ANNONS
Annons

Död pixel på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

vickepe

Aktiv medlem
Jag har upptäckt en fläck som alltid uppträder på samma ställe när jag tar bilder mot en vit yta med lång slutartid. Är detta smuts på sensorn, en död pixel eller något annat? Se bilden i länk. Fläcken är något till vänster i bild. Vore tacksam för svar. Kameran i fråga är en D90.

https://dl.dropbox.com/u/64069260/DSC_0283.JPG

Kan jag få bort det själv eller måste jag lämna in den på rengöring?

Inga problem att rengöra själv. Men man vill ha någorlunda rätt prylar.

Jag använder en Arctic Butterfly för torrengöring (räcker för de flesta) samt spatlar och vätska från Visible Dust för våtrengöring när det behövs. (Vilket i mitt fall är ovanligt ofta eftersom det jag har mest problem med är partiklar från scenrökmaskiner)

Inga problem att rengöra själv. Men man vill ha någorlunda rätt prylar.

Jag använder en Arctic Butterfly för torrengöring (räcker för de flesta) samt spatlar och vätska från Visible Dust för våtrengöring när det behövs. (Vilket i mitt fall är ovanligt ofta eftersom det jag har mest problem med är partiklar från scenrökmaskiner)

Tack för svaret. Jag testade att blåsa rent sensorn med en "blåsboll" men det verkar inte ha hjälpt. Jag gör nog så att jag går till en kameraaffär och ber om hjälp med rengöring.

Kan jag få bort det själv eller måste jag lämna in den på rengöring?

Är kameran nyare än 3 år från köpdatum kan du lämna den för rengöring hos Nikon gratis. Frakt till Nikon betalar du, återfrakt är fri från Nikon. 3 ggr inom 3 år kan du få detta gjort, sk "check & clean".

Brukar ligga en infolapp om detta i kartongen vid köp, kanske du har tappat/slarvat bort/ (inte fått?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar