ANNONS
Annons

D200 + cosina 70-210

Produkter
(logga in för att koppla)

ajm991

Aktiv medlem
Jag har en riktigt, riktigt korkad fråga. Jag har bara fotat analogt system innan, men nu köpte jag mig en D200 och ett Cosina AF 70-210mm f2.8-4.0 (mest för att det var billigt, och för att börja med). D200'an gillar jag väldigt mycket men det tar ju ett tag innan man har lärt sig allt. Min analoga kamera har ett teleobjektiv av skjut-dra typ (ni vet vad jag menar va, kameran är helt och hållet manuell på alla sätt och vis) och nu kommer min korkade fråga: hur zoomar jag in och ut med min D200/cosina? om jag står en bit ifrån och vill zooma in så långt det går, eller tvärtom står ganska nära och behöver zooma ut till max? (...och hur dum var frågan....?) =)

Zoomring, ja visst finns det, och när objektivet är löst så funkar det ju att vrida precis som vanligt. Men när det sitter på kameran så går det jättetrögt så det känns inte som att det är meningen att man ska vrida för hand. Det funkar överhuvudtaget inte om bländarringen är inställt på något annat än 22. Ska det vara så? Kanske skulle ställa frågan i en annan tråd egentligen, men nu blev det ju såhär...
En fråga till: vad ska jag köpa för telezoom om jag ska ha ett riktigt bra? Fotar till 75% djur i rörelse, så det måste ju vara ljuskänsligt...

Är inte Cosina AF 70-210/2.8-4.0 en skjut-och-drag-zoom?

Om man läser recensionerna här så får man det intrycket åtminstone.

Ja det trodde jag med, men det går jättetrögt när objektivet sitter monterat. Det är kanske en inställning i kameran men jag hittar den inte.

Bländarringen ska stå på 22 och inget annat. Bländare styr du sedan via kameran.

Så om det fungerar när den står på 22 så är det väl bara att zooma och se glad ut idag! ;)

Du är inte på fokusringen och vrider då? Den går lätt när objektivet inte är monterat och trögt när den sitter monterad. Prova ställa om kameran till manuell fokus på det lilla vredet nere till vänster om objektivet. Går det lätt då? Isf är det fokusringen du vrider på.

Jag har aldrig haft ett objektiv med skjutzoom så jag kan inte hjälpa dig där.

Men jag blir lite förvirrad för du skriver att "Det funkar överhuvudtaget inte om bländarringen är inställt på något annat än 22. " Det tolkar jag som att vid f22 så fungerar det? Eller är det bara trögt då? Å funkar inte alls annars?

Det stämmer så som du skriver att det är fokusringen. Nu blir jag ännu mer förvirrad. Det måste väl gå att zooma ut/in tills man är där man vill ha det, och sen låta autofokus fokusera...?
Vid 22 så funkar det, väljer jag något annat så står det bara fEE i kameran och det funkar inte alls. Jag fick inte med några som helst instruktioner till objektivet. Jag får väl ta en tur till scandinavian och fråga =)

Objektivet SKA du låsa på f22. Kameran justerar sedan bländaren i objektivet åt dig. Du talar om för kamerahuset vilken bländare du vill ha, sen "sköter den resten". Rör aldrig bländarringen om du fotar med D200! =) Lås den på f22 och lämna den där!

Du har förmodligen två ringar på kameran, en för fokus, vilken du bara använder när du vill fokusera manuellt. En för zoom vilken _förmodligen_ sitter närmare kamerahuset... du har ingen bild på objektivet?

Skumt... då har jag tyvärr ingen aning..

Hoppas någon som har samma optik ser tråden och kan hjälpa dig. Var köpte du den? Beg?

Skjutzoomen måste ha hakat upp sig för den skall gå att ändra i alla lägen. På min Nikon 80-200/2,8 med skjutzoom kan jag zooma hur som helst och det spelar ingen roll vilken inställning kameran har. Skärpan däremot beror på dina kamerainställningar.

Ja, visst hade den det....jag tog i lite extra och då släppte den.... Tack! Jag har inte vågat dra så hårt....

Jag provade lite fram och tillbaka nu och vid ett läge fastnade den längst ut och det spelade ingen roll att jag tog i lite. Sen rätt som det var så släppte den.
Man misstänker att det kan vara något fel på den...eller är det så här? Den ska väl inte fastna så där?

Att en skjut-och-drag-zoom går lite trögt i ena ändläget kan man nog förvänta sig, speciellt på ett lågprisbjektiv, men jag tycker att innan du forcerar trögheten igen så bör du kolla att det inte finns en spärr någonstans som låser objektivet i det tröga ändläget. Den spärren ser förmodligen i så fall ut som en skjutomkopplare. Det kan hända att den står i halvlåst läge så att zoomningen går väldigt trögt i ena läget. Se i så fall till att spärren är helt upplåst innan du zoomar.

i ändläget har objektivet ett "fusk-macro"-läge. om du ser på fokuseringsskalan kan du se att det finns orange text och att det står macro 1:2.5x. om du har fokuserat så påass nära att du gått in på macroområdet går det inte att ändra brännvidd förrän du fokuserat ltie längre bort.

köpte du objektivet för 3000 på scandinavian photo? jag köpte mitt för 800 kr på ebay.de. men sen var jag inte så värst nöjd med objektivet å köpte ett 80-200/2.8 begagnat för 2600:- det är verkligen en gigantisk skillnad mellan objektiven...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar