Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - Batteriet självdör!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wilko

Medlem
Äntligen fick man supersmällan. Och med fasa ser jag hur batteriet tycks ladda ur av sig själv medan kameran är avstängd. Laddade fullt igår, kollade runt lite i menyerna och knäppte typ 20 bilder i varierande format. I går kväll visade ikonen 3/4 laddning. I morse var batteriikonen nere på halv, har knappt petat på kameran sedan dess och nu är det bara en pinne kvar i rutan.

På min D70 räckte batteriet uppskattningsvis 100 gånger längre. Vad gör jag för fel? Har någon annan upplevt samma sak?

Är det helt ny kamera? Den laddar nämnligen det interna batteriet i början och det suger ur batterie rätt rejält.

Stämmer bra

Aha, det förklarar kanske saken! Har laddat fullt två gånger hittills, köpte den i måndags. Visste inte ens att det fanns ett internt batteri. (Står det något om detta i The F***ing Manual?) Hoppas du har rätt! Stort tack!

Re: Stämmer bra

Wilko skrev:
Visste inte ens att det fanns ett internt batteri. (Står det något om detta i The F***ing Manual?)

Det interna batteriet behöver två dagars laddning för varje 3-månaders period. Alltså förser sig kameran av batterikraften.

"The Clock Battery
The clock-calendar is powered by an independent, rechargeable power source, which is charged as necessary when the main batteries are installed or the camera is powered by an optional EH-6 AC adapter. Two days of charging will power the clock for about three months. If the icon flashes in the control panel, the clockbattery is exhausted and the clock has been reset to a time starting at 2005.01.01.00:00:00. Set the clock to the correct date and time."

/Nonno

Jag tycker D200:ans batterikapacitet är helt okej. På min tredje laddning så kunde jag trycka av ungefär 300 bilder och en hel del av dessa var lite längre tider ex 1/8, 1/15. Dessutom är jag en sån som tittar på nästan alla bilder som jag tar och raderar mycket direkt i kameran. Batteriet skall enligt uppgift nått full kapacitet först efter ca 10-15 laddningar. Jag känner mig inte orolig över batterifrågan. Som yrkesman eller avancerad amatör med intresse för natur eller andra lite längre sessioner bör man dock införskaffa sig ett extra batteri för säkerhets skull.

På min första laddning så tog jag runt 500 bilder innan batteriet tog slut, och jag kollade väldigt mycket på bilderna och bläddrade runt i menyerna.

Synd bara att mitt exemplar inte funkar enligt ovanstående. Har testat att låta kameran ligga avstängd och fulladdad -- på cirka 30 timmar är batteriet helt tomt. Nu testar jag att ladda batteriet fullt, sätta i det efter några timmar och kolla läget. Och hittills har det varit full kräm (efter typ 8 tim).

Nu är jag glad att jag inte köpte kameran från andra sidan klotet utan bara angränsande landskap. Men Nikons så kallade telefonsupport ger jag inte mycket för... samma grad av "service" som allt annat i det här landet sedan de senaste 5-10 åren när människor har ersatts av telefonsvarare och datorer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto