ANNONS
Annons

Dåligt med kommentarer!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110110

Avslutat medlemskap
Detta är riktat åt de flesta medlemmarna på Fotosidan.se.

Hejsan!

Jag har varit medlem här lite mer än en månad nu och har laddat upp 61 foton som jag är nöjd med. Jag är ganska aktiv på sidan och lägger upp bilder i pooler. MEN, jag tycke att det är alldeles för tunt med kommentarer! Jag menar, ni är vuxna! De flesta är skickliga fotografer! Jag är halvamatör och bara 16 år men jag kommenterar de flesta bilderna. Men det är inte så kul och se när ca 100 stycken tittat på ett foto och man fått 1 kommentar... Snålt. Kritiken behöver inte alltid vara positiv, men det är ju skoj att se vad folk tycker om ens foton, eller? Det är vad jag tycker. Och jag svarar på ALLA kommentarer jag får, vilket vissa inte gör här heller.

Mer kommentarar & svar här på Fotosidan.se!

//Fabian

Jo det är tråkigt, jag har i stort sett slutat ladda upp bilder i pooler, de drunknar bland de övriga och får man händelsevis en kommentar så är det inte ofta den ger något mer än en klapp på axeln.

/M

Varför sluta ladda upp, det viktiga måste väl vara att någon tittar på bilderna.(det ser du på bild info) -Laddar man inte upp så kommer ingen att göra det. Antalet av bildkritik står annars i direkt relation till, hur mycket man själv har kriticerat. Särskilt viktigt är att man ger kritik närmast före och efter man laddat upp. Sen kan man fundera på varför så få ger kritik. En anledning kan ju vara att nivån på kritik ska vara hög, samt att vissa vill att kritiken ska vara objektiv. Själv har jag ingen aning om hur man ger objektiv kritik, -är en bild ur fokus så är den väl det? Sen ska man vara konstruktiv också, men det kan ju vara svårt om man inte ser något att bygga vidare på i en bild. -Jag kan mycket väl tänka mig att få kritik som; -den här bilden tycker jag inte om, den säger ingenting och är i stort sett skit. -Mycket mer konstruktiv kan man ju inte vara, och jag önskar att fler skulle ge den typen av ärliga omdömmen. Detta är mina tankar iaf, förväntar mig inte att alla ska hålla med../peter

peter6611 skrev:
...Jag kan mycket väl tänka mig att få kritik som; -den här bilden tycker jag inte om, den säger ingenting och är i stort sett skit...

Håller med dig, men tyvärr är det sällan det fungerar.

Det verkar vara så, att ju sämre man tycker en bild är, desto "kostruktivare" kräver fotografen att man är i sin kommentar...
Och är man konstuktiv då får man nog snart veta att "bilden ska vara sned" eller att "bilden ska vara suddig".

Detta gäller inte naturligtvis inte alla fotografer, men nog många för att iaf jag ska kommentera mycket mindre än jag egentligen vill. Man tröttnar.

FabianWester skrev:
...men jag kommenterar de flesta bilderna..

Konstigt. Jag får det till att du gett 30 kommentarer. Det blir typ knappt en om dagen sen du blev medlem.
Sen har du om jag räknat rätt fått 19 kommentarer under samma tid. Det är ungefär en kommentar varannan dag. Det är mer än de flesta får skulle jag tro. Själv har jag fått 83 kommentarer på över ett år. Och jag klagar inte.
Visst kan man tycka att det ibland tittas mycket och kommenteras lite för lite. Men då kanske man ska gå till sig själv och titta på vad man laddar upp för bilder. Om man som du gjort laddat upp drygt 60 bilder på en månad kanske man ska sålla lite i sina uppladdningar. Vänta på guldkornen. Tycker du själv att du tar två riktigt klockrena eller för andra väldigt intressanta bilder om dagen? Om inte kanske du borde vänta tills du har en sån bild, och då lägga ut den. Då drunknar inte pärlorna bland floden av bilder av lite ljummare klass. Det är det jag tror är ett av skälen till att man kan tyckas få för lite kommentarer.

/jer.

Funderar på om inte det vore bättre om fotografen inte hade någon möjlighet alls att replikera kommentarer. -Det skulle innebära att de bilder man lägger upp, helt lämnas i händerna på de som ser på dem. Så, skulle det vara! Finns väl inget fel hur en person upplever en bild? Med systemet som finns nu ser jag ingen större skillnad på kritiken man kan få av sina vänner och den man får här på foto sidan.

peter6611 skrev:
Funderar på om inte det vore bättre om fotografen inte hade någon möjlighet alls att replikera kommentarer. -Det skulle innebära att de bilder man lägger upp, helt lämnas i händerna på de som ser på dem. Så, skulle det vara! Finns väl inget fel hur en person upplever en bild? Med systemet som finns nu ser jag ingen större skillnad på kritiken man kan få av sina vänner och den man får här på foto sidan.

Hur tänker du nu? Skulle kritiken bli bättre av att man inte kan diskutera den? Det verkar ju helt snurrigt. Jag tycker att det är bra att man kan föra en diskussion kring en bild, och inte minst får jag ofta något ut av de svar jag får på kommentarer jag gett på bilder. Det gör mig mer benägen att kommentera, eftersom det visar att fotografen lyssnar på det jag säger, och tar det till sig, även i de fall där vi inte håller med varandra.

VisionOfSnow skrev:
Hur tänker du nu? Skulle kritiken bli bättre av att man inte kan diskutera den? Det verkar ju helt snurrigt. Jag tycker att det är bra att man kan föra en diskussion kring en bild, och inte minst får jag ofta något ut av de svar jag får på kommentarer jag gett på bilder. Det gör mig mer benägen att kommentera, eftersom det visar att fotografen lyssnar på det jag säger, och tar det till sig, även i de fall där vi inte håller med varandra.
Problemet är väl snarare att det inte förs en diskussion om bilden. Andelen kommentarer är för få som det är nu. Min tanke var lite snabb kanske, har inte funderat igenom den. Men kan det vara så att vissa drar sig för att verkligen säga vad de tycker i en kommentar. -Just för att undvika konfrontation och obehag från den som lagt upp bilden. En tanke bara, eftersom det inte funkar riktigt bra just nu!

peter6611 skrev:
Problemet är väl snarare att det inte förs en diskussion om bilden. Andelen kommentarer är för få som det är nu. Min tanke var lite snabb kanske, har inte funderat igenom den. Men kan det vara så att vissa drar sig för att verkligen säga vad de tycker i en kommentar. -Just för att undvika konfrontation och obehag från den som lagt upp bilden. En tanke bara, eftersom det inte funkar riktigt bra just nu!

Det är en intressant tanke i och för sig, men jag tror inte att det är så. Min erfarenhet av diskussionsforum på internet är att människor är i genomsnitt avsevärt mindre konflikträdda där än i en diskussion IRL.

Däremot tror jag att det kan ligga något i att man drar sig för att skriva mycket negativa kommentarer, men jag tror att det beror på att man av olika skäl inte vill anstränga sig. Jag skriver själv väldigt sällan genuint negativa kommentarer, av det enkla skälet att jag oftast inte tycker att jag har något konstruktivt att bidra med om jag tycker att en bild är rakt igenom skit. När jag kritiserar en bild (och det gör jag desto oftare) vill jag ha något konkret och konstruktivt att säga. En annan anledning är att genuint usla bilder sällan är intressanta för mig. Det ger mig mer att lägga min tid på bilder som på något sätt tilldrar sig mitt intresse, även om kommentaren i slutändan är kritisk.

Jag tror inte att problemet med för få kommentarer har någonting med ovanstående att göra dock, utan att de flesta medlemmar helt enkelt är för lata för att kommentera i den utsträckning som krävs för att alla bilder ska ha en rimlig chans att få någon kommentar. Vad gör man åt det? Jag vet inte, men på något sätt måste det skapas incitament att kommentera.

FabianWester skrev:
Detta är riktat åt de flesta medlemmarna på Fotosidan.se.

Hejsan!

Jag har varit medlem här lite mer än en månad nu och har laddat upp 61 foton som jag är nöjd med. Jag är ganska aktiv på sidan och lägger upp bilder i pooler. MEN, jag tycke att det är alldeles för tunt med kommentarer!
//Fabian

Du har inte funderat på att du kanske laddar upp för många bilder? Jag menar, 61 bilder på en månad är ganska mycket. Du kanske skulle vara lite mer selektiv i ditt uppladdande?

peter6611 skrev:
Funderar på om inte det vore bättre om fotografen inte hade någon möjlighet alls att replikera kommentarer.

Hmm, då lär det bli ännu färre kommentarer...
Att en fotograf har läst min kommentar OCH replikerar gör att jag sporras att fortsätta kommentara.

Motsatsen gör att jag tappar sugen helt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar