Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 och SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Hej!
Någon som använder D100 och en SB-800? Jag kan inte få motorzoomen att fungera när man har den medföljande bouncern på. Enligt instruktionsbok kan man ändra detta med en inställning, men jag lyckas inte med detta. Någon annan som har samma problem?

jacobk skrev:
Hej!
Någon som använder D100 och en SB-800? Jag kan inte få motorzoomen att fungera när man har den medföljande bouncern på. Enligt instruktionsbok kan man ändra detta med en inställning, men jag lyckas inte med detta. Någon annan som har samma problem?
Jag trodde inte det var möjligt att använda blixthuvudets zoom med bouncern öht. Var står det? Jag har SB80 DX. Kan du zooma manuellt?

Jag har själv en SB-600 och på den står det att om man fäller ut den inbyggda "vidvinkelskivan" så ställer sig motorzoomen i ena ändläget vilket ju verkar logiskt - likaså har jag för mig att den gör det om man vinklar/vrider blixten. /Anders

Visst, kan man använda zoomen med bouncern. Den manuella zoomen fungerar utmärkt. Och enligt instruktionsbok så kan man även använda motorzoomen, men jag får inte upp det valet på blixten. Menyerna kan variera beroende på vilken kamera man har kopplad till den står det också...

Kikade lite på min SB-800. Det står i inst. boken att det ska funka med motorzoom med blixtens inbyggda vidvinkeladapter/Nikons diffusion dome. Men när jag testat så har det endast fungerat med vidvinkeladaptern och då har man ej möjlighet att välja 17 mm utan då blir det minsta möjliga brännvidd 24 mm.. knepigt.
Jag har precis börjat använda blixten, så jag har inte full koll. Men det jag fattar är iaf om man går in i egna inställningarna så ska det finnas inställningsmöjlighet både med vidvinkeladaptern & diffusion dome.. (WP) Men den försvinner när man sätter dit dome:n..
Mysko..

Nån som kommit på det? Vill oxå veta.. hehe

Begreppsförvirring?

Det uppstår ständigt en begreppsförvirring när folk använder ordet "bouncer" i samband med SB-800 (och ofta även när det är andra blixtdiskissioner). Jag skulle vilja rekommendera att folk hellre använder något av de "rätta" namnen enligt Nikons instruktionsbok som medföljer blixten, dvs:
  • Nikon Diffusion Dome SW-10H
  • Inbyggd reflektor för indirekt blixt (eng. Built-in bounce card)
  • Inbyggd vidvinkeladapter (eng. Built-in wide-flash adapter)
Problemet är att folk använder "bouncer" för vilken som helst av dessa tre och själva ordet "bouncer" finns inte ens omnämnt i manualen (varken svensk eller engelsk), se gärna sidorna 6 och 10 för att se illustrationer på dessa.

Manualen är knapphändig och jag har för mig att det i en diskussion på Photo.Net konstaterades att det inte stod helt korrekt i manualen (rättare sagt att det antyddes saker som inte var helt sanna). Därför har jag lekt en del med blixten på och av kameran (D70) och kommit fram till följande:

Sätter du på A. Nikon diffusion dome trycks den lilla knappen in på undersidan av blixthuvudet (precis ovanför lappen med CE-märkningen där det står "6V Made in Japan") och du kan inte zooma med huvudet.

Fäller du ut B. Inbyggd reflektor för indirekt blixt så kan du zooma. Detta kort/reflektor är i princip bara användbart när du har riktat huvudet uppåt.

Fäller du ut C. Inbyggd vidvinkeladapter så kan du zooma mellan 14 och 17mm. Om du har vidvinkeladaptern utfälld dyker ett menyval upp med en stiliserad bild av huvudet med adaptern utfälld och bokstäverna "WP". Ställer du detta menyval i läge ON kan du zooma ut även till 105mm men får en liten ruta kring "brännvidden" för att indikera att skivan är utfälld och därför sprider ljus. Detta menyval heter enligt sidan 27, 67 och 70 i den svenska manualen "Motorzoom med blixtens inbyggda vidvinkeladapter/Nikons Diffusion Dome" MEN enligt mitt testande så funkar det BARA med C och INTE med A. Detta menyval dyker också bara upp om vidvinkeladaptern är utfälld.

Används både A och C dyker menyvalet upp men du får bara 14mm och med en ruta kring.

Sen kan man ju ställa sig frågande till hur nödvändigt det är med att kunna zooma om man sätter på en Diffusion Dome. Det är ju lite som Anders sade, det är ganska logiskt: meningen med zoom är att få snävare ljuskägla för att bättre använda sin effekt till objektiv med längre brännvidd. Diffusion Dome används för att få bredare ljuskägla med mindre distinkta kanter. I mina ögon är det två ganska motsatta önskemål (möjligtvis skulle man kunna vilja ha en snäv ljuskägla med mindre distinkta kanter). Även om man säkerligen kan leka lite med ljuset så ser jag inte någon större praktiskt använding av detta. Vill man nödvändigtvis kunna det kan man ju alltid skära loss en bit plast ur sin Diffusion Dome så att knappen inte trycks in och därmed inte blixten "känner av" att den sitter på, alternativt klämma fast en tändsticka under så att knappen inte trycks in.

Experimentera lite, så många val finns det ju inte på blixten :) Jag lyckades uttömma de flesta i mitt snoriga, hostiga och feberyra tillstånd. Bäst att gå och lägga sig en stund till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar