Annons

Död 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej.

Idag dog min 40D efter en stöt mot en annan kamera.

Båda batterierna var fulladdade.
Jag hade precis innan tagit upp den ur väskan, monterat ett tele och tagit två bilder.
Efter stöten tvärdog den.

Det var ingen kraftig stöt, mitt andra hus fick inte en repa eller minsta märke. Antagligen träffade den olyckligt bara.
Jag har testat med båda batterierna i enbart huset också, men den är fortfarande lika död.
Har även dubbelkollat batterierna i laddaren och den visar att de är fulladdade.

Jag tänkte lämna in huset för felsökning i Mölndal, men frågan är om det är värt att laga.

Någon som hört om något liknande eller har en tanke om vad det kan vara?

Jag funderade först på om det kunde ha något med kontakterna i batterigreppet att göra, men eftersom den inte får ström med det avtaget och batteri i huset så faller väl den teorin.

Mvh Ulrika

Lämna in kan du göra, men chansen att kostnaden kommer bli mindre än att köpa en annan begagnad 40D är nog ganska liten.

Det kan såklart vara något enkelt fel, och då kommer du undan lite billigare, men är det något tyngre så kommer du få betala 600:- (har jag för mig) för kollen och sedan ändå köpa en annan kamera.

Prova först att byta batteri, kolla där det slog till och se om där syns något (var tog smällen?).. Sedan kolla det interna batteriet (klockbatteri) så att det inte hoppat snett när kameran fick en stöt.

Tack för svar :)

Har som sagt testat båda batterierna i huset, men den är lika död för det.
Lämnar in den på felsökning imorgon så får vi se vad de säger.

Mvh Ulrika

Hej Ulrika, när du säger att du testade med batterigreppet avtaget och batteri i huset, hade du då satt tillbaka batteriluckan?

Om den är öppen eller avtagen startar åtminstone inte min 20D. Det finns en (liiiten) knapp i kanten av öppningen man kan trycka in för att simulera en stängd batterilucka om man inte har någon (återigen, på min 20D).

Luckan sätter jag alltid på när jag sätter i batteri i huset, jag har aldrig testat om det fungerar utan :)

Jag är nog inne igen på att kontakterna i huset är skadade på något sätt.

Har kollat båda husen och batterigreppet till 40D, men jag kan inte se någon skråma eller liten repa på något av dem så jag har ingen aning om var stöten tog.

Plötslig oförutsedd händelse

Plötslig oförutsedd händelse = försäkringsfall om du har en bra hemförsäkring.

Oj, har helt missat de senaste svaren! Ber om ursäkt för detta!

Jag har inte kollat efter något internt klockbatteri och vet således inte om det var det som felade.

Undrar vad den självrisken skulle kosta isf?
Jag har nu fått kostnadsförslag från Intervision i Stockholm.
De vill byta två delar (men jag har ingen om vad de gör sas) och den totala kostnaden skulle bli 3054 kr.

Frågan är om det är värt det. En begagnad 40D ligger ju på samma pris.
Och skall jag köpa nytt är 60D i princip utesluten så då är det en 7D som gäller.
En ny 7D kräver inga nya inköp.
Att laga detta hus är billigare än att köpa nytt och kan hålla många år till.

Delarna de vill byta heter "PCB ASS'Y, BOTTOM" och "COVER ASS'Y, BOTTOM".
Någon beskrivning på vad som är fel finns inte med. Lite dåligt må jag säga.

Oj, har helt missat de senaste svaren! Ber om ursäkt för detta!

Jag har inte kollat efter något internt klockbatteri och vet således inte om det var det som felade.

Undrar vad den självrisken skulle kosta isf?
Jag har nu fått kostnadsförslag från Intervision i Stockholm.
De vill byta två delar (men jag har ingen om vad de gör sas) och den totala kostnaden skulle bli 3054 kr.

Frågan är om det är värt det. En begagnad 40D ligger ju på samma pris.
Och skall jag köpa nytt är 60D i princip utesluten så då är det en 7D som gäller.
En ny 7D kräver inga nya inköp.
Att laga detta hus är billigare än att köpa nytt och kan hålla många år till.

Delarna de vill byta heter "PCB ASS'Y, BOTTOM" och "COVER ASS'Y, BOTTOM".
Någon beskrivning på vad som är fel finns inte med. Lite dåligt må jag säga.

PCB är Printed Circuit Board, kretskort. ASS´Y är Assembly. Så jag skulle gilla att det antingen ett kretskort eller del av kretskortgrupp, troligtvis det nedre kortet. Och till det ett skydd och monteringsdetaljer.

ANNONS