Annons

Död kamera(A-100)efter uppgradering???

Produkter
(logga in för att koppla)

MatforsLars

Medlem
Har kört in v 1.04 i min A-100 och sedan är den helsvart??? Bara LED:en vid tummen blinkar, kan inte göra ett dugg för att få igång den?? Någon som vet vad man bör göra? Har kollat med Sony Support som hänvisade till Zieger i Linköping och de hade ingen aning om vad de skulle göra, skulle kolla upp detta och återkomma. snart 14 dagar sen, inte ett ord!
BÖrjar fundera på att slänga igång 700 si:n igen, vad man kommer att sakna LCD:n mm :-(

Risk för att den lär skickas in och byta bios chip. I så fall kommer det antagligen inte gå på garantin och troligtvis kommer det kosta en skaplig slant.

Jag är rädd för att det kommer att kosta (vad det nu är för fel?) Har funderingar på att skruva upp den och leta reda på batteribackupen och ta bort den för att se vad som händer? Vad tror ni om det?? Fick det tipset av en som upplevt samma fenomen på en videokamera.Märks det att man börjar bli desperat:)

MatforsLars skrev:
Jag är rädd för att det kommer att kosta (vad det nu är för fel?) Har funderingar på att skruva upp den och leta reda på batteribackupen och ta bort den för att se vad som händer? Vad tror ni om det?? Fick det tipset av en som upplevt samma fenomen på en videokamera.Märks det att man börjar bli desperat:)

Kanske kan funka, men tvivlar. Troligen har det skrivit över original romet och då spelar det ingen roll om det har batteri eller inte. Felet har nog blivit vid kopieringen av mjukvaran, skrivfel eller så. Du kan jämföra det med att ha kopierat över en fil på en diskett. Dvs, originalprogrammet finns inte kvar.

Har hittat exakt mitt fel på Sonys hemsida i Kanada! Så det verkar vara ett känt fenomen där? Ska ge det som förslag till de här hemma. Är lite besviken på Sony:s svenska support, verkar inte som de bryr sig om deras grejor inte fungerar, utan "flyttar" problemet till en utomstående service?? Hoppas de nu kan ta kontakt med Sony i kanada för en lösning*håller tummarna*

ninjarider skrev:
Det skulle ju kunna finnas någon "master reset" knapptrycknings kombination ju. :)
Verkar som det finns en "master reset":
Svar från service
1. ta ur batteriet.
2. sätt i minneskortet med firmware.
3. slå på kameran.
4. Håll spärrknappen till optiken intryckt och sätt samtidigt i batteriet

sen är det bara att följa den normala proceduren av uppdateringen.

Har inte testat än (sitter på jobbet)
Blir det första man gör när man kommer hem(håll tummarna för att det funkar)

Ojdå, behövde de "gå så hårt fram". Då förstår man ju varför en enkel reset inte räckte.

Men du verkar ju glad i ditt inlägg - grattis! Det tolkar jag som att det inte blev riktig lika dyrt som för Canon-kameran i Joels länk ovan?

Nej det gick på garantin:) Det var nog inte kretskortet (det trodde de på servicen i Linköping) men på följesedeln stog det: byte del av mattskiva?
Samt att jag fick en förmaning om att inte ladda in uppdaringen 1.04 via mitt CF kort? Den var dock inkörd från service. Så slutet gott alting gott, den verkar fungera som den ska.

Roligt att höra!

Förmaningen om att inte ladda in version 1.04 igen kan antingen komma sig av att de ju redan har gjort detta, så det är helt onödigt, och du undviker ju eventuella problem som skulle kunna uppkomma vid denna förnyade (och helt onödiga) uppdatering, ifall det skulle bli störningar under laddningsförloppet.

En annan anledning skulle möjligen kunna vara att det kan bli strul ifall man laddar in samma uppgradering två gånger. Har för mig att jag läst om någon som gjorde detta, och då blev det fel så att han fick tillbaka den gamla versionen istället, och det gick inte att ladda in 1.04 igen. Kan förstås vara något annat strul som uppstod i hans fall.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto