Annons

"död" pixel i LCD display

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej
Hämtade min Dynax 7d på posten igår och måste säga att den känns som en underbar kamera, även fast jag bara hunnit testa lite grann.
Har hittat ett problem dock.. En "död" pixel i lcd displayen. Lyser vitt.. Vad ännu "läskigare" är att jag inte upptäckte den igår (och den syns ändå rätt tydligt). Kan den då ha uppkommit i efterhand eller är det jag som missat den från början?..

Detta problemet inverkar ju inte på bilderna men det känns lite trist.. Hade samma problem med min digitalkompakt och den bytte jag in. Nu är frågan om det är lönt att byta/laga kameran. Känns störigt eftersom det förmodligen kommer ta ett tag isåfall och man vill ju använda den nu direkt...

Vad tycker ni?

Senast ändrad:
Förstår frustrationen!

Pixelfelet var nog där igår åsså, skulle jag tro.
Minolta borde ju få fixa detta. Skulle ingen reagera på sådant så skulle inte heller Minolta förstå omfånget av problemet.

MEn har du tänkt att använda den typ 5 år själv så hade JAg inte brytt mig. Visst det sänker 2,a handsvärdet spec nu när den är ny, men om många år så jämnar liksom det ut sig.

Hur viktig är bildvisningen på kameran? Viktig fråga. Jag kör analogt själv och de ggr jag testat dslr så har jag bara kikat på displayen ett par ggr, förstår inte hur folk har tid med det.

/Niclas,

Har stirrat lite på den ett tag och ser att den "blinkar till" ibland till sitt normala läge för att sedan lysa vitt igen.

Tror att jag kommer använda bildvisningen en del. Rätt smidigt ändå att kunna få en humm om hur exponering osv är. Däremot så spelar nog pricken ingen större roll i den bedömningen. :)

Niclasfoto skrev:
…MEn har du tänkt att använda den typ 5 år själv så hade JAg inte brytt mig. Visst det sänker 2,a handsvärdet spec nu när den är ny, men om många år så jämnar liksom det ut sig. …

/Niclas,

Jag skulle se det helt tvärt om. Har du tänkt ha kamran länge är det ännu viktigare att du får det fixat. Klart det beror på hur man är som person, men en liten skitsak som en död pixel kan få en annan att bli riktigt störd, speciellt nu som det är en ny kamera.

f: "Hej! Jag har köpt en ny sportbil, men upptäkte idag att det är en stor repa i lacken. Vad skall jag göra?"

s: "Skit i det. Bilen går lika fort ändå. Om du planerar att ha bilen i 25 år så kommer det inte att sänka andrahandvärden märkbart"

Min kommentar:

FÖR I #¤%&#¤%&!! Självklart så skall kameran till Minolta för att fixas! Inte skall du betala pengar för en produkt som inte uppfyller kraven samt som du är 100% nöjd med (i förhållande till vad produkten utlovas klara av).

//JonasL

jonas_lindquist skrev:
f: "Hej! Jag har köpt en ny sportbil, men upptäkte idag att det är en stor repa i lacken. Vad skall jag göra?"

s: "Skit i det. Bilen går lika fort ändå. Om du planerar att ha bilen i 25 år så kommer det inte att sänka andrahandvärden märkbart"

Min kommentar:

FÖR I #¤%&#¤%&!! Självklart så skall kameran till Minolta för att fixas! Inte skall du betala pengar för en produkt som inte uppfyller kraven samt som du är 100% nöjd med (i förhållande till vad produkten utlovas klara av).

//JonasL

Årets sämsta jämförelse, en hårresande dålig sådan;)!

Vi är som Wrethén säger Olikt tänkande.

Hade pixelfelet varit på sensorn så hade jag inte sagt, OK.

/Niclas,

Om du (Jonas) kikar efter en beggad D30 själv idag för runt 2500,- Hade det varit lika katastrof med en död displaypixel idag som när huset var nytt och kostade 15ggr mer??

Visst, för ngn är det det. För andra inte!

/Niclas,

Det brukar stå i bruksanvisningen för LCD-skärmar något liknande detta:
En eller flera pixlar kan vara helt eller delvis släckta (ha annan färg) och det är helt normalt.

Det står så även i kamerabruksanvisningar någonstans i början.

Däremot är det nog nolltolerans hos de flesta seriösa kameratillverkare på CCD:n/CMOS:en.

/Lennart

Jag upptäckte en blå pixel i min (då) nya Nikon Coolpix 4500. Funderade väl några minuter om jag skulle skicka tillbaka kameran, men bestämde mig för att det var för mycket besvär. Pixeln är fortfarande blå, inga fler har uppenbarat sig på 2.5 år och jag bryr mig inte.

Tänk på att det kan vara början på ett större problem, utnyttja garantin medans den gäller.

Tycker Gert :)

Garantireparation!! Se till att låna en annan kamera under tiden om du har möjlighet. Jag blir jättetrött på tillverkare som inte säkrar upp sina produkter när de skickas till kund. Bara stå på dig! Det är ju dina pengar tillverkarna leker med...

För att nu försvara Minolta så tror jag att de släpper igenom en viss felprocent på antalet döda/halvdöda pixlar på displayen. Kostnaden ökar förmodligen ganska så dramatiskt annars.

Däremot går det framåt på döda-pixlar-policyn hos LCD-paneltillverkarna. Eizo har haft bra villkor tidigare samt Philips på vissa modeller. Nu har även Samsung och Lucky Goldstar gått den vägen med nolltolerans. Det tyder på att utvecklingen gjort det möjligt för tillverkarna att minska felfrekvensen.

Har varit ute på en liten fotorunda nu ett tag och har inte sett skymten av den döda pixeln. Ser den inte nu heller.. skönt? :)

Vet du vad Andreas! Jag har full förståelse för att det irriterar och att du värderar en garantcirkus. Jag tycker att du skall vara stolt av/med din finfinfina kamera, bilderna blir ju fullgoda och i toppMinolta kvalitet hur som helst!

Mvh Niclas, som önskar att han hade råd själv;)

Instämmer med resten av kören.

Nolltollerans för fel på sensor.
LCD skärmar kan man få räkna med några enstaka heta pixlar på ibland, men det beror på placering men även vad tillverkaren har för policy.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar