ajm991
Aktiv medlem
Jag har en riktigt, riktigt korkad fråga. Jag har bara fotat analogt system innan, men nu köpte jag mig en D200 och ett Cosina AF 70-210mm f2.8-4.0 (mest för att det var billigt, och för att börja med). D200'an gillar jag väldigt mycket men det tar ju ett tag innan man har lärt sig allt. Min analoga kamera har ett teleobjektiv av skjut-dra typ (ni vet vad jag menar va, kameran är helt och hållet manuell på alla sätt och vis) och nu kommer min korkade fråga: hur zoomar jag in och ut med min D200/cosina? om jag står en bit ifrån och vill zooma in så långt det går, eller tvärtom står ganska nära och behöver zooma ut till max? (...och hur dum var frågan....?) =)
Zoomring, ja visst finns det, och när objektivet är löst så funkar det ju att vrida precis som vanligt. Men när det sitter på kameran så går det jättetrögt så det känns inte som att det är meningen att man ska vrida för hand. Det funkar överhuvudtaget inte om bländarringen är inställt på något annat än 22. Ska det vara så? Kanske skulle ställa frågan i en annan tråd egentligen, men nu blev det ju såhär...
En fråga till: vad ska jag köpa för telezoom om jag ska ha ett riktigt bra? Fotar till 75% djur i rörelse, så det måste ju vara ljuskänsligt...
Zoomring, ja visst finns det, och när objektivet är löst så funkar det ju att vrida precis som vanligt. Men när det sitter på kameran så går det jättetrögt så det känns inte som att det är meningen att man ska vrida för hand. Det funkar överhuvudtaget inte om bländarringen är inställt på något annat än 22. Ska det vara så? Kanske skulle ställa frågan i en annan tråd egentligen, men nu blev det ju såhär...
En fråga till: vad ska jag köpa för telezoom om jag ska ha ett riktigt bra? Fotar till 75% djur i rörelse, så det måste ju vara ljuskänsligt...