Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-200 elefantmannenkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke E-son

Aktiv medlem
Måste säga att D200:an känns helt fel att hålla i på något skumt sätt. Tung men inte speciellt liten, obalanserad och lite sned och för stor ut mot greppsidan.
D2X känns faktiskt mindre och framförallt så mycket bättre balanserd i vikten och greppet.
Sen är D2X:ans fokuspunkter mer spridda och betydligt lättare att se i sökaren. På 200:an blir det rätt så plottrigt.
Har hellre D70 som backup/slängodängkamera speciellt för att den inte väger något.
 
Senast ändrad:
Tror att d2x har lite mer infasning för långfingret. Saknar också det på d200. Men tycker ändå att den känns bättre än d70.

Storleken är bra. Vi får väll vänta och se hur den blir med vertikalgreppet.

/Johan (som väntar och väntar)
 
Micke E-son skrev:
Måste säga att D200:an känns helt fel att hålla i på något skumt sätt. Tung men inte speciellt liten, obalanserad och lite sned och för stor ut mot greppsidan.
D2X känns faktiskt mindre och framförallt så mycket bättre balanserd i vikten och greppet.
Sen är D2X:ans fokuspunkter mer spridda och betydligt lättare att se i sökaren. På 200:an blir det rätt så plottrigt.
Har hellre D70 som backup/slängodängkamera speciellt för att den inte väger något.

Har någon annan av D200 upplevt samma problem, att den känns obalanserad när man håller i den?
 
Slowfinger skrev:
Nej. Jag gillar 200:ans grepp. Men jag har inte känt mycket på D2X.

Jag har en gamal D1:a som jag verkligen gillar ergonomiskt. Det går kanske inte att jämföra med en D200 utan vertikalgrepp men D200 passade min hand förvånandsvårt bra.

Gillade och kände igen konceptet. Enkelt att nå reglage utan att "släppa taget"

mvh Erik
 
D200 med MB-D200

Fick vertikalgreppet till min D200 för ca en vecka sen, känns ok men inte riktigt så bra man hade hoppats på. Har en F-100 med vertikalgrepp att jämföra med. Framförallt känns MB-D200 lite "plastigt", men i det stora hela blir kameran riktigt bra att hålla. Saknade verkligen vertikalavtryck på D70.

Utan handgrepp tycker jag D200 är riktigt bra att hålla, gediget material och bra placering av knappar. Obalansen som nämns håller jag inte med om... men alla har vi olika händer ;-). Har tyvärr ingen längre erfarenhet av att greppa D2x :-(.
 
D2X och D2Hs är enligt mig överlägsen ALLA Kameror ergonomiskt, sitter som gjuten i näven.
 
Själv tycker jag D200 känns helt underbar! Grym ergonomi och den känns perfekt tillsammans med mitt Nikon 17-55/2.8. D2X kanske är ännu bättre?
 
själv gillar jag D2x grepp bättre (nu har jag inte ännu pillat på något vertikalgrepp till D200) och håller med om fokuspunkterna.
jag tycker det är konstigt att man måste ställa om i menyn för att få samma bildblädderfunktion som på alla andra nikondigitalsystemare (med reservation för D50 som jag inte pillat nåt på alls), använder man både D200 och tex. D2x så gör man ju fel hela tiden när man ska bläddra bilder.
det borde vara default att vara lika som på de andra kamerorna.
sen är ju minneskortsluckan väldigt avigt placerad.
det är inte bekvämt att hålla i D200 utan vertikalgrepp och med 17-35 ED. grymt framtung.

jag gillar bruset, att man kan köra över 800 iso och fortfarande se vad bilden föreställer och att jag tillsammans med min speedlight kan använda 1/8000 om jag så vill, när jag kör blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.