Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

AeS

Aktiv medlem
Skall det va så här??
Jag tycker att skärpan skall vara lika bra eller bättre på D200 bilden jämfört med D70.
Samma objektiv och inställningar.

Bild D70:
D70_70_210.jpg

Bild D200:
D200_70_210.jpg

Kommentar från Nikon:

"Nu har jag tittat på båda bilderna. Det som jag skrev i mitt förra svar gäller fortfarnade, Nikon D200 är "inställd" från fabrik som en mjukare skärpning. Om man jämför med D70 så är det dels 4 megapixles skillnad, D70 är en "amatör" kamera som är inställd från fabrik att ge mer skärpa och mer kontrast för att ev. slippa redigera bilderna i efterhand. Sedan skulle jag tippa på att ditt Sigma objektiv blir "sämre" desto mer upplösningen som kameran har.
I ditt fall skulle jag nog tänka kanske lite annorlunda när Du fotar med D200 än med D70. D200 är ju som sagt inställd med mjukare skärpning, mjukare kontrast allt för att fotografen kan justera detta i efterhand. Testa att välja skärpa medelhög eller hög, kanske lite mera tonkompensation osv."

Stämmer detta?

Arne

Mikael Risedal Är väl en av de som besvarar såna här frågor bäst, men såvitt jag vet så är D200 generellt ngt oskarpare än D70, dels mjukvarumässigt, men även det faktum att "moarefiltret" framför bildbrickan är starkare på D200, vilket ger mindre moareeffekt, men även mindre skärpa, detta fixas dock ganska enkelt i PS med USM...

Sen bör det ju sägas att dels så ställer D200 högre krav på optikens kvalitet, dels så gör det större pixelantalet o mindre pixelytan att kameran lättare visar brister i fografens teknik, tex kameraskakningar..

mvh johan

Senast ändrad:
Då är nästa fråga till er Nikon D200-ägare.
Har ni märkt någon förändring i ert fotande, kör ni på längre tider och dyra orginaloptik?
Själv får jag liknande resultat med Nikon 17-55/2,8, det objektivet kanske även det är för klent?

Arne

AeS skrev:
Då är nästa fråga till er Nikon D200-ägare.
Har ni märkt någon förändring i ert fotande, kör ni på längre tider och dyra orginaloptik?
Själv får jag liknande resultat med Nikon 17-55/2,8, det objektivet kanske även det är för klent?

Arne

Har du kollat om du har backfocus eller inte?

Vad står kameran på för skärpeinställningar?
D200 är mycket riktigt mjukare än D70 med standardinställnigarna.

Min D200 är då helt knivskarp med skärpan på +1.
Jag fotar i RAW så skärpeinstälningarna från kameran blir då default i RAW-konverteraren.

Ett exempel med D200, 17-55 2.8 och SB-800.
Bilden är tagen handhållen och är en 100% crop.

http://www.dobermann.ws/ovrigt/_DSC00252006-04-06_18-09-08.jpg

Kör också bara i RAW-format.
Har ändrat skärpan till högsta i kameran, testat med olika inställningar i Nikon Capture.
Men det blir inte skarpt!
(Inte ens backfokus.....)

AeS skrev:
Kör också bara i RAW-format.
Har ändrat skärpan till högsta i kameran, testat med olika inställningar i Nikon Capture.
Men det blir inte skarpt!

Hm..

Vad kör du med för objektiv?
Vad hade du för bländare/slutartid/brännvidd?
Provat med stativ?

Har du kollat mot testpapper att kameran focuserar rätt?

Med Sigma 70-200/2,8 har jag testat med stativ mot några ölburkar som låg ner på ca 10-15 mtr avstånd. Olika bländare/tider o.s.v. läsbart med D70 men inte med D200.

AeS skrev:
Med Sigma 70-200/2,8 har jag testat med stativ mot några ölburkar som låg ner på ca 10-15 mtr avstånd. Olika bländare/tider o.s.v. läsbart med D70 men inte med D200.

Då återstår ju bara frågan om du kontrollerat var skärpan ligger?

Kraftig frontfocus kanske?

Ni som haft/har D70 och köpt D200.
Har ni märkt/ändrat ert fotograferande (inställningar/efterbehandlingar) med D200?

AeS skrev:
Skall det va så här??
Jag tycker att skärpan skall vara lika bra eller bättre på D200 bilden jämfört med D70.
Samma objektiv och inställningar.

Bild D70:
D70_70_210.jpg

Bild D200:
D200_70_210.jpg

Kommentar från Nikon:

"Nu har jag tittat på båda bilderna. Det som jag skrev i mitt förra svar gäller fortfarnade, Nikon D200 är "inställd" från fabrik som en mjukare skärpning. Om man jämför med D70 så är det dels 4 megapixles skillnad, D70 är en "amatör" kamera som är inställd från fabrik att ge mer skärpa och mer kontrast för att ev. slippa redigera bilderna i efterhand. Sedan skulle jag tippa på att ditt Sigma objektiv blir "sämre" desto mer upplösningen som kameran har.
I ditt fall skulle jag nog tänka kanske lite annorlunda när Du fotar med D200 än med D70. D200 är ju som sagt inställd med mjukare skärpning, mjukare kontrast allt för att fotografen kan justera detta i efterhand. Testa att välja skärpa medelhög eller hög, kanske lite mera tonkompensation osv."

Stämmer detta?

Arne

Bilden tagen med D200:an ser faktiskt ut att ha skaknings oskärpa. Kan den ha det?

Av bildexemplen du visar så tycker jag nog att nått är fel. Så mycket oskärpa kan inte vara rätt. Kameran måste fokusera fel heltenkelt. Förklaringen från Nikon att D200 skulle vara inställd att ge suddiga bilder låter direkt fånigt. Varför skulle den det?

Asson skrev:
Av bildexemplen du visar så tycker jag nog att nått är fel. Så mycket oskärpa kan inte vara rätt. Kameran måste fokusera fel heltenkelt. Förklaringen från Nikon att D200 skulle vara inställd att ge suddiga bilder låter direkt fånigt. Varför skulle den det?

Därfö att det helt enkelt är det...

D200 kar ett kraftigare lågpassfilter vilket minskar "moarie" rejält men som bieffekt minskar även skärpan.

Utöver detta har man medvetet valt att lägga på lite skärpa direkt i kameran då man antar att ägaren till en D200 nog vill ha full kontroll över "framkallningen" själv och lägger då själv på skärpan det sista man gör. Bilderna tål helt enkelt mer "photoshoppande" om man inte lagt på skärpa.

jag tittade på dina bilder och det verkar ju bissart att de resultaten ska förklaras med ett kraftigare lågpassfilter och mindre skärpning. Jag upplever inte alls den stora skillnaden på min D200, men då har jag o andra sidan inte fotat massor med den än.

men hallå?!

Ursäktar min något iriterade rubrik men jag kan inte på något vis hålla med om att D200an levererar "oskarpa bilder".

Ja, kameran har ett kraftigare lågpassfilter vilket gör att den utan skärpning ger något mjukare bilder. Detta kommer man dock lätt ifrån med mjukvaruinställningarna i kameran och/eller USM i PS. Jag kör med 17-55/2.8 (vilket får räknas till en av de skarpaste zoomarna nikon har).

Här är en bild som är tagen med +2 i skärpa och råformat. bländaren är 11 om jag inte missminner mig:

http://static.flickr.com/56/126307768_ae98ceb5db_o.jpg

Det måste vara något som är fel med D200 bilden.
Min Pentax har också ett kraftigt lågpassfilter men skärpan blir mycket bra i alla fall.

Det där ser ju ut att kunna vara en 100% crop från kanten med en billig zoom.

Senast ändrad:
AeS skrev:
Skall det va så här??Stämmer detta?

Arne

Det är helt klart att det är något fel på din kamera, det är bara att lämna in den.
D200 levererar skarpa bilder även om du har ställt in den på minimal skärpa.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto