** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Dåliga nattbilder med KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har en Konica Minolta D5D, köpt 2006 och använd flitigt. Brusreduceringsfunktionen i kameran är trasig sen ett år, men jag tror inte att det är det som är felet i detta fallet.

När jag ska ta nattbilder med lång slutartid, 10 sek och längre, så blir bildkvalitén väldigt dålig. Det blir brusigt och många gånger ser himlen ut som när man överbehandlat den i PS - liksom pixligt eller vad man nu ska kalla det. Går knappt att använda bilderna. Ju längre slutartid desto värre ser det ut.
Om det är lite ljusare ute,inte helt mörkt så blir det bättre. Har ju tagit några stadsbilder som blev bra. Men är man ute en månljus natt så blir det skit rent ut sagt.
När jag tar bilder på dagtid däremot med långa slutartider (och gråfilter) så blir det hur bra som helst. Så det är alltså bara i mörkret det krånglar.
Ska tillägga att jag har alltid ISO 100 eller 200 (både natt och dag) då det blir för mycket brus vid högre ISO.

Vad kan detta bero på? Gör jag nåt fel? Är kameran trasig? Den har iofs alltid gjort såhär. Eller blir det helt enkelt så med en sån här lite billigare kamera?

Jag ska ju när jag lyckats spara ihop pengar, köpa Sony A700. Hur är den när man fotar nattbilder?

Vid längre slutartider än 1 sekund om jag minns rätt så drar kameran bort en "dark frame" Detta går stänga av och på, du kan kolla om det är aktiverat/funkar.
En dark frame kan man dra bort i bildbehandlingsprogram också, då får man helt enkelt ta en bild med samma inställningar som du tog den riktiga bilden fast med objektivöppningen täckt.

Hur man gör det mer exakt står på nätet.

A700 funkar alldeles utmärkt till nattfoto.

Hej, vad menar du med att brusreduseringen är trasig?

Det som händer är troligen att sensorn blir "varm" vid långa exponeringar, när man har brusreduseringen aktiverad så tas en "svart" bild med samma exponering direkt efter den riktiga, sedan "drar" kameran bort de felaktiga pixlarna. Att du får mycket brus beror nog på detta.

M V H Peter

Edit: To late

Hm, okej... Fattar inte riktigt, men ska kolla upp detta med dark frame.

Ska se om jag kan leta fram en bild så ni får se hur det blir!

Det har blivit mer sånt där "färgbrus" i bilderna sedan ett år tillbaka och jag fick det förklarat för mig att det är kamerans inbyggda brusreducering inte fungerar som den ska.
Problemet med dåliga nattbilder har jag haft mycket längre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar