Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Död SB-800 - Finns det räddning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
I morse bytte jag batterier i min SB-800 efter att den legat en längre tid i kameraväskan. Tyvärr visade den sig vara lika stendöd efter batteribytet som den var utan batterier.
JAg har naturligtvis dubbelkollat att batterierna sitter rättvända och har testat med olika batterier. Tror sig någon veta att det finns räddning, eller skall blixten ses som saligt insomnad?

/David

1: ta ut batterierna och be en foto-kompis sätta in dem och testa om blixten fungerar... du kanske bara har fått en ordentlig brain-fart
2: skicka in den på kostnadsförslag för rep, kostar väl en 500kr... det kan det väl vara värt för en såpass dyr mojäng

Måste dela med mig av upplösningen på min fråga.
De nya batterierna som inte behagade få liv i blixten var Kjell & co´s egna märke i en blå-gul förpackning. Testade flera stycken, men inget hände.

Därpå plockade jag ur ett par ladningsbara Ni-Mh ur en annan elpryl. Fortfarande inget liv. Jag laddade dem och provade igen. Nu vaknade blixten. Skönt då var det inte den som gått sönder.

Notabelt är att Kjell & Co's alkaliska baterier är märkta 1,5v och de laddningsbara 1,2.

Slutet gott allting gott..

/David

laddningsbara batter är på 1,2v och icke laddningsbara har 1,5v. dock så bårde blixten klara båda varianterna, det gör min Canon ialla fall :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto