Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga dagrar i Elements 8 med Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Ny

Medlem
Hej har ett problem med bilder på min dator. Har ny dator med Windows 7. till denna köpte jag Elements 8. Nu är det så att många bilder i Elements 8 blir "kloggiga". På något sätt skulle jag vilja beskriva det som att näraliggande pixlar som är nästan lika blir helt lika. Det gör att fina dagerskillnader försvinner. Bilderna blir så i Elements 8 och även i t ex Windows Fotovisare. I däremot Infranview 4.27 visas exakt samma bildfil på ett annat sätt med bättre dagrar. Gäller i alla fall både jpeg och TIFF.

Vad beror detta på?

Kan detta korrigeras på något sätt?

Mycket irrititerande att inte kunna se bilden så bra som den egentligen är då man ska redigera den.

// Mats
 
Hej,
tack för tipset hur som helst (lagt länken till favoriter).

Jag lärde mig mycket nytt, men tyvärr inte lösningen på mitt problem. För att göra det lite tydligare:

Exakt samma bildfil (jpg och TIFF -- har inte testat RAW) ger alltså bilder med olika kvalitet vid presentation på skärmen. Elements och Windows fotovisare ger exakt samma bild (sämre kvalitet) medan Infranview ger en bild med bättre kvalitet (fina lokala dagerskillnader i bilden). Mycket mystiskt för mig i alla fall -- men som sagt irriterande att man tvingas använda en bild som är sämre än sitt rätta jag då man ska redigera bilden.

// Mats
 
Kan skicka skärmdump med tre olika visningsprogram

Finns i ett word-dokument på ca 3 MB. Framgår tydligt stor skillnad mellan Elements, Windows Fotovisare och Infranview.

// Mats
 
Gäller det när du zoomat in i bilden till 100%, eller när du ser hela bilden på skärmen?

Programmen borde visa likvärdiga resultat när du zoomar till 100% tycker jag. Däremot när man anpassar bilden till skärmen så måste ju programmen skala ner bilden, och där finns säkert olika tekniker och lösningar för hur man gör det.
 
Hej,
tack för inspelet. Men nej, olika även vid 100 %. Jag skulle kunna beskriva fenomenet som sådant att förre antal färger verkar vara tillgängliga vid de lägre kvaliteterna (gäller även svart-vitt med färre gråtoner).

// Mats
 
Det låter som ett icc-profilproblem. Elements hanterar profiler, Irfanview gör det inte. Har du då en felställd bildskärm kan effekten bli som du beskriver, troligen är ljusstyrka och kontrast för högt satta varför högdagrarna blir utfrätta. Med all säkerhet är det Elements som ger en "korrekt" visning, och som skärmens ljusstyrka bör justeras efter.
 
Får jag gissa också? Jag är inte riktigt kompis med irfanview då jag tycker den visar bilder med lite för hög lokalkontrast (eller nått sånt?) så ifranview visar bilder för "kornigt". Bilder som inte fått korn (pålagt brus) eller texture visas som om bilden fått korn/texurer och bilder som man lägger lite brus i blir prickiga som man spottat snus i motvind.

I Elements visas bilderna korrekt i mina ögon. Men, jag skulle gissa att du tycker gradienter går förlorade. Kanske du har en laptop? Jag tycker laptoppar i allmänhet har lite svårt att visa fina gradienter. Om man ritar en gradient i en tom bild i elements så ser det ut som band istället för toner. Då är skärmen lite för dålig.
 
Hmmm... Det här låter lite knepigt. Är det på dina egna bilder som problemet uppstår? Och i så fall vilken färgrymd plåtar du i (sRGB/AdobeRGB)? Tycker inte riktigt det här låter som ett färgrymds problem, men svårt när man inte ser hur det ser ut.

Vilken inställning har du på din skärm? Upplösning och färgdjup alltså?

Jag vet att äldre versioner av Elements har haft problem med tex Windows Vista (bläääää), där skärmuppdateringen inte har fungerar och det har sett helt galet ut. Har du lagt in den senaste uppdateringen av Elements?
 
Löst!

Tack alla för engagemanget.

Det hela tycks nu löst genom att jag via kontrollpanelen genomförde "Kalibrera färger" på skärmen. Den korrigering jag gjorde som hade någon betydelse var "gamma-korrigering" (i övrigt var allt OK från början).

OBS alltså att det var Infran-view som redan från början visade bra bilder. PSE8 gav dåliga bilder där det inte var högdagrarna som var utfrätta utan man upplevde det som att det helt enkelt fanns få färger och därigenom blev bilderna "platta" och "hopkogglade" genom att dagrar saknades i områden med liknande färger.

Jag har inte en laptop utan en Dell Vostro med en Dell wide-screen-skärm med upplösning 1920x1080 och med 32 bitars true-color. Jag använder färgrymd sRGB. Operativsystemet är 64-bitars Windows 7.

// Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.