Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döpa om filnamn med Downloader Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Har ett problem som förhoppningsvis någon därute kan hjälpa mig med.

Jag skall hjälpa en kompis som råkat döpa om bilder vid import då filerna heter typ Bild 001.jpg vid varje ny import. Det blir problem på olika håll när filnamnen inte är unika.

Först undrar jag om originalfilnamnet finns lagrat i metadatainformationen. Jag har tittat ganska mycket på detta och jag hittar inte det. Skulle det finnas snälla, hur återställer jag till kamerans filnamn?

Misstänker jag behöver döpa om filerna på ett smart sätt. Tänkte använda exponeringsdatumet + ett sekvensnummer. Jag använder Downloader Pro från Breeze systems för att ladda ner/kopiera från ett ställe till hårddisken. Det går att ställa in så att ett datum genereras i filnamnet. Tyvärr är det datumet när bilden redigerades, och inte när den skapades.

Någon som har en lösning på mitt problem?

Lotta

Jag använder mig av följande sträng när jag importerar med Downloader Pro
{y}_{b}_{D}-{H}_{M}_{S}-{r}
Blir såhär
C:\Mina dokument\My Pictures\2008\12\19\08_dec_19-00_54_35-0123.jpg

Vet inte varför du får redigerats-datumet, och inte datumet som det skapades. Jag förmodar att det är jpg här, och inte raw-filter. Exif bör jag iofs vara den samma.

Ledsen att jag inte kan vara mer nytta.

/Björn

Jag skall hjälpa en kompis som råkat döpa om bilder vid import då filerna heter typ Bild 001.jpg vid varje ny import. Det blir problem på olika håll när filnamnen inte är unika.

Först undrar jag om originalfilnamnet finns lagrat i metadatainformationen. Jag har tittat ganska mycket på detta och jag hittar inte det. Skulle det finnas snälla, hur återställer jag till kamerans filnamn?

Misstänker jag behöver döpa om filerna på ett smart sätt. Tänkte använda exponeringsdatumet + ett sekvensnummer. Jag använder Downloader Pro från Breeze systems för att ladda ner/kopiera från ett ställe till hårddisken. Det går att ställa in så att ett datum genereras i filnamnet. Tyvärr är det datumet när bilden redigerades, och inte när den skapades.

Lotta

Testade att döpa om med Irfanview med samma resultat, dvs datumet som blir är när filen ändrats och inte när bilden togs.

Använde name pattern $T(%Y%m%d)_###

det gav resultat 20081103_001.jpg

Antagligen jobbar programmen på liknande sätt.

Vet fortfarande inte hur jag skall lösa detta så alla tips är välkomna!

Lotta

Kan du kolla i exif:en och se om det finns någon info där om när bilden är tagen? Om det finns det, så bör du kunna använda BreezeBrowser och välja "Timestamp" i Tools, och sen välja "Set the timestamp of the files to the EXIF time and date". Sen prova downloader pro igen och se om det funkar bättre.

Hej,

Kanske följande verktyg kan hjälpa dig; http://www.digicamsoft.com/softnamexif.html förutsatt att exif i filerna är rätt.

MVH,
Tobbe

Lotta

Jag använder mig av följande sträng när jag importerar med Downloader Pro
{y}_{b}_{D}-{H}_{M}_{S}-{r}
Blir såhär
C:\Mina dokument\My Pictures\2008\12\19\08_dec_19-00_54_35-0123.jpg

Björn
Tack för hjälp. Timestamp funktionen löste det hela. Då får jag tagningsdatum när jag konverterar filen.

Testade din sträng som filnamn i min Downloader version 1.9 men det fungerade inte. Filename must contain at least one token, e.g. %o for the original filename.

Själv har jag använt downloader i flera år och det fungerar utmärkt. Jag har ställt in så att bilderna hamnar i en mapp med tagningsdatum med originalfilnamn.

Tobias, har inte hunnit kolla ditt tips ännu.

Lotta

Bilagor

• downloader_pro_pref.jpg
    downloader_pro_pref.jpg
    37.7 KB · Visningar: 167
Hej,

Kanske följande verktyg kan hjälpa dig; http://www.digicamsoft.com/softnamexif.html förutsatt att exif i filerna är rätt.

MVH,
Tobbe

Har nu testat gratisprogrammet nameexif, den fungerar bara för jpg filer och jag behöver kunna hantera RAW-filer.
Den namnar om befintlig fil så man måste vara helt säker på vad man gör.
Jobbar vidare med Breeze, det kan hantera Canon RAW-filer på ett bra sätt. För övrigt det enda program som jag hittat som kan döpa om RAW+JPG och hantera det som ett par. Adobes program funkar inte här.

Tacksam för ditt tips Tobbe.

Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar