Annons

Dålig skärpa med med A2

Produkter
(logga in för att koppla)

anwa

Aktiv medlem
Har haft min A2:a i ca 3 mån. Har inte lyckats ta många knivskarpa bilder.Med min Sony DSC P7 3,2 megapixel som jag hade innan var nästan alla bilder som jag tog knivskarpa. Jag har läst igenom manuallen flera gånger läst böcker o provat med diverse inställningarna, visst bilderna är inte dåliga, men jag saknar djupet o skärpan.
Vad gör jag för fel eller har det någon logisk förklaring?

//amatör
 
Det tyckte jag också när jag tog mina första bilder med A1 och jämförde dem med bilderna som jag tidigare tog med min digital kompaktkamera (Konica Revio KD-510Z).Läs gärna mitt tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20240

Nedan kopierar jag en citat ur Minolta FAx som tre killar på dpreview skrev ihop:
"It is well known that Minolta default settings are generally very neutral. The images tend to have very little processing applied to them in the camera, both in terms of color, sharpness and contrast, very much like in a DSLR. People that are used to snapshot digicams are generally shocked by the difference, since in most of the point and shoot models the images are heavily processed inside the camera to boost saturation, sharpness and contrast. Minolta Ax can also easily do that, but it's just not their default settings. You could start by using "Vivid" color mode or increasing color saturation by +1 or +2. Also set sharpness to hard and contrast +2 . You'll see that your images will look pretty snappy out of the camera. The result will not be as good as you can get in post-processing starting from neutral (see the basic workflow FAQ), but you have the choice. The Ax allows you to save all these settings in one custom user mode, and then recall it at the flick of a dial"
Hela artikel kan du läsa på:
http://www.pbase.com/mtf_foto_studies/mtf_faq#POP

Det kanske är inget fel på din A2s skärpa. Kolla gärna FFP och gör en AS-test också. Många förklaringar och bra tips hittar du på dpreview's Minolta Talk:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1024

Så gör gärna många tester och om du inte hittar lösningen på problemet då får du nog lämna in kameran för service (vilket jag var sk-t rädd att göra efter att ha läst om Minoltas "föredomliga" /sarkastiskt/ service.
Lycka till!
 
Tack för ditt svar Maria. Är ju lite nyfiken om du har fått "rätt" på din kamera? Har bilderna fått bättre skärpa?
 
Inte till 100% än, men det går åt rätt håll.
Det tar sin tid att lära sig så pass avancerad kamera (efter att ha ägt kompaktkameror). Dessutom är jag ju bara en nybörjare och måste lära så mycket annat som påverkar bildkvalite. Men jag märker att ju mer jag experimenterar med min kamera och läser på, så blir bilderna bättre och oftast så lyckas jag att få skärpan där den skall.
 
Tänkte ställa en fråga angående autofokusen hos minolta dimage a1/a2. Passar på att göra det här istället för att starta en ny tråd då det beror liknande saker som redan har tagits upp här.

Klarar a1/a2 av att fokusera i dåligt ljus (t.ex. inomhus)? Äger en olympus 750 idag som är mycket dålig på denna punkt.
 
Jag har både C750 och A2 och det går inte att jämföra
de två när det gäller fokusering inomhus
(och mycket annat...), A2 är klart bättre
 
Tack för svaret. Blir nog en A1 eller A2 då :)Tror att jag klarar mig på 5 megapixel fast A2:s EVF kanske är värt en hel del?!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.