Annons

Dåliga bilder med D3200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pallys4

Medlem
Hej!

I höstas köpte jag Nikon D3200 (enbart huset) då min tidigare D60 blivit seg och långsam efter ca 4 års användning.

Jag surfade runt om kameran och hittade mer eller mindre bara bra recensioner om den och slog till. Idag är jag mycket besviken. Bilderna är färglösa, vitbalansen går mer eller mindre inte att få till och skärpan är mycket dålig. Det spelar ingen roll hur mycket jag fixar och trixar i inställningarna (fotar enbart manuellt), bilderna blir inte bättre. Har någon av er upplevt detta med er D3200? Min mycket gamla D60 är alltså fortfarande mycket bättre kvalitétsmässigt, så borde det väl inte vara?

Jag bor långt ifrån fotobutiken och det är mycket omständigt att ta sig dit för min del. Därför skriver jag här för att försäkra mig om att något är fel på den, såvida inte någon av er med samma kamera känns vid detta.

Tusen tack för svar!

Skumt!

Om du ställer kameran på auto/gröna rutan på vredet, får du samma problem då?

Det händer ju att det är fel på kameror, men samtidigt låter det som ett inställningsfel...

Hej!

I höstas köpte jag Nikon D3200 (enbart huset) då min tidigare D60 blivit seg och långsam efter ca 4 års användning.

Jag surfade runt om kameran och hittade mer eller mindre bara bra recensioner om den och slog till. Idag är jag mycket besviken. Bilderna är färglösa, vitbalansen går mer eller mindre inte att få till och skärpan är mycket dålig. Det spelar ingen roll hur mycket jag fixar och trixar i inställningarna (fotar enbart manuellt), bilderna blir inte bättre. Har någon av er upplevt detta med er D3200? Min mycket gamla D60 är alltså fortfarande mycket bättre kvalitétsmässigt, så borde det väl inte vara?

Jag bor långt ifrån fotobutiken och det är mycket omständigt att ta sig dit för min del. Därför skriver jag här för att försäkra mig om att något är fel på den, såvida inte någon av er med samma kamera känns vid detta.

Tusen tack för svar!

Man kan säga så här: Jämför du en normalt fungerande D60 med en normalt fungerande D3200 så skall den senare ge tydligt bättre bilder rent generellt - större färgomfång, större tonomfång, mer detaljrikedom osv.

Jag har under kortare perioder (två olika kameratest) kört ett par olika exemplar av D3200 och bägge har fungerat mycket bra. I det ena fallet jämförde jag just bildkvalitet med en rad andra kameror, och D3200 skötte sig mycket bra. Jag vet oerhört många andra som använder D3200 och få mycket bra resultat med den. Så generellt är det inget fel på modellen, det kan jag nog ganska tryggt påstå.

Så frågan är om det är något fel med ditt exemplar eller om du haft otur och lyckats åstadkomma någon olycklig kombination av inställningar?

Det vore intressant att höra om någon situation där du fotograferat samma motiv med både D3200 och D60 och vilka skillnaderna är plus vilka inställningar du då använde.

Tack snälla för svar! Ja, problemet har alltså inte försvunnit trots att jag fotat i andra lägen. När jag började fota med D3200 jag använde exakt dem inställningarna jag brukade ha för en bra bild på D60 - och bilden blev mycket sämre. Ljus och så funkar relativt bra men just färgerna och tonerna får jag bara inte till. Det kan mycket väl vara en olycklig kombination av inställningar men jag tycker mig ha synat dessa och hittar inte felet. Jag har fotat inomhus såväl som utomhus, dag och kväll i både soligt och molnigt väder. Har ej använt mig av blixten då jag inte är helt hundra på det området.

Man kan säga så här: Jämför du en normalt fungerande D60 med en normalt fungerande D3200 så skall den senare ge tydligt bättre bilder rent generellt - större färgomfång, större tonomfång, mer detaljrikedom osv.

Jag har under kortare perioder (två olika kameratest) kört ett par olika exemplar av D3200 och bägge har fungerat mycket bra. I det ena fallet jämförde jag just bildkvalitet med en rad andra kameror, och D3200 skötte sig mycket bra. Jag vet oerhört många andra som använder D3200 och få mycket bra resultat med den. Så generellt är det inget fel på modellen, det kan jag nog ganska tryggt påstå.

Så frågan är om det är något fel med ditt exemplar eller om du haft otur och lyckats åstadkomma någon olycklig kombination av inställningar?

Det vore intressant att höra om någon situation där du fotograferat samma motiv med både D3200 och D60 och vilka skillnaderna är plus vilka inställningar du då använde.

Martin, kolla bloggen på TS sida: http://photosbysidgwick.blogg.se/

Ser inte detta ut som någon form av vitbalansproblem?
Borde man inte börja i den änden när det verkar vara olika typer av konstiga färgstick i bilderna.

Tack snälla för svar! Ja, problemet har alltså inte försvunnit trots att jag fotat i andra lägen. När jag började fota med D3200 jag använde exakt dem inställningarna jag brukade ha för en bra bild på D60 - och bilden blev mycket sämre. Ljus och så funkar relativt bra men just färgerna och tonerna får jag bara inte till. Det kan mycket väl vara en olycklig kombination av inställningar men jag tycker mig ha synat dessa och hittar inte felet. Jag har fotat inomhus såväl som utomhus, dag och kväll i både soligt och molnigt väder. Har ej använt mig av blixten då jag inte är helt hundra på det området.

Hur står din vitbalans?
Kolla om den står i auto, annars kan du ju börja där eller som föreslaget välja gröna autoläget.

Jag tycker du har rätt i din uppfattning om tonena i bilderna jag såg på din blogg.

Annars får du väl ta några RAW-bilder och ta in dessa i någon RAW-konverterare och försöka se vad som behöver kompenseras för att dina bilder ska bli bra. Har du bara tagit JPEG hittills så kanske du ändå borde pröva med att utgå från RAW-istället. Då kan du ju t.ex. ändra vitbalansen så bilderna blir mer balanserade om de inte är det. Har du ingen konverterare så kan du ju testa med att ladda ner en testversion av Lightroom eller kanske DxO:s konverterare.

Martin, kolla bloggen på TS sida: http://photosbysidgwick.blogg.se/

Ser inte detta ut som någon form av vitbalansproblem?
Borde man inte börja i den änden när det verkar vara olika typer av konstiga färgstick i bilderna.

Just vitbalansen under fotografering har jag ändrat så mycket det går, alltså inte bara valt de olika inställningarna hos vitbalansen utan även gårt in i färgkartan och dragit runt. Inte en enda färgkombinarion har gjort mig nöjd. Tack för hjälpen.

Jag håller med Sten-Åke att bilderna på bloggen ser "märkliga" ut. Det är ju möjligt att det är avsiktligt men då hade ju inte tråden skapats antar jag.

Till TS, kan du göra en fabriksåterställning av kameran? Detbör finnas som ett menyval.

Gå sedan ut i det fina vädret, sätt kameran på gröna rutan, och fotografera några olika motiv.

Då blir det lättare att bedöma om det är något galet med kameran eller inte.

Jag håller med Sten-Åke att bilderna på bloggen ser "märkliga" ut. Det är ju möjligt att det är avsiktligt men då hade ju inte tråden skapats antar jag.

Till TS, kan du göra en fabriksåterställning av kameran? Detbör finnas som ett menyval.

Gå sedan ut i det fina vädret, sätt kameran på gröna rutan, och fotografera några olika motiv.

Då blir det lättare att bedöma om det är något galet med kameran eller inte.

Tack, jag ska testa det. Blir det inte bättre får jag helt enkelt lämna in den. Tack för hjälpen!

Tack, jag ska testa det. Blir det inte bättre får jag helt enkelt lämna in den. Tack för hjälpen!
Vitbalans auto i kombination med egen redigerad bildstil borde funka för åtminstone 75 % av bilderna såvida man inte är raw-fotograf. Bildstil standard brukar ge lite stuns i bilderna. Vivid blur för mycket av det goda, men kan funka för vissa typer av motiv. Vet du hur man ändrar bildstilarna. En viktig kunskap om man kör jpeg och vill hålla fotandet på en enkel nivå.

Vitbalans auto i kombination med egen redigerad bildstil borde funka för åtminstone 75 % av bilderna såvida man inte är raw-fotograf. Bildstil standard brukar ge lite stuns i bilderna. Vivid blur för mycket av det goda, men kan funka för vissa typer av motiv. Vet du hur man ändrar bildstilarna. En viktig kunskap om man kör jpeg och vill hålla fotandet på en enkel nivå.

Jag hittar inget om objektivt, använder du samma alltid har du möjlighet att pröva något annat. Felet kan sitta där

Det är ju omöjligt att avgöra precis var problemet ligger om man inte visar det med bilder. Jag har i alla fall tittat lite på bilderna i bloggen och hittar egentligen ingenting anmärkningsvärt annat än att när jag går in i EXIF så ser jag att vitbalansen är ställd manuellt.

Vitbalans är en knepig historia när man tar i jpeg, och jag misstänker att ditt problem mest ligger där. Du har skrivit: "Just vitbalansen under fotografering har jag ändrat så mycket det går, alltså inte bara valt de olika inställningarna hos vitbalansen utan även gårt in i färgkartan och dragit runt. Inte en enda färgkombinarion har gjort mig nöjd." Och just det kan mycket väl vara en del av ditt problem.

Manuell vitbalans ställer man in med hjälp av en vitreferens, som måste vara neutral. Det duger alltså inte med ett vitt papper och det går sällan att använda andra ytor som ser vita eller grå ut. Man behöver en riktig referens för att få färgerna rätt. När man ställer manuell vitbalans är det väldigt liten chans att få det rätt om man går in och rotar i färgkartan eller använder egna inställningar utan att veta vad de gör. Inte heller har man särskilt mycket hjälp av de förvalda inställningarna när man tar inomhus, eftersom glödlampssymbolen just betyder glödlampa och inte är rätt med lågenergilampor, och lysrörssymbolen gäller lysrör som knappast finns i handeln längre och egentligen inte används någonstans.

Så för att få rätt färger när man ställer manuell vitbalans måste man ha en vitreferens och göra som det står i instruktionsboken. Allt annat är fel när man ställer vitbalans manuellt. Om du inte har en riktig neutral vitreferens som är tillräckligt stor för att ställa in så som det står i instruktionsboken kan du inte få en korrekt manuell vitbalans. OBS! Så kallade "gråkort" är för det mesta inte neutrala och duger inte för att ställa vitbalans. Den enda verkligen beprövade referens jag känner till är WhiBal.

Det är mycket lättare att få till vitbalansen när man spar RAW, och då behöver man bara en ganska liten vitreferens som man tar med i en bild i det aktuella ljuset.

"Automatisk vitbalans", AWB, har alltid varit en styggelse, och det är mycket möjligt att kameran är sämre på det än den du hade innan. Jag har hittills inte sett någon kamera som godtagbart kan ställa vitbalans automatiskt, och det är egentligen orimligt, eftersom vitbalansen ska ställas efter ljuskällan, och det inte finns någon mätare på kameran som mäter ljuskällan, inte på någon kamera.

Vitbalans går inte att få fram från det som hamnar på sensorn, annat än om man fotograferar en neutral vitreferens, och det är därför en kamera inte kan ställa vitbalans automatiskt, inte alls, inte överhuvudtaget. Ingen kamera kan det. Om din gamla kamera föreföll vara bättre i det avseendet, så handlar det mer om tillfälligheter än vilken kameramodell det var.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar