Annons

Döda Pixlar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrullo

Aktiv medlem
Hola!
Har upptäckt en liten lila prick på några utav mina bilder. Verkar som att den bara syns på mörkare delar av bilden.

http://www.2vs.se/20D

Ligger en bild där, om ni ser på handgreppet, ungefär vid långfingret så syns en lila fläck på c.a 9 pixlar. Kan det vara en död pixel eller är det något annat?
 
Det är nog en död pixel, du kan lämna in kameran och få den släckt.

kent.
 
Har du slagit på brusreduceringen?
Om du inte har det, prova och se om inte den försvinner.
 
jahaa, du menade den :)
"long exposure noice reduction"
har slått på den, skall prova lite imorgon. tack för tipset!
 
Det borde vara väldigt billigt. Döda pixlar döljs med mjukvara. Någon kamera (Minolta?) hade funktionen inbygggd i kameran.
 
Har någon drabbats av att sensorpixlar dött helt plötsligt? Det verkar nästan till 100% vara tillverkningsfel, dvs. finnas från början.
Jag ställde frågan här för något år sedan och ingen hade drabbats av pixel-sudden-death..
 
Linmajon skrev:
Har någon drabbats av att sensorpixlar dött helt plötsligt? Det verkar nästan till 100% vara tillverkningsfel, dvs. finnas från början.
Jag ställde frågan här för något år sedan och ingen hade drabbats av pixel-sudden-death..

Jo, förra sommaren dog ett helt gäng pixlar i en rad med ca 5-6 pixlar mellan varje död (ca 15-20 som dött) i min 20D.
Jag tänkte först, skit samma, man ser det ju inte om man inte tar upp bilden till 100%, men jag ringde till en Canon reparatör för att få råd. Han sa att jag skulle lämna in den, då döda pixlar är lite som rost, att dom sprider sig.
Det gick inte att "väcka" eller få liv i dom igen, dom byte hela sensorn nästan direkt.
Snabbt och smidigt (nåja, det var i semestertider), jag var nöjd.

Men mina döda punkter såg inte alls ut som den på Cristians bild.
Framförallt såg man att alla punkter runt om den pajade var påverkade av den döda.
Man såg det när man ville öppna en raw fil i Camera Raw också, för det stod "file is broken" eller nått sånt på den när den öppnade.

Hur som helst, det var pixlar som dött under resans gång, så att säga, och alla på en gång.
Reparatören sa att det var långt ifrån den första 20D han fick byta sensor i.
Och det var inte jag som pajat den med någon klumpig sensor rengöring, för jag hade aldrig gjort någon. Hade haft kameran i runt ett halvår när det hände.

/Magnus
 
Jo minolta har en inbyggd funktion som första månaden känner av vilka pixlar som lever och vilka som inte gör det, och stänger av de felaktiga.
Problemet för mig är att jag har ingen garanti här i norden, så byta sensor kan inte vara en billig historia för mig(?).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.