Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga RAW-bilder från Canon 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svärm

Medlem
Jag har upptäckt något konstigt med bilder tagna av min Canon 350D. Jag hoppas att det finns en bra förklaring till fenomenet. Jag har lärt mig en del om hur digitalkameror fungerar och hur de hanterar RAW/Jpeg. Men jag kan tyvärr inte tillräckligt för att komma på vad som händer i min kamera.

När jag tar kort och kameran är inställd på att skapa både RAW och Jpeg blir av någon outgrundlig anledning alla RAW-bilder grönare i tonen än Jpeg-kopiorna. Kan någon förklara varför?

Jag är medveten om att kameran manipulerar RAW-informationen innan den sparar ner den till Jpeg och att detta skulle kunna vara anledningen till skillnaden i färgton. Men jag har min kameras Kontrast, Konturskärpa, Färgmättnad och Färgton inställda på 0 (noll). Jag har även testat att ha kameran inställd på både Automatisk och en specifik vitbalans. Det gör ingen skillnad.

Programen jag använt för att konvertera RAW-bilderna är Photoshop CS 2 samt Canons egna Digital Photo Professional 1.6. I båda programmen har konverteringsinställningarna varit "As-Shot". Och i båda fallen får Jpeg-bilden som genererats från RAW-filen en grönare ton än den Jpeg som kameran skapat själv.

Jag skulle inte bry mig så mycket om det inte vore för att de Jpeg-bilder kameran genererat uteslutande alltid ser bättre ut, med bättre kontrast och mer "korrekt" färgton, än de från RAW-filerna. Det är faktiskt så att jag inte ens lyckas få de RAW-genererade Jpeg-filerna att bli bättre ens efter en del tweakande vid konverteringen.

Jag kan också nämna att jag försökt kalibrera min CRT-skärm. Kan det ändå vara så att den är aningens fel och att RAW-filerna egentligen är mer korrekta?

Mycket tacksam för hjälp.
Jag kan också, om någon vill, skicka över exempelfiler.
Det skulle också vara intressant att höra om fler upplevt samma fenomen.
 
om du enbart tar raw filen, konvertear i dessa två conerterare till jpg o då jämför.

Adobe kör ju via färgprofilen ju.

Har du adobe färgrymd på din RAW konvertering o sRGB på jpg från kameran?
 
Jpeg skärper alltid upp en bild vilket inte blir med RAW. En RAW-bild är alltid lite oskarpare. Den gröna tonen har jag inget bra svar på, kanske du kan hitta lite mer information hos OpenRAW, http://www.openraw.org/.

Hälsningar

Robert
 
Svårt att säga vad det beror på när man inte ser hur stort färgfelet är, men det du beskriver kan mycket väl vara den "vanliga" skillnad som alltid är mellan DPPs konvertering och JPEG-filen från kameran.

Det är alltså så att DPP inte kan ge dig samma färgton som du får i JPEG-filen därför att kameran och DPP använder olika rutiner för att utföra konverteringen.

Jag har forskat en hel del i detta och gjort många tester. "Problemet" gäller samtliga Canons kameror - ingen RAW-fil konverterad med DPP kan ge exakt samma ton som i den parallellfotade JPEG-filen från kameran.

Efter dialog med Canon-tekniker som arbetar med utveckling av DPP-programmet har de själva sagt att ImageBrowser (IB) är det program som ger i det närmaste identiskt utseende som JPEG-filen. Detta stämmer även med tester jag själv gjort (bl.a. med färgkartor som jag mätt).

Så... prova IB istället och se om du kan få en RAW-konvertering som ser ut som JPEG-filen. I så fall är allt sannolikt normalt. Om du inte kan få fram samma utseende skulle jag lämna in kameran för kontroll.

PS. Precis när jag ska skicka iväg detta svar slår det mig att DPP som standard EJ sparar med färgprofilen när du sparar dina konverteringar (helt ofattbart!). Om färgprofilen (Adobe RGB eller sRGB) inte sparas med så kan jag mycket väl tänka mig att bilden ser annorlunda ut om du jämför mot en JPEG-fil med korrekt ICC-profil.

PS-2. Jag förutsätter att du jämför filerna i ett program som kan hantera olika färgprofiler, typ Photoshop. :)

Lycka till.

// Petter
 
Jag konverterar till sRGB och har kameran inställd på sRGB så de ska ha samma färgrymd. Men jag vet inte hur det ligger till med ICC profil. Det borde väl inte ligga någon i bilderna. Eller?
 
Enig

konverterar du och tittar i ren windows på bilderna som du säger borde de bli rätt lika.

Profilen används ju av tex Adobe o andra färgprofilhanternade program.

roine
 
Linus,
Med "konverterar till sRGB" förmodar jag att du (A) har sRGB inställd som arbetsfärgrymd i DPP (anges under Preferences som "Default settings of Work color space") och (B) har "Embed ICC-profile" ikryssat i fönstret när du sparar filen ("Convert and save")? I så fall tycks färghanteringen vara rätt inställd ifrån DPP. Som sagt, prova ImageBrowser.

(Som en sista koll skulle jag verifiera i Photoshop att filnamnet i fönstret får en asterix (*) efter sig - det anger att bilden sannolikt är färghanterad som en sRGB-bild.)

Det går annars utmärkt att jämföra bilder med olika färgrymder - så länge de har rätt färgrymd tilldelad till sig, problemet är när en bild har tappat en färgrymd/ICC-profil eller har fått fel profil tilldelad (vilket är omöjligt i DPP, men går i Photoshop om man öppnar en bild som saknar profil och sedan väljer att tilldela den en felaktig profil).


Håkan,
Ja, det är Canons eget program ImageBrowser jag menar. Det medföljer kameran på en av CD-skivorna.

// mvh Petter
 
Jag tycker att Canons raw-konverterare har "bra" färger (dvs jag ser inga fel). I PS raw-konverterare däremot får jag en konstig (kanske grönare) färgton på rött och orange färger framförallt. Jag kör adobe-rgb hela vägen. Färgfelet följer sen med in i vanliga PS.
Det är bara när jag använder PS raw-behandlare som felet uppstår. Om jag använder Canons rawbehandlare och sen konverterar till tiff så blir färgerna ok dvs ingen skillnad om jag sen öppnar i PS.
Vet inte om det är nån inställning som jag har missat.
Det enda jag kan komma på är på "Camera Profile" där står det ACR 3.1 och sen finns inga andra alternativ.
Någon som vet vad jag gör för fel?
Annars tycker jag att ljusomfånget är lite bättre i PS än i Canons raw.
 
Lånar tråden en stund.. hoppas det är OK!

Hej!

Då jag tar bilder i RAW+JPEG blir bilderna identiska, dvs. lika stora och båda två JPEG. Vet någon vad detta kan bero på? Inställningar i kameran, eller gör jag någonting fel? Då jag tar bilder i endast RAW fungerar det utan problem. Kameran är även här en Canon 350D.

Mvh
Jerker
 
Re: Lånar tråden en stund.. hoppas det är OK!

Jimi skrev:
Hej!

Då jag tar bilder i RAW+JPEG blir bilderna identiska, dvs. lika stora och båda två JPEG. Vet någon vad detta kan bero på? Inställningar i kameran, eller gör jag någonting fel? Då jag tar bilder i endast RAW fungerar det utan problem. Kameran är även här en Canon 350D.

Mvh
Jerker


Så blir det för mig också om jag kopierar filerna från kameran via Utforskaren. Men installera den medföljande programvaran och kopiera över bilderna med hjälp av de programmen så fungerar det som det ska.
 
Pierre, vilken av Canons konverterare menar du? När jag använder Digital Photo Professional blir resultatet lika dåligt som i PS.
 
Svärm skrev:
Pierre, vilken av Canons konverterare menar du? När jag använder Digital Photo Professional blir resultatet lika dåligt som i PS.

Jag kör DPP. Där tycker jag att färgerna är ok men att detaljerna i det ljusa försvinner tidigare än i PS. I PS (bara raw) blir det röda till orange utan lyster. Det hjälper inte att dra på mer färg. Färgtonen blir ändå samma. Eldsnabbvinge t.ex är en katastrof att köra i PS raw
 
Man skall fotografera en Colorchecker-karta och med hjälp av scriptet så automatiserar man kalibreringen i
Adobe Camera Raw.
En Colorchecker "Mini" kostar 844kr via Yfo..så det är ju inte billigt..
Den är även bra till att vitbalansera bilderna med.

Bild på en Colorchecker:
http://risingsun.gretagmacbethstore.com/files/CPB00000/014.jpg

Colorchecker 24 via Yfo:
http://www.yfo.se/product.php?_task=product_search&search_string=colorchecker
Det räcker med "mini".

Video hur man gör:
http://fors.net/chromoholics/using/

Här finns mycket bra information att läsa:
(Pdf-filer)
http://www.profiler.nu/kursdok.html

Jag tycker det blir bättre ifall man drar i reglagen för rött i "kalibrera" i Adobe Camera Raw..
Däremot tycker jag att den senaste DPP ger mycket korrekta färger, men är sämre på att rädda utfrätta partier än tillexempel Capture One, Rawshooter och ACR.

"A look at DPP":
www.noriravi.com/ArticleDPP

M.v.h: Benny


P.S Pierre: Såg via din profil att Du bor i Kalmar, vilket även jag gör..!
Om du vill kan du ju fotografera min Colorchecker och börja testa direkt! :)
 
Senast ändrad:
Jag har nu kontaktat Canon för att se om de kan säga vad det beror på. Svar väntas...

PierreS, Skulle du kunna lägga upp en bild på Eldsnabbvingen från orginal JPEG-filen? För att se skillnaden mellan DPP och orginal JPEG.
 
Svärm skrev:
PierreS, Skulle du kunna lägga upp en bild på Eldsnabbvingen från orginal JPEG-filen? För att se skillnaden mellan DPP och orginal JPEG.

Jag fotar bara i raw så orginalfilen är raw. Men jag kan visa skillnaden mellan dpp och PS.
 
Okej. De bilder du lagt upp innan såg jag. Precis samma skillnad som jag har mellan DPP och PS.

Tyvärr har jag även en del skillnad mellan de JPEG kameran genererar och det som DPP skapar utifrån RAW.

PierreS, Det vore intressant att se om detta även gäller dig. Kanske göra ett test?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.