Annons

D200 och rätt gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

OldAbe

Medlem
Jag har tagit steget upp till en D200 och nu har stött på några frågetecken. Innan hade jag en 35mm kamera som jag har haft i 10år. Jag har gjort mig av med kameran samt all optik. Vilken optik är att rekomendera till en D200, DX optiken skall väll anpassad till Digital SRL?

Jag skall börja köpa in optik allt efter som jag blir bekant med kameran och har tänkt mig att ha 4 glugger totalt. Jag vill ha möjlighet att fota vad som faller mig in och inte vara låst.
Jag har tittat på AF-S 18-200/3,5-5,6 VR ED till att börja med, det täcker in ett stort område.

Är det rätt glugg till den kameran och vilken optik skall jag välja om jag inte vill känna mig låst? Som sakt var jag har tänkt att ha 4 gluggar framöver. Kanske skall tilläga att jag har fotat en hel del innan. Men är helt ny i Digital SRL värden.

Ge gärna era synpunkter så att jag kan bilde mig en uppfattning.

//MG
 
Vad ska du plåta? Hur ska bilderna användas? Är ljusstyrka viktigt? Maximal skärpa? Är tyngden oviktig? Priset?

Som allroundoptik är nog 18-200 tillräckligt bra, har själv beställt en. Men är du väldans petig kanske fast optik är att föredra...? Eller zoomar med inte lika stort omfång, det är innebär ju alltid kompromisser.
 
Det är principiellt ingen större skillnad mellan D200 och din gamla kamera, förutom att sensorn är lite mindre än en filmruta - mao. så rekommendar jag att du tänker tillbaka nu när du ska skaffa nytt. Vilken optik använde du förut? Vad trivdes du med? Försök hitta motsvarigheter till de objektiven.

DX-optik eller inte spelar inte så stor roll, men håll koll på brännvidderna, du får med mindre av bildcirkeln med en D200 än en analog kamera. Alltså kommer du att behöva kortare brännvidder än förut.
 
Själv så startade jag med en 17-55 mm/2,8 till min D200 och lyckades också komma över en 80-200 mm f/2.8 begagnat. Gluggar som jag är supernöjd med och som jag upplever täcker väldigt bra. Ok 17-55 mm är ju tyvärr inte gratis.. men, det blir underbart resultat.

Nu går jag bara och väntar på mitt macro 105 mm den nya gluggen Nikon släppte för nån dryg månad sedan..

Skulle jag nån gång fundera på att köpa 17-200 mm så vore det som typ en semesterglugg där jag inte vill släpa runt på en full kameraryggsäck

Lycka Till!
 
Begagnade AF-objektiv och testa

Oavsett tillverkningsår så står det AF på objektivet så fungerar det till alla digitala Nikonkameror.
Med begagnade/ nybegagnade (dvs. objektiv i bra skick) har jag byggt upp min "objektivsamling" för att bl.a. testa och ha råd köpa ljusstarka objektiv. Jag har sedan också köpt 70-200 VR för fågel-/naturfotografering, ett drömobjektiv som varmt kan rekommederas, men det var inte billigt
//Björn
 
Erik Schalin skrev:
D200
AF-S 18-200/3,5-5,6 VR ED

Det låter i mina öron som man häktar på en volvo på en porsche.
Det beror väl på vad man plåtar och vad bilderna ska användas till. Vad jag har sett av den vore den perfekt för mig som oftast plåtar porträtt i miljö. En tjock 2.8-zoom är bara störande och otymplig för mig.
 
fast de två bländarstegen är guld värt när det gäller befintligt ljus.

Ett 50mm AF(D) 1.8 är också en bra grund. Dessutom väldigt billig.
 
Som tidigare sagt är det helt beroende på vilka användningsområde som du är ute efter. För min del vill jag ha ljuskänslig optik. Inget som känns plastigt och för lätt.

Detta satsar jag på (sorterat efter brännvidd):

Tokina 12-24 /2.8 (i min ägo)
Nikon 12-55 /2.8 el Sigma 18-50 EX /2.8 (på gång)
Nikon 50mm /1.8 (i min ägo)
Nikon 70-200 VR (i min ägo)
 
Jag har själv beställt ett 18-200mm VR till min D70. (som inte verkar finnas att få tag på för tillfället.)

Ken Rockwell lovordar det på sin hemsida:
"It's small, fun, flexible, sharp and fast. VR, instant auto/manual focus override and macro and zooming all work perfectly. This lens is too much fun! It has an almost all-encompassing zoom range and the images on my D200 are wonderful. Bravo!"
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm

Här är även en gluggtest på PhotoZone.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm

Det är självklart inte perfekt (då det har 11.1x zoom och kostar ca:7000kr), men det verkar vara mycket bra i sin helhet.
Och bara tanken på att inte behöva släpa på massor av gluggar och dessutom alltid vara redo att avfyra mellan 18-200mm (27-300mm på min D70) på frihand är fantastiskt!
Det kommer självklart inte att ersätta bättre gluggar som är specialicerade för sin uppgift.
Men dessa kräver nästan att man vet exakt vad man skall fota och dessutom att man har en stor budget.
Helt klart för mig är att det är svårt att hitta något bättre inom genren för oss med en begränsad budget.

Och i mitt fall så hänger jag väl på en Volvo-orginaldel på min Volvo D70 ;)
 
Utanför ämnet är det bara jag som tycker att Ken Rockwell inte förtjänar guru status? Hans bilder är jävligt tråkiga och recessionerna är totalt partiska.
 
Jag har ett gäng gluggar till min D200, men 17-55an ger mig WOW-upplevelser gång på gång.
HIGHLY RECOMMENDED!
 
Jag är helt inne på Dennis linje.

Jag har;
Nikons 17-55mm/2,8
Nikons 105mm VR Macro

Objektiv jag skall köpa;
Nikons 70-200/2,8 VR
Nikons eller Tokinas 12-24mm

Jag prioriterar bildkvalitét och bra ljusstyrka(brukar ligga hand i hand). Bildstabilisering är också något jag gärna har på mina objektiv så man slipper bära med sig stativ hela tiden.

Med dessa objektiv tror jag nog att jag kommer vara rätt nöjd ett tag.
Har av erfarenhet lärt mig att inte köpa billigare och lite sämre optik då detta brukar leda till att man ändå går och köper de bättre gluggarna efter ett tag.

Nu finns det billigare gluggar som är bra och har bra ljusstyrka som tex;
Tamron 28-75/2,8,
Sigma 18-50/2,8 och
Sigma 70-200/2,8

Lycka till med dina köp och framför allt, dina beslut.
 
Det finns också gott om fina, skarpa äldre MF-objektiv som du kan fynda.
 
Senast ändrad:
Hur funkar Nikons 18-70mm ihop med D200?

Kan tänka mig att det vore läge att att uppgradera det men nu äger jag ju redan ett...


Mvh Jonas S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.