Annons

Död pixel i bilderna - nåt med sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMattias

Aktiv medlem
Jag har haft min 5D II i nån månad nu och är väldigt nöjd med besten. Men häromdagen när jag redigerade foton och hade zoomat in rejält så upptäckte jag att en pixel i övre vänstra hörnet var helt röd, troligen död, trots att där egentligen bara skulle vara en klarblå himmel. Jag tittade på andra bilder, och den röda punkten dök upp på samma ställe (och nej, det är inte monitorn som har en död pixel, för punkten flyttar sig om jag flyttar runt bilden :) ).

Det är inget vidare, men det är egentligen inte hela världen om jag nu får leva med det här då det rör sig om en enda pixel utav massssor av pixlar (även om det kan bli riktigt irriterande att klona bort en liten punkt på varenda bild jag tar), men jag är lite fundersam över vad det kan vara för otyg.

Kameran är dessvärre köpt utomlands, så jag tror inte jag har lust att lämna in den här för att de ska ta en massa betalt för att titta på den och säga att det är sensorn som är skadad och att det bara är att gilla läget. Kanske nån här har nån aning om vad det kan röra sig om. Det är troligen inte sensordamm, såna fläckar ser annorlunda ut. Tror ni att en skada på sensorn skulle yttra sig så här?
 
Då skall dun testa en sak, sätt kameran på bulb, sätt på kameralocket på kameran , exponera kameran i ca 30sek så sensorn blir riktigt varm,när exponeringen är klar går du till inställningar och manuell sensorengöring, enligt några som har provat så mappas nu defekta pixlar bort.
 
Då skall dun testa en sak, sätt kameran på bulb, sätt på kameralocket på kameran , exponera kameran i ca 30sek så sensorn blir riktigt varm,när exponeringen är klar går du till inställningar och manuell sensorengöring, enligt några som har provat så mappas nu defekta pixlar bort.

Kan detta tricket fungera med min gamla 350D tro???
Får en väldigt vacker stjärnhimmel med min :)
// Ekeberg
 
Nja, men ta en "dark frame" med locket på vid ungefär samma ISO, temperatur och slutartid (om längre än 1/200 - för alla tider kortare än det håller sensorn aktiv på precis samma sätt, bara slutaren som ändrar sig) och lägg in denna raw bild som dark frame i din raw konverterare och voila - stärnhimmelen är mycket bättre och nästan bra - jag har gjort så då och då med min gamla 350D och använt UFWRaw och det fungerar utmärkt, men tar tyvärr några sekunder extra per bild att göra så, och om det är värt besväret eller inte kan man alltid diskutera, men fungerar gör det.
 
Då skall dun testa en sak, sätt kameran på bulb, sätt på kameralocket på kameran , exponera kameran i ca 30sek så sensorn blir riktigt varm,när exponeringen är klar går du till inställningar och manuell sensorengöring, enligt några som har provat så mappas nu defekta pixlar bort.

Får "döda" pixlar emellanåt och kör då med manuell sensorrengöring och det funkar, men det är synd att det dyker upp nya "döda" var och varannan vecka.
 
Då skall dun testa en sak, sätt kameran på bulb, sätt på kameralocket på kameran , exponera kameran i ca 30sek så sensorn blir riktigt varm,när exponeringen är klar går du till inställningar och manuell sensorengöring, enligt några som har provat så mappas nu defekta pixlar bort.

Härligt - den lilla pixel som hellre var röd än död är nu återuppväckt och sköter sig som den ska! Tack! Jag vet inte hur mycket det hjälpte med att köra på BULB, men detta + rengörning med pensel som jag hällt lite medel på gjorde susen. Jag har rengjort sensorn förut för att försöka lösa problemet, men utan gott resultat.
 
Kul att det fungerade, det är bara med 5dmk2 som jag har sett detta beskrivet, alltså att man hettar upp sensorn med lång exponering och med kameralocket på och sedan att man går in i menyn och väljer sensorrengöring i menyn och att då felaktiga pixlar mappas bort, kamerans egen sensorrengöring pågår mycket längre än vid den rengöring som sker vid varje uppstart/nerstängning av kameran .


PS du skall inte hålla på och försöka tvätta sensorn innan du har gjort flertal försök att få bort smuts genom att välja i menyn att du vill ha den stora sensorrengöringen som kameran själv gör.
 
Senast ändrad:
Kul att det fungerade, det är bara med 5dmk2 som jag har sett detta beskrivet, alltså att man hettar upp sensorn med lång exponering och kameralocket på och sedan att man går in i menyn och väljer sensorrengöring,kamerans egen sensorrengöring pågår då mycket längre än den rengöring som sker vid varje uppstart/nerstängning av kameran .

Ja, jag märkte att kamerans egen rengörning körde "ett extra varv" när jag först lät den köra sin egen rengörning efter BULB-tricket. Sen tog jag en extra rengörning med pensel som sagt, men det kanske hade räckt med att enbart låta kameran sköta det. Ska testa det om det händer igen.
 
Kan detta tricket fungera med min gamla 350D tro???
Får en väldigt vacker stjärnhimmel med min :)
// Ekeberg

nej jag tror inte det, men testa, jag kan inte 350, har du möjlighet att i menyn välja att du vill göra en sensorrengöring där kamerans egen sensorrengöring då står och "skramlar" en längre tid ?

OBS detta skall inte blandas ihop med val av sensorrengöring i menyn där man endast öppnar slutaren för att exv blåsa bort damm osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.