Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D 70s och svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag undrar om någon på forumet vet om det går att programera in ett svartvit-läge på D 70s, så att man kan fota det direkt i kameran. Som jag förstått det måste man göra om färgbilder till svartvitt i efterhand i fotoshop. Det går tydligen att programera en del andra fotkurvor men just svartvitt har jag inte hört talas om.

Nej svartvitt direkt från kameran har jag aldrig sett på en D70. Det skulle väl i så fall vara ifall någon har modifierat programvaran i kameran och det har jag heller sett till. Så du får helt enkelt göra om bilderna till svartvitt i valfritt bildredigeringsprogram.

Själv tycker jag det bara vore dumt att ta dom direkt i svartvitt. Tänk om man tar en bild för att sedan efteråt komma på att den skulle vara snyggare i färg.

FelixSwensson skrev:
Själv tycker jag det bara vore dumt att ta dom direkt i svartvitt. Tänk om man tar en bild för att sedan efteråt komma på att den skulle vara snyggare i färg.

När jag fotar med äkta svartvit film, så "tänker" jag i svartvitt när jag fotograferar.

Man ser en svartvit bild i sökaren (egentligen är det ju superhäftigt )
Det kan du ju få om du skaffar en digitalkompakt med elektronisk sökare, då kan du ofta se bilden innan du tar den i svartvit, sepia, solariserat eller vilka filter kameran nu stöder :)

wsaar skrev:
Det kan du ju få om du skaffar en digitalkompakt med elektronisk sökare, då kan du ofta se bilden innan du tar den i svartvit, sepia, solariserat eller vilka filter kameran nu stöder :)

Jag menar ju att man tittar i en analogsökare , och hjärnan tolkar om det till svartvitt !!

Jag har ett Kodak Wratten #90 vilket är i princip samma sak fast lite ömtåligare. Har monterat mitt i en 6x6-diaram. Visst kan det vara intressant att granska scenen genom denna men till syvende och sist brukar det bara bli att plåta på ändå.

Tror inte att det är något som lagerförs av vanliga butiker idag och kostar en slant. Men det är bara att beställa.

David Rönnlund (david.roennlund) skrev:
Jag menar ju att man tittar i en analogsökare , och hjärnan tolkar om det till svartvitt !!
Jepp, jag har råkat ut för det där. Efter att bara ha plåtat med svartvitt ett bra tag fick jag låna en glugg av en kompis för en session med en annan vän som skulle sitta modell. På den satt ett gulfilter som jag tyckte kunde få sitta kvar där. När den svartvita rullen som satt i kameran var slut bytte jag till den diafilm jag skulle köra som vänddia (första gången jag provade på vänddia). Mitt i rullen skulle jag byta glugg och märkte att gulfiltret satt på. I sökaren reagerade jag inte på det. Man var så inne i att "färger spelar ingen roll, bara tonerna".

Men efter att ha gått på minan en gång blev man varse om hur lätt man vänjer sig och kollar efter :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto