Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D1X vs D70, jag har testat!

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Så kom äntligen min D1X (beg i bra skick). Spänd förväntan. Skulle den hålla måttet?

Kameran känns mycket gedigen och bra. Ligger mycket bra i handen och känns inte alls så tung. Knappar och menyer är helt OK även om faktisk D70 är bättre här.

Positivt:
+ sökaren är klart större än D70, känns riktig bra
+ trådutlösare
+ ljusmätning/tidsauto med manuella objektiv
+ nedbländning fungerar med manuella objektiv
+ klart snabbare autofokus, i övrigt lika snabb
+ spegeluppfällning (men den verkar inte behövas på D1X)

Negativt:
- batterierna men det visste jag
- gummiklädseln lossnar / hamnar fel

Bildkvalitet? Över förväntan faktiskt. Bilderna är lite mjukare än D70 men har lägre brus. Se 100% crop från bearbetade NEF-filer. D1X via 10.5 MPixel i Nikon Capture och sedan nedskalad till 6 MP. Ingen justering för övrigt. Lägsta ISO.

Jag är mycket nöjd.

Bilagor

• crop1.jpg
    crop1.jpg
    39.2 KB · Visningar: 832
objernulf skrev:
D1X via 10.5 MPixel i Nikon Capture och sedan nedskalad till 6 MP. Ingen justering för övrigt.
Kanske skulle jämföra med D70 uppskalad till 10.5 MP också. Det jag blir lite fundersam över är skärpningshalon som syns kring den skuggade bokbaksidan mot väggen.

Skillnaden är att med D1X kan man använda hela den horisontella upplösningen (4000 pix) och endast interpolera vertikalt. En interpolering med D70 i Photoshop i efterhand ger ingen effekt.

Angående halon så "slarvade" jag säkert med skärpningen på D1X-bilden. Bilderna är skärpta på olika sätt.

Jag gav 12'.

Behandlar man batterierna rätt håller de nog i alla fall fler än 200 bilder. Jag tänker inte "slita" på slutarern bara för testa utan får se frammåt hösten hur mina tre batterier har uppfört sig.

Det finns tydligen nya batterier, t ex på Zebra Media, som enligt uppgift är mycket bra.

objernulf skrev:
En interpolering med D70 i Photoshop i efterhand ger ingen effekt.
Det menade jag inte heller. Eftersom man måste göra en omskalning av någon av bilderna för att få enkelt jämförbara bilder så kan det vara intressant att se båda alternativen, dvs. dels uppskalning D70, dels nerskalning D1X.

objernulf skrev:
Jag gav 12'.

Behandlar man batterierna rätt håller de nog i alla fall fler än 200 bilder. Jag tänker inte "slita" på slutarern bara för testa utan får se frammåt hösten hur mina tre batterier har uppfört sig.

Det finns tydligen nya batterier, t ex på Zebra Media, som enligt uppgift är mycket bra.

Jag använder Zebras "pirat batterier" och måste säga att jag är mer än nöjd. Runt 500 bilder är normalt om man inte chimpar som en galning.. ;)

Grattis till ett bra kameraköp. Du kommer att märka att det är något speciellt med bilderna, en känsla av icke "digitala" bilder. I jpg så ger kameran neutrala färger, en del kallar dom kalla jmf med D70.

Jag tycker fortfrande vissa saker är enastående hos d1x, autofocusen som hugger i låga ljusnivåer, där andra kameror står och kanar fram och tillbaka eller måste tända en hjälplampa. Exponeringen, det är inte ofta jag har fått felexponerade och för ljusa bilder vid snappshoots och autoexponering. Sökaren är fortfarande mkt bra visar 100% jmf med andra kameror som endast visar 95.

Från 125-400 iso fungerar kameran mycket bra, (bruset är något högre jmf med D70 även på 400 iso.)
Testa även de olika kurvorna som ligger inlagda, jag tyckte att o =normal passade generellt bäst .
Jag köpte min när den kom ut för ett antal år sedan. Aldrig haft ett problem med kameran som varit med i allt från tropisk värme och stark vinterkyla.
Kameran är en pärla som fortfarande hänger med bildmässigt. Handhavarmässigt är den enastående.

Hälsning från en som gav 67000:- för sin och aldrig varit missnöjd
Mikael

Upplever du bruset som mindre även på höga känsligheter? Jag har blivit rådd att köpa D70 hellre än D1x på grund av det. Trots allt lutar det nog åt D1x för det bättre husets skull.

MattiasL skrev:
Upplever du bruset som mindre även på höga känsligheter? Jag har blivit rådd att köpa D70 hellre än D1x på grund av det. Trots allt lutar det nog åt D1x för det bättre husets skull.

Bruset är lägre i d70 på högre iso tal, betänk att D1x kameran har mer än 3 snart 4 år på nacken.
Nu har inte Nikon och den ccd som sitter i D1x det flammiga färgbruset som du kan se hos cmos, men brusbilden är högre, speciellt i lågljusituationer .
Det är som en Canonkollega säger- den kameran , D1x, har hängt med under hela tiden som han har bytt och är innne på sin 3 e kamera, och är d1x lika bra idag som när den kom . Dvs bildresultatet är fortfarande otroligt bra idag jmf med andra kameror om den exponeras rätt.
Mikael

Senast ändrad:
kaw skrev:
Lustigt att Olles utsnitt ovan (ISO 800) inte visar det. Skillnaden kan inte vara stor?
Om man skall tittta på brusbilden, fotografera av ett motiv inomhus i befintligt ljus.Alltså ingen blixtbild. Sedan kan du jmf kamerornas bildfiler.
Du kommer att finna att både grundbrus och färgbrus är mindre i d70, samt att d70 har större förmåga att återge färger i de mörka /skuggområdena i bilden.

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar