Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x bara 100 - 800 ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag blev lite fundersam när jag ser bekrivningen på D2x (är därinne och drömmer ibland...)

"Ljuskänslighet (ISO): 100-800"

...har dom skrivit fel tro...?

Nä det stämmer: Du har från ISO 100 till ISO 800. Sedan finns Hi I och Hi II lägen vilket motsvarar ISO 1600 resp ISO 3200.

Vet inte vad du plåtar, men för min del har räckt hitintills.

Hälsningar

Mats

Är det skillnad på en bild med t.e.x. 1600 från en D2x och en hobbykamera som D50?
Är bruset "finare" eller är 1600 alltid 1600?

D2x har många fler pixlar inklämda på samma yta och har därför mer brus än D50. Det är därför Nikon valt att inte ha dessa som "standard" på D2x. Bildkvaliteten är helt enkelt inte tillräckligt bra för det på högre än ISO800, typ.
Nu gör ju dock den högre upplösningen att man kan brusreducera hårdare på D2x och forfarande ha iaf samma detaljupplösning som på D50, så i praktiken är skillnaden kanske inte så stor. Men på "per pixel"-basis är D2x sämre än D50 vad gäller brus.

Sedan kan ju karaktären på bruset åxå variera. Vissa kameror jag mer färgbrus, vilket gör bilden spräcklig, vilket oftast är betydligt mer störande än om bruset är monokromt. Nikon verkar exempelvis ha en tradition att försöka hålla bruset så monokromt som möjligt.
Därtill kan det vara olika "grovkornigt" och ett finkorningare brus ser åxå ofta mindre iögonfallande. Vad gäller dessa två faktorer tror jag att D50 och D2x är rätt lika.

Fan, då är det inte bara D200 som är en skit kamera utan även D2x...ha ha ha ha! Jag sa väl att det inte finns någon bra kamera!:)

Fläsk-Tarzan skrev:
Fan, då är det inte bara D200 som är en skit kamera utan även D2x...ha ha ha ha! Jag sa väl att det inte finns någon bra kamera!:)

SCHhhhhh...ge nu inte nåt Canonfolket nåt att retas över...dom måste ju ha samma problem...(snälla säg att det är så...) ;)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto