Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dörr stativhuvud, vilken snabbplatta?

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
jag har en kort fråga om min Dörr BH-36 kulled. Vilken typ av snabbplatta använder den?

Har sett att det finns plattor som är anpassade till specifika kameramodeller. Jag har ibland problemet att kameran vrider sig runt skruven i plattan när jag tar bilder på högkant med 70-200 på. Blev nyfiken på om det finns sådana bättre plattor som passar.

Förresten, brukar ni ha era snabbplattor monterade för jämnan? Eller plockar ni av den när ni inte använder stativ på ett tag? Undrar lite bara eftersom det känns lite dumt om man har en snabbplatta men tar loss den hela tiden. Dock gör jag detta då jag ska montera batterigrepp eftersom jag inte vill använda greppet på stativet. Det känns inte stabilt nog. Blir en del skruvande alltså, som på den gamla goda (snabbplattelösa) tiden.

/P

Ingen?

Okej, så en snabb bildsökning på Google med söktermen "Arca swiss" gav fina bilder på kulleder som är snarlika den jag har. Så min slutsats är att Dörr BH-36 har "Arca swiss style"-snabbplatta.

Vore dock gött om någon kunde bekräfta detta :)

/P

Det verkar vara Arca-standard, här är en gammal tråd på Fotosidan som bekräftar det. Där finns också tips på tillverkare av snabbfästen, t.ex. Really Right Stuff, Kirk, Acratech mfl.

Jag har själv en RRS-platta på min D300 och den sitter som berget, ingen risk att kameran vrids. Nu verkar det som om du har Canon-prylar och deras mindre 70-200 har väl inget inbyggt stativfäste men jag rekommenderar ändå starkt att du köper ett sådant och en extra snabbplatta, det är guld värt. Kameran blir bättre balanserad och det sliter mindre på bajonetten.

Det finns även sk "L-brackets", alltså vinklade fästen som går från stativgängan och upp på kamerans vänstersida för att man skall slippa tippa kulleden för att ta höjdbilder. De är ganska dyra (ca $100-140 hos RRS) men väldigt smidiga. Om jag köper ny kamera någon gång framöver blir det helt klart ett L-fäste till den. Och ja, jag låter mina plattor sitta på hela tiden, både på kamerahuset och telezoomen.

Det verkar vara Arca-standard, här är en gammal tråd på Fotosidan som bekräftar det. Där finns också tips på tillverkare av snabbfästen, t.ex. Really Right Stuff, Kirk, Acratech mfl.

Jag har själv en RRS-platta på min D300 och den sitter som berget, ingen risk att kameran vrids. Nu verkar det som om du har Canon-prylar och deras mindre 70-200 har väl inget inbyggt stativfäste men jag rekommenderar ändå starkt att du köper ett sådant och en extra snabbplatta, det är guld värt. Kameran blir bättre balanserad och det sliter mindre på bajonetten.

Det finns även sk "L-brackets", alltså vinklade fästen som går från stativgängan och upp på kamerans vänstersida för att man skall slippa tippa kulleden för att ta höjdbilder. De är ganska dyra (ca $100-140 hos RRS) men väldigt smidiga. Om jag köper ny kamera någon gång framöver blir det helt klart ett L-fäste till den. Och ja, jag låter mina plattor sitta på hela tiden, både på kamerahuset och telezoomen.

Tack för ditt svar. Ska kika runt lite på bland annat RRS och se vad som finns.

Angående stativfot till 70-200 så är det något jag funderat på. Dock tycker jag att priset är ganska högt för en sådan detalj och jag har hittills klarat mig utan. Ett L-fäste skulle ju dessutom negera behovet till 95%.

/P

Tja, till viss del minskar nyttan med en stativfot på objektivet om du köper en L-bracket men jag rekommenderar det ändå för att minska belastningen på bajonetten och förbättra balansen på kulleden. Jag förstår att du inte är så sugen på att köpa en originalfot för 1400kr men för 150kr då? Ebay.

Det pågår en parallell diskussion i en annan tråd här på Fotosidan om var det är mest fördelaktigt att köpa RRS-prylar, i USA eller i Holland, och det verkar variera från dag till dag med valutakurserna. Tråden. Jag köpte mina RRS-prylar direkt från USA, då tillkommer 25% i moms och några procent tull på det pris du betalar med kreditkortet.

Är inte det enklaste att fråga någon seriös butik som säljer Dörr-stativ? Eller ett mejl direkt till Dörr, kanske?

Personligen anser jag det vara enklare och mer tidseffektivt att ställa en fråga på ett forum dedikerat till fotografi och fotografisk utrustning. Det tar mig ungefär 1 minut och förbrukar inte många kalorier. Att gå eller ringa till en butik tar mig minst 30 minuter av min fria tid efter jobbet som jag inte kan avvara idag och kostar troligtvis åtskilliga kalorier. Dörrs egen hemsida var till föga hjälp vilket i och för sig inte säger något om deras kompetens i allmänhet, men det föreföll mig trots allt enklare att ställa ovan nämnda fråga på ovan antydda forum.

Så för att besvara din fråga ErlandH, nej, det är inte enklare att uppsöka en butik eller skicka ett mail än det är att skriva ett inlägg på vårt kära FS-forum.

/P

Tja, till viss del minskar nyttan med en stativfot på objektivet om du köper en L-bracket men jag rekommenderar det ändå för att minska belastningen på bajonetten och förbättra balansen på kulleden. Jag förstår att du inte är så sugen på att köpa en originalfot för 1400kr men för 150kr då? Ebay.

Det pågår en parallell diskussion i en annan tråd här på Fotosidan om var det är mest fördelaktigt att köpa RRS-prylar, i USA eller i Holland, och det verkar variera från dag till dag med valutakurserna. Tråden. Jag köpte mina RRS-prylar direkt från USA, då tillkommer 25% i moms och några procent tull på det pris du betalar med kreditkortet.

Ebay kan helt klart vara ett alternativ. För 150 kr kan jag tänka mig att chansa.

Den andra tråden följer jag också.

/P

Jag ställde just den frågan till cyberphoto, som ju säljer Dörr, då jag ville ha några lite billigare arca-kompatibla plattor (mitt huvud använder arca-plattor) att ha till kompaktkameran, blixten och min FE2 osv, som jag inte använder på stativ så mycket att jag tyckte det var värt att betala 500kr+/platta för plattor till.

Men det är ju möjligt att de antingen yrade i nattmössan eller att det är så att det funkar att använda acra-plattor på dörr-huvuden, men inte dörr-plattor till arca-huvuden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar