Annons

D100 + SB80DX eller SB800 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Mangepange

Aktiv medlem
Jag har försökt leta upp detta på alla sätt jag kan komma på, t.o.m. mailat Nikon själva men får inget svar...inte ännu i.a.f.

Vilken blixt är bäst för mig om jag säger att jag om ett år eller två kommer att komplettera fotoväskan med kanske en beg. D2X eller en beg. D200 ? Jag vill alltså helst inte köpa en blixt till bara för att jag vill uppgradera kameran om ngt år....

Kan man med 800'an nyttja allt som min D100 kan direkt eller är det någon "gammal" funktion som 80DX'en faktiskt kan bättre bara p.g.a. att den togs fram för D-TTL och inte i-TTL...

Det måste finnas ngn tekniknörd därute som kan reda ut detta för mig....

M.v.h.

/ Magnus

Såvitt jag vet har inte 80DX någon fördel jämfört med SB-800 när du kör den på en D100. SB-800 ska klara D-TTL lika bra som 80DX (dvs inte jättebra eftersom D-TTL inte fungerar så bra) och vill du någon gång byta upp dig till ett hus med i-TTL vill du inte ha din 80DX längre... Du kan alltid köra SB-800 med auto-läget också om du vill (dvs mäta med sensorn på blixten) om du inte är nöjd med D-TTL.

SB80dx är väl av den gamla generationen som låter kameran mäta ljuset som studsar från filmen. Vilket inte alls funkar med en sensor eftersom den är alldeles för blank.

I-TTL skickar istället ut en förblixt som kameran mäter.

Fredrik Calabrese skrev:
SB80dx är väl av den gamla generationen som låter kameran mäta ljuset som studsar från filmen
Nej, DX-blixtar är av mellangenerationen med d-ttl. D-ttl följer samma princip som i-ttl men är inte lika förfinat. D-ttl återfinns i D1-serien, D100 och Fuji S3.

Hi folks

Bägge blixtarna fungerar alldeles utmärkt på din D100 i D-ttl läge men om du i framtiden tänker uppgradera till en D200 eller en annan modernare kamera är det 800:an som gäller.

I just fallet med en D2X funkar även D-ttl såväl som den nyare standarden i-ttl, kameran känner av vilken metod som används automatiskt. Vet inte om D200:an klarar av D-ttl men de enklare modellerna D70 och D50 gör det inte.

Skillnaderna mellan D-ttl och I-ttl vid vanlig blixtfotografering är inte så jättestor även om I-ttl generellt är lite bättre i vissa situationer.

Däremot klarar I-ttl att styra andra blixtar trådlöst vilket inte D-ttl klarar av. Jag har bägge modellerna och anser att 800:an är bättre rent användarmässigt samt har den fördelen (vilket jag anser vara den största) med det femte batteriet som du kan montera för att få kortare uppladdningstid och längre batterilivslängd.

Mankan

Frågan blev egentligen löst redan vid bekräftelsen att min D100 funkar lika bra med båda blixtarna i P-läget.
Skall jag köra manuellt så har det visat sig att min SB-24 funkar greit...men ibland vill man bara köra på auto...så det blir en 800.

Skall se om prisskillnaden är stor när jag åker på tjänsteresa till USA till hösten...

Tack för hjälpen !

/ Magnus

En nära bekant rörde sig just i krokarna kring Florida. Han köpte därifrån en sb-800 för 330 $ (=264 euro). Motsvarande här i finland är 400 euro. (priskillnad ~1250 kr)
En sb-600 som jag egentligen var ute efter (prisfråga) kostade dock 260 $ och var alltså inte SÅ mycket billigare än här. En butik i polen (www.foto-tip.pl) säljer sb-600 billigt (190 E). Är dock inte säker på tillförlitligheten.
Yes. Men alltså 330$ för en sb-800 borde alltså gå att ordna. Det är det pris amazon.com har också.

(Har också en D100.)

Tack för de uppgifterna Marcus,
jag kommer sannolikt att resa runt en del under ca. 2 veckor så vi får se vad jag hittar...men $330 är helt OK med mig, det är ju i.a.f. drygt $100 mindre än vad jag hittat hittils i sverige..

Skulle så ruggigt gärna vilja köpa ett 17-55/2.8 DX åxå, men även om det "bara" kostade drygt $1000 när jag var i Miami i våras så är det fortfarande mycket stålar...

Kul grej förresten, en snubbe i en fotoaffär ute på Miami Beach försökte övertyga mig om att 18-55DX'an var ett bättre obejektiv än 18-70DX...han blev riktigt arg när jag syrligt upplyste honom om de faktiska omständigheterna och gick därifrån...så till den grad att han följde efter mig ut på gatan och sa några väl valda ord till mig - HÖGT... ;-)

/ Magnus

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto