Annons

D200 på E-Bay... Kan detta stämma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders.Student

Aktiv medlem
Helt ny D200 med 18-70 kit säljs av en PowerSeller på ebay. Just nu återstår 20h av auktionen och högsta budet är 1225$. Jag vet att slutbudet kommer att vara högre men jag hoppas på någonting mellan 1600-1850$.frakten är ca 60$. Priset för ett nytt d200 kit är väl ca 2100$ i USA.
Är det helt safe om man beställer från en powersaller? Han har 99,8% positiva bedömningar och har gjort ca 12000 auktioner.

Ifall jag vinner auktionen behöver jag oroa mig för bedrägeri?
p.s.Man ska betala med kreditkortet.

Aldrig helt safe

Det är aldrig helt safe att handla på eBay. Det kan vara ett kidnappat konto eller ett otal andra varianter på bedrägeri. Det kan förstås också vara helt OK. När du kollat och allt annat verkar trovärdigt, så skriv ett mail och ställ några frågor. Det sätt du får svar på brukar kunna indikera om det är en seriös säljare som faktiskt har prylen. Priserna på eBay stiger ofta mycket i de allra sista sekunderna av auktionen.

jag kollade på avslutade auktioner på bedömningar och där ser slutpriser vettiga ut.

EX. Olympus e300 + 2 kit objektiv (14-45 och 40-150) således för 550$

Anders.Student skrev:
Just nu återstår 20h av auktionen och högsta budet är 1225$. Jag vet att slutbudet kommer att vara högre men jag hoppas på någonting mellan 1600-1850$.frakten är ca 60$. Priset för ett nytt d200 kit är väl ca 2100$ i USA.

Glöm inte att lägga på svensk moms och tull. Och kameran inte kommer att ha någon garanti i Sverige. Jag skulle avstå.

Med 20 timmar kvar kan vad som helst hända. Jag bjöd på en kamera på ebay i fjol. Mitt bud var högst tills det var 14 sekunder kvar...

ja jag märker det.... 9h kvar och högsta bud ligger på 1850$.Och det lär bli högre.. Plus frakt+moms+tull, ingen garanti. :(
Blir väl till slut mycket dyrare än att köpa i Sverige

Om man har tur undkommer man tull... Men betalar man Alltid Moms? Eller är det samma sak som med tullavgiften?

Detta är sann marknadsekonomi. Efterfrågan på D200 är hög och tillgången är så pass dålig att desperata fotografer är beredda att betala överpriser för att få sitt kära hus.

Anders.Student skrev:
Om man har tur undkommer man tull... Men betalar man Alltid Moms? Eller är det samma sak som med tullavgiften?

Det är Tullverket som ser till att tullavgift och moms tas ut. Själva digitalkameran är fortfarande tullfri, men jag tror att objektiv och övriga tillbehör är tullpliktiga.

Momsen beräknas på godsets värde PLUS frakten PLUS tullen! Japp, skatt på tullavgiften!

www.tullverket.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar