Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D 80 startproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

anzon

Aktiv medlem
Jag har kommit till punkten "sätt i minneskortet" då något inte stämmer. När man sätter i ett minneskort i D 80 ska åtkomstlampan lysa i ca en sekund, (det gör den inte i mitt fall snarare 1/4 sekund) sedan när man slår på kameran för att välja språk så blinkar åtkomstlampan och displayen, och kameran svarar inte på någon knapptryckning. Man kommer inte längre. Minneskortet är ett "Sandisk SD Extreme III 2Gb" och ska funka till denna kamera enligt dem själva och från lite andra källor.
Så nu frågar jag rakt ut till expertisen i cyberrymden om någon har något tips eller hjälp eftersom detta frustrerande problem inte finns med i Nikon egna felsökningkapitel.
Oerhört tacksam på förhand!!
 
Tjenare.

Ser du om det står "CA" i displayen?

Har du provat med andra minneskort så att du inte har fått ett defeket minneskort?

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Är kortet och kameran helt nya?

Jag är inte riktigt med tror jag, varför ska du välja språk i sammband md att du sätter i ett kort?

Välj språk innan du sätter i kortet och prova igen.
 
Jäpp både kameran och minneskortet är sprojlans nya.Och nej det står inget "CA" på displayen. Det enda man får fram är språkmenyn, där det inte går att välja något ifrån.

Bengt, det är "komma igång processen", för första ggn man använder kameran.
1. sätt i batteriet
2. sätt på ett objektiv
3. sätt i minneskort
4. slå på kameran och välj språk..osv.

Ingen som känner igen detta problem....
 
Nej jag känner inte igen problemet, har inte hört talas om det förut.

Prova som bengt sade att ta ut kortet och göra hela starten UTAN kortet i.

Dvs inställningar av språk, klocka, etc innan du sätter i kortet. Det ska inte ha någon betydelse men man vet aldrig.

Prova också att sätta i ett annat SD kort, låna av nån kompis eller köp ett litet billigt. Det är bästa sättet att ta reda på var problem ligger (kameran eller kortet).

Jag använder exakt samma sorts minneskort utan problem, och Nikon rekomenderar själva Sandisk.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Prova också att ta av objektivet igen och sätta tillbaks det. Gör man nånting i fel ordning (kommer inte ihåg vilket) kan det få autofokusen att strejka i början, vet inte om det kan finnas andra bieffekter av det också vilket är varför jag föreslår att du ta av och sätter tillbaka.

Eftersom det är ett problem som vi inte har sett innan får vi försöka gissa oss till lösningen, trial and error... eller får du ringa Nikon support.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.