, och att 6x7 fortfarande är strået vassare åtminstone vad gäller upplösning. Sedan kan nog renheten i bilderna från D2x vara lite vassare än 6x4,5 då du inte har något korn.
Detta uttalande baserar jag på att Canon 1Ds MkII jämfördes med dessa 2 mellanformat i en test i tidningen "Fotogamazin" och att det båda digitalerna har visat sig vara ganska jämbördiga i andra tester.
MVH, Niclas Vestman

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto