Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döda pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bendro

Aktiv medlem
Satt och fotade på puben igår i befintligt ljus.
Långa slutartider och max ISO på vissa bilder.
Upptäckte när jag kom hem ett antal vita och blåa prickar på bilderna. Trodde först att det var döda pixlar men nu har jag hört att detta fenomen kan uppstå ändå om man kör långa slutartider. (runt 1/2 till 1/5 sek)
Stämmer detta?
Känns ju inte så lockande att behöva lämna in en D100 för att fixa döda pixlar på sensorn när det kostar runt 4-5000:- (enligt Nikon).

Förslag på hur jag lättast testar om det rör sig om döda pixlar eller om det bara var en effekt av de långa slutartiderna mottages tacksamt.

Döda pixlar syns även på korta slutartider. Det är med största sannolikhet sk stuck pixels. Dvs. sådana som uppkommer vid långa slutartider. Klona bort i ditt bildbehandligsprogram.

Tack för svaret!
Jodå, jag fick allt sitta och klona. Men eftersom det inte rörde sig om en liten pixel utan snarare ett 10-tal var det mindre kul. Men det låter som det kanske inte är frågan om döda pixlar trots allt så för jag har inte haft detta problem förut när jag fotat med mer normala slutartider.

Nu har jag varit och plåtat bilder för ett programblad till en teaterföreställning. Slutartider på runt 1/60 - 1/80 sek och ISO 400.
Märker nu till min förfäran att det mot svart bakgrund tydligt framträder små vita och blå prickar.
Då slutartiderna var att betrakta som normala antar jag att risken är stor att det är döda pixlar jag drabbats av trots allt?
Är väldigt dyrt att få åtgärdat om jag förstått rätt?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto