Annons

Dålig skärpa Nikon 50 mm f/1,8 Series E

Produkter
(logga in för att koppla)

Thewiruz

Medlem
Okej jag fick tag i ett objektiv (Nikon 50mm f/1.8 Series E) den svarta tidigare modellen.
http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/50mm-series-e/KEN_5168-1200.jpg

Det suger formligen till sig ljuset jämfört med dom andra objektiven jag har.Saknade en ljusstark glugg så jag chansade för den lilla pengen det kostade.
Dock säger folk att det ska vara bra skärpa och att det ska gå att få skarpa bilder!

Jag får skarpare bilder med kit objektivet som följde med kameran (nikon D90) nikkor15-55 och det är en ganska stor skillnad dessutom! Bilderna ser ut som dom är tagna med iso 1600-3200 eller något i den stilen.Detaljer uteblir av någon anledning.Har testat allt tror jag nu vid det här laget

Är det normalt att bilderna är såpass gryniga med detta objektiv?Kollar man på denna sida så är omdömet ett annat.Dock är detta versionen nyare vad jag förstår
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15364

Är som sagt långt ifrån fotograf :)
 
Okej jag fick tag i ett objektiv (Nikon 50mm f/1.8 Series E) den svarta tidigare modellen.
http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/50mm-series-e/KEN_5168-1200.jpg

Det suger formligen till sig ljuset jämfört med dom andra objektiven jag har.Saknade en ljusstark glugg så jag chansade för den lilla pengen det kostade.
Dock säger folk att det ska vara bra skärpa och att det ska gå att få skarpa bilder!

Jag får skarpare bilder med kit objektivet som följde med kameran (nikon D90) nikkor15-55 och det är en ganska stor skillnad dessutom! Bilderna ser ut som dom är tagna med iso 1600-3200 eller något i den stilen.Detaljer uteblir av någon anledning.Har testat allt tror jag nu vid det här laget

Är det normalt att bilderna är såpass gryniga med detta objektiv?Kollar man på denna sida så är omdömet ett annat.Dock är detta versionen nyare vad jag förstår
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15364

Är som sagt långt ifrån fotograf :)

Om dina bilder är gryniga så beror det inte på objektivet.
Säker på att det är rätta inställningar?
Sätt kameran på ett stativ. Fokusera på oändligt, välj motiv som är rätt långt bort och fotografera sedan på lägsta ISO och på flera bländare.

Om objektivet är trasigt i fokuseringen så borde bilderna bli suddiga.
Är det bländaren som är ständigt nerbländad kanske det ger upphov till extremt korniga bilder.
Bländaren är lätt att kontrollera.
Ta av objektivet från kameran.
Sätt bländarringen på minsta bländare och kontrollera visuellt att bländaren stänger.
Man kan även med fingret öppna och stänga bländaren med den lilla spaken som sticker fram längst bak.

/Johan
 
Hur fokuserar du? Att fokusera i sökaren med D90 är inte helt lätt. Prova att ställa kameran på stativ och fokusera med Live View och full förstoring.

Per.

PS. Ursäkta att jag säger det, men du har väl fattat att det är manuell fokus på ditt objektiv?DS
 
Troligen handhavande fel som orsakat den bristande bildkvalitén. Förmodligen bör du heller inte förvänta dig samma skärpa vid maximal bländarstorlek.

Ladda gärna upp en bild som uppvisar det problem du nämnt. Och se till att bilden innehållar EXIF data (så att man får reda på exponeringsdata).
 
Skarpt-nja..

Fullt öppet är det väldigt mjukt, blända ner ett par steg så är det OK.
Men tag hänsyn till att coating inte är den bästa, använd motljusskydd och ta bort ev.filter som sitter där. Det gör ju inte så mycket om man repar ett 400kronors objektiv :)
/ Mats G
 
Just det objektivet körde jag på en D60 under helgen och jag tyckte att det var skarpt i alla fall. Jag har inga bilder att visa, är på mina föräldrars dator. Men visar senare.
 
Okej jag kan erkänna att jag är en idiot när det kommer till fotografering !
3Dstudio max,Vue och Photoshop är väl mer min grej.

Dock vet jag att det är ett manuellt objektiv jag köpt samt att den fungerar i det manuella läget på kameran endast :),Jag vet vart fokusen sitter på objektivet samt bländaren.
Och jag har testat olika bländarlägen,dock har jag endast använt sökaren och inte LW.
Jag har testat olika ISO från 200 till 800!Sen kollade jag bländaren innan jag testade den första gången.

Jag får testa vidare.Som sagt det är säkert mitt fel!

tack för alla svar!
 
Det är väldigt svårt att sätta fokus rätt via optiska sökaren tyckte jag. Förvisso har D60 en sämre optisk sökare än D90. Jag var tvungen att sätta fokusen där jag trodde var bra med hjälp av avståndsmarkören på objektivet, dra till med ett skott. Kolla i viewfindern om bilden är skarpt. Om inte, justera fokuseringen en aning, ta nytt kort, titta på bilden igen och repetera. Om jag hade en live viewfinder så skulle jag nog sätta fokus rätt första gången :)
 
Jag har ett sånt E-objektiv och roade mig med ett jämföra det med ett Micro 60 mm 1:2,8.

Första bilden är tagen med E-objektivet, 1/15 sek F8.

Andra bilden med Micro-objektivet, 1/13 sek F8.

Det billiga objektivet imponerar, gav kanske 300 kronor för det för många år sedan.
 

Bilagor

  • 7175B264.jpg
    7175B264.jpg
    12.9 KB · Visningar: 613
  • 13D1E715.jpg
    13D1E715.jpg
    13 KB · Visningar: 609
Jag har kört några E-objektiv tills rätt nyligen då jag sålde större delen av mina MF.

Jag tror inte 50/1,8 E var direkt sämre än Nikkor 1,4. En 28/2,8 E hade jag på D2:an hela semestern i somras. Litet och smidigt. Jag använde sökarens fokusprick och det gick för det mesta bra, men en 28 mm hittar förstås skärpa lättare än en 50 mm. D90 kanske inte hanterar gamla Ai-S så bra som D2. Funkar det inte så ska man förstås byta till något annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.