Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 brände minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
För cirka två veckor sedan, när D200 precis gjort intåg i mitt liv, tyckte jag att det var väldans fräckt att bränna av några exponeringar på raken, det är ju så mäktigt att höra hur D200 spottar ur sig fem exponeringar i sekunden (man tröttnar emellertid rätt snabbt).

Så det gjorde jag. Och eftersom det bara handlade om struntfotografier jag inte ämnade spara så raderade jag dem samtidigt som de skrevs till minneskortet. Ingen bra idé. Kortet gick sönder (testade kortet i tre andra kameror, ingen kunde etablera kontakt med det).

Nu tänker ni säkert att "han får väl skylla sig själv" alternativt "det där är ingen realistisk situation i vardagen". Men visst sjutton ska kameran klara av och skriva till/läsa från kortet samtidigt utan att något händer?

Hur som helst lämnades minneskortet in och jag fick ett nytt omgående. Som tur var fanns inget viktigt på det sedan tidigare.

Mvh /Peter

Jag tycker att du absolut inte gjorde något fel, självklart ska grejerna tåla den behandlingen.
Jag tycker definitivt att du ska testa igen, pajar den minneskortet igen så är det mycket allvarligt.
(Ingen ironi)
Jag tycker att den situation som du gjorde/hade är inte ovanlig, särskilt om man kör raw, då tar det tid att skriva.

Låter inget vidare.

Vill dock inte prova på min två kort ;)

Korten borde ju inte gå sönder, kanske bli lite fel på datan på kortet, men inte gå sönder.

/Johan

Man kan tycka att det inte borde ha gått sönder. Men i instruktionsboken till min Nikon så står det att man absolut inte skall fippla med kortet innan det har arbetet klart. Men nu är ju det iofs en D50 så det kanske är skillnad?

Kan väl ha varit materialfel på kortet också.
Det alstras ju en del värme i dataöverföringen om jag inte missförstått det och om du nu pressade kortet så kan väl det ha fått den svagaste länken att brista.

Finns det höghastighets läge på D200 åxå?
som d2x.. i 8b/sek är det roligt en stund till =)

Menlöst inlägg ja..men

Låter ju inget vidare.

Jag har dock gjort samma sak många ggr. Börjat kolla bilder och slängt vissa under tiden kameran skriver till minneskortet och det har funkat hur bra som helst.
Använder ett Ultra II 1Gb.
Kanske är ditt minneskort som inte klarar sånt?

Testat formatera kortet med en kortläsare? Kan väl kanske vara filsystemet(eller vad det nu heter) som har rykt.

Mushkot skrev:
Testat formatera kortet med en kortläsare? Kan väl kanske vara filsystemet(eller vad det nu heter) som har rykt.

Jepp.. det låter mer troligt. I med det i en kortläsare och öppna datorhanteringen/diskhantering och kolla.

Är det inte lämpligt att låta tekniken ha sin gång ?? Stänger du av datorn medan du laddar in bilder också ??
Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Är det inte lämpligt att låta tekniken ha sin gång ?? Stänger du av datorn medan du laddar in bilder också ??
Mvh/Gunte..

Man kan ju exempelvis få ett strömavbrott... i så fall vill man ju inte gärna att hårddisken ska vara raderad vid omstart, eller hur?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar