Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt upplöst s/v film?

Produkter
(logga in för att koppla)

MoonCow

Medlem
Hejsan!

Inhandlade för några dagar sedan en negativscanner, minolta dual IV.
Nöjd med scannern, men ett konstaterande måste jag göra.

Svartvit film (tri-X 400) är inte alls lika högupplöst som en vanlig kodak ultra 400 färgfilm. Det tycker jag är synd.
Tittar jag på scanningar ifrån färgneg är resultaten jättebra och bilderna har mustiga färger, fina detaljer och ett fint korn.
Men de svartvita scanningarna är oskarpa, med stort korn och inte alls tillfredställande.

Så min fråga är,
finns det andra filmer som ger bättre resultat?
för det kanske är tri-X som alltid uppför sig så, vad vet jag.
 
Tri-X kan se ut på hur många beroende på hur den framkallas, i vad den framkallas och hur den exponeras. Tri-X kan vara otroligt fin kornig och valörrik men även grovkornig och rå.

En lämplig svartvit film för skanning är Kodaks C400CN som framkallas i C-41 framkallning som alla snabblabb eller vanliga labb har. Samma process som vanlig färgfilm. Med den så funkar dammborttagning bättre, den blir inte så svårtskannad och den är finkornig och valörrik.
 
Tack! Men c41 är inte på tal då jag framkallar själv i tank. Men det är ju sant att det kanske är jag som överframkallat isf. Värt att testa att hålla sig lite under rekomenderad framkallningstid nästa gång.
 
Jag har inte ens någon skanner, men jag har hört att många skannar in s/v negativ som färgneg för bästa resultat. Vet inte hur väl det stämmer, men det kan ju vara värt att prova...
 
Färgneggläget brukar ha samma känslighetskurva som det svartvita negativläget, jag har i alla fall fått identiskt resultat när jag testat det med SD2 och 3.

Däremot lönar det sig att skanna som dia. Då kan du få ut alla detaljer även ur ett överframkallat svartvitt negativ. Grovkornigheten handlar ofta om klippta svart- och vitpunkter. Men om man skannar som dia och ser till att skannern inte överexponerar så blir det bra.
 
MoonCow skrev:
Tack! Men c41 är inte på tal då jag framkallar själv i tank.

Ska du soppa själv så kan jag rekommendera Ilford Delta 400 som jag kör mest själv.

Fördelen med Delta 400 är att den är finkornigare än Tri-X, ungefär som med T-Max 400 fast med snyggare korn.

Dessutom är filmen mer neutral i sin karaktär än både Tri-X och T-Max som båda är extrma åt vart sitt håll. Tri-X har hög kontrast i skuggorna och låg i de ljusa partierna. T-max 400 är precis tvärt om och hudtoner blir lite mörka och kontrastlösa.

T-Max 100 är också neutral i karaktären men jag föredrar Delta 100 för sitt snyggare korn.

Överframkallning ger inte bara grovt korn utan även så täta negativ att skannern kan ha svårt att lysa igenom. Många kör Tri-X efter ISO 200 och framkallar kortare tid. Ca 7 min i D76 1:1. Det ger valörrika negativ med fint korn.

Tankframkallning ska vara kortare än dosa eftersom agiteringen är konstant.
 
Brejdol skrev:
Jag har inte ens någon skanner, men jag har hört att många skannar in s/v negativ som färgneg för bästa resultat. Vet inte hur väl det stämmer, men det kan ju vara värt att prova...

En filmskanner presterar bäst om den skannar som dia. Sen vänder man tonerna och gör gråskala.

Helst ska man skanna flera gånger för att få bort bruset.

Även skannerprogramvaran spelar roll när det är väldigt krångliga negativ.

Silverfast AI anses som det bästa skannerprogrammet mn dyrt. Vuescan är ett billigt program www.hamrick.com som ger större kontroll än de flera medföljande program. Jag gillar att skanna med Vuescan så att det suger ut allt ur negativet. Bilden ser först fördjävlig ut men man får efter lite jobb en så bra bild som det bara går med den skanner man har.
 
Ojoj! Här var det tokigt mkt många bra tips! Tack så hemskt mkt!

Jag scannar redan som färg av den anledningen men upplever inte jättemycket bättre, ska dock testa att scanna som dia. Så ska jag se över min framkallning. Skrev innan fel, jag kör i dosa, inte tank. Ett uppenbart fel jag förmodligen gjort är att ha framkallat efter en tabell som inte var 1+1 där det stod 10 eller något i den stilen.
Ska även ta en titt på filmerna jag fick tips om.
Tack igen!

mvh,
Max
 
Senast ändrad:
Genast mycket bättre att scanna som dia och låta den scanna om 12x ggr.

+ lite mer rutin (jag är vääädligt grön på analogt) vid framkallningen blir nog det här kalasbra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.