Annons

D2Hs discontinued...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror jag inte ett dyft på, varför skulle Nikon plocka bort den när dom inte har någon efterträdare på gång fören tidigast nästa år ?

Den finns i allafall kvar på Nikon Europa och USA.

Sen verkar den säljas som aldrig förr, den är då väldigt populär om man läser på DP, Nikon cafe och Nikonian.

Här i Sverige har den väl aldrig slagit då vi tydligen totalt gått på megapixelmyten, kanske är det lika illa i Australien.

kent.

Zoso skrev:
Tror jag inte ett dyft på, varför skulle Nikon plocka bort den när dom inte har någon efterträdare på gång fören tidigast nästa år ?

Den finns i allafall kvar på Nikon Europa och USA.

Sen verkar den säljas som aldrig förr, den är då väldigt populär om man läser på DP, Nikon cafe och Nikonian.
-- Hur vet du det? Menar du intervjun i BJP, så finns det väl många skäl för Nikon att mörka *om* en D3H faktiskt är på väg?

-- Läckor/misstag/motsv. begås sällan på mer än ett ställe... :)

-- Det gör D70 också, men det hindrar knappast att D80 kom. Faktum är att "det är dags" för en D3H om Nikon avser följa sin normala produktcykel. Allt nytt som kommit från Nikon på senaste tiden produceras i Thailand; det borde komma något nytt från Japan snart...

Jag vet inget, jag har bara precis som du läst en massa rykten.

Visst har du rätt att det är på tiden att D3H kommer ut, men hur skall den vara för att inte konkurera för mycket med D2Xs ?

D2Xs klarar väl allt lika bra som en eventuellt updaterad D3H, om man som dom flesta tror att uppdateringen kommer att bestå av mer pixlar, då blir dom väl för lika varandra.

Fördelen med D2Hs är enligt mig just dom små filerna, jag vill inte ha mer pixlar, för det jobbet köper jag hellre en D200 som backup, det vore väl det ultimata valet, dom två tillsammans kostar faktiskt mindre än en D2Xs.

kent.

Senast ändrad:
Jag tycker att D2-serien har stor potential att finnas kvar ett par år till. Kamerahuset är marknadsledande och fullt modernt.
Det räcker med att pensionera D2Hs och ge ut en ny D2_ med annan bokstav och ny bättre sensorteknik. Det behövs väl inte en lågupplösande och en högupplösande modell samtidigt i D2-serien. Man kan ju tänka sig att D2Xs får leva vidare och bli lite 'gammal' samtidigt som det kommer en ny med bättre bildkvalitet ovanför D2Xs.
Om Nikon tänker sig en 24x36 sensor så behövs givetvis ett nytt kamerahus med större spegelhus och prisma, men annars känns D2-serien modern trots 3 år på marknaden.
/Erik

Visst är det bara rykten, men säg att en D3H -- i stora drag -- kommer att se ut som ett rykte som cirkulerat:

-- 10MP, LBCAST, APS-C
-- 40RAW/50JPEG buffer
-- CF + SD
-- 3" LCD, 320000px
-- 3800 USD
-- (Notera det nya högkapacitetsbatteriet till D2Xs; kanske ett samband med en ny modell? D2X var ju inte i akut behov av detta, precis).

Ovanstående skulle ju inte betyda att man inte, i stort, kan behålla D2-huset.

Och att man nästan "hinner upp storebror", till ett lägre pris, är ju inte något som stört Nikon förr -- minns D70/D100, D200/D2X och D80/D200.

Dessutom har man ju sensorfrågan, med brus etc, att tänka på. En bra ny sensor i en D3H är MYCKET mer värd för Nikon, än att man ev. säljer lite mindre av D2Xs. Man får ju in samma pengar vilken av dom man än säljer, och sälja lär en sådan D3H göra. Och hur som helst lär ju en (FF?) D3X följa tämligen kort efter en D3H.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto