Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 vs S2 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elenor

Aktiv medlem
Antog att denna rubrik skulle finnas i forumet, men jag hittar den inte i alla fall. Finns den är jag tacksam för en länk...

Hur som helst, tänkte bli digital efter många år med Nikon 601 och 801, och har då spanat på just dessa två digitala kameror. Förra veckan var jag och klämde på båda hos en lokal handlare och priset var ungefär detsamma.

D100 vann på batterier och menyer samt fint "kornaktigt" brus.
S2 pro hade blixtuttag och Iso 100 och var något nättare att hantera med mina små händer.

Kändes till slut som om D100 var enklare att hantera (menyerna) men så idag ser jag att S2 pro är nere på 15 995 kronor! D100 har kvar sitt pris.

I förrgår kostade båda runt 19 000...

Vad ska man välja och varför?

Kramar / Ellen

Hittade lite nyttig information här i forumet av en medlem som har haft båda. Tar upp en del om D100 i alla fall.

Hej

o D100 + MB-D100 m 2LiOn batterier är kalas!
o Bättre färger (inget grönt i skuggor - eller magenta i hud) än S2PRO samt en avsevärt bättre kamera konstruktion i nästan alla avseenden. S2 har aningen mer upplösning men i övrigt är D100 bättre. D100 hanterar högkontrast motiv bättre dessutom då S2 har en benägenhet att förlora detalj i de ljusa partierna.
o Björns Foto Video är helt ok.. jag har handlat alldeles för mycket grejor från honom allt till bra priser och helt ok lev tider.
o GLÖM inte att skaffa Nikon Capture programvaran - gör stor skillnad och ger Nikon D100 ett övertag mot konkurrenterna!
o MicroDrive 1g fungerar mycket bra - jag har haft min över 1år och använt den till allt möjligt.. fungerar perfekt och har inte missat en exponering.. men jag hanskas väldigt försiktigt med den. ca 110 RAW filer får plats på den.

Köp en D100, du kommer inte att bli besviken tror jag.

Mvh
Johan

PS Jag har ägt en S2PRO men bytte pga behov av vertikal avtryckare samt bättre batteri lösning. Jag blev dock förvänad då bilderna överlag kvalitativt blev bättre med D100, det hade jag inte förväntat mig.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=13185&highlight=S2

Hoppas det gav någonting i alla fall.
/Anders

Själv är jag nöjd Fuji-S2Pro ägare. Mitt val för denna kamera var dessa anledningar, jämfört mot D100:

S2Pro
Iso 100 - (Iso 1600 överaskande Bra)
FireWire-uttag
PC-Blixtutag
12 Mpix interpolering i kameran = 35Mb/bild
Fantastisk skärpa
Mycket Bra Jpg-bilder / färger och slutresultat.
Klockren auto-vitbalans.

Det går att montera på Batteripack MB-16 för Nikon F80 på S2Pro med en liten enkel justering. Då räcker batterierna till 1500 bilder!

Vill man köra RAW-format med S2Pro så är inte Converteringsprogrammet det allra bästa. Ev. så kanske ett Plug-in program till Photoshop snart blir tillgängligt?

Annars är Jpg-läget med S2Pro fantastiskt med denna kamera!

Detta var mina åsikter om S2Pro som mer än nöjd ägare!

Du får avgöra ditt val på svaren som kommer in i detta forum / Mvh Björn

Jag gjorde just det valet när jag skaffade en andrakamera och fastnade för S2 Pro. Mest för bildkvalitetens skull som jag tycker är märkbart bättre än konkurrenternas både vid höga och låga iso.

Den andra viktiga punkten för mig var att få en kamera som fungerar bra med blixtautomatik för mingelbilder och snapshots. TTL-mätningen på min D1x är värdelös, men på min Fuji S2 fungerar den nästan lika bra som min gamla F100.

D100 har också starka punkter, som till exempel batteritiden och framförallt möjligheten att skaffa bra programvaror för att hantera bilder i RAW-format. Dessutom tycker jag att den har bättre materialkänsla.

Ett tillägg om S2Pro.
Köp ett wratten #87 filter, eller ett likadant gängat från någon fabrikör, och du kan fotografera digitala infraröda bilder direkt från kameran med S2Pro!

Fungerar inte lika bra med D100 och absolut inte gångbart med Cannon´s kameror vilka inte registrear infrarött ljus.

Björn

abatarphoto skrev:
Ett tillägg om S2Pro.
Köp ett wratten #87 filter, eller ett likadant gängat från någon fabrikör, och du kan fotografera digitala infraröda bilder direkt från kameran med S2Pro!

Fungerar inte lika bra med D100 och absolut inte gångbart med Cannon´s kameror vilka inte registrear infrarött ljus.

Björn

Nää, Canons DSLR ska ha ett Hama R72..;) då kan det bli såhär:

D30: http://www2.pbase.com/lew2/irsamples

10D: http://www.onegallery.net/ir4

Men nu handlade det om Nikon/Fuji

Jag skulle nog valt D100 om jag kört med nikon-gluggar.

Hej

jag har haft S2 och har nu D100. D100 är en bättre kamera i mina ögon.. framförallt är det bättre färger ur den tillsammans med ett mer robust och lättanvänt hus (med vertikal grepp) samt helt överlägsen programvara för efterbehandling av raw-filer.

Jag bytte från S2 till D100 för att få verikalgrepp o bättre batteri kapacitet och blev något förvånad då jag märkte att D100 presterar lika bra eller bättre (avseende färgerna) än den kritikerrosade S2.

Köp D100 med verikalgrepp+Nikon Capture..

Mvh
Johan

abatarphoto skrev:
Ett tillägg om S2Pro.

Björn

På nörd-kontot (inget illa ment Björn, jag menar det på ett pysmysigt, vänskapligt sätt) kan vi också sätta upp att Fuji S2 är den enda digitala kameran som klarar dubbelexponeringar. Mig veterligt, ska jag kanske tillägga.

Jag vet, jag vet – det går lika bra att göra i Photoshop. Men jag tycker ändå bättre om att göra det direkt i kameran.

Fast okey, det är väl kanske inte en finess jag skulle basera ett köpbeslut på. ;-)

Okej, jag är verkligen velig. Något som är viktigt för mig är hur de olika blixtsystemen fungerar. Jag har hört en massa olika motstridiga åsikter om S2 och D100 vad gäller blixt, men vad är era erfarenheter?

Jag bryr mig inte så mycket om jag kan använda min nuvarande blixt med S2, om D100-blixtsystemet är bättre så köper jag en 80dx.

Min S2pro och en standrad Nikon SB28 blixt är en utmärkt kombination för perfekta 3D-matrix balanserade blixtbilder, men då skall det sitta en Omnnibounce på blixten för perfekta resultat.

Björn

abatarphoto skrev:
Min S2pro och en standrad Nikon SB28 blixt är en utmärkt kombination för perfekta 3D-matrix balanserade blixtbilder, men då skall det sitta en Omnnibounce på blixten för perfekta resultat.

Björn

Hej Björn!

Jag undrar om du vet om S2pro eller D100 fungerar med SB24? Går också i funderingar på att köpa ett digitalt kamerahus som komplement till min gamla F4. Tycker dock det är svårt att veta vilken av kamerorna som är vettigaste köpet. Går ju rykten om att Nikon äntligen är på gång att sänka priset på sin D100.

Mvh
Kent O

Det går utmärkt att köra SB-24 på D100 om du kan avvara TTL-mätningen.

Manuellt och autoläge fungerar som vanligt.

Felix skrev
Men hur funkar det om man jämför med TTL med en analog kamera? Får man ungefär samma resultat?

Jag får lika bra resultat på min S2Pro, men kravet är Omnibounce på Dslr:n?.
På min F100 behövs ingen Omnibounce och därför blir blixtens räckvidd lite längre på min analoga kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar