Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa i 120-400 OS HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

LuleRobban

Avslutat medlemskap
Har ett Sigma 120-400 som är ny köpt, och det första jag fick göra var att skicka in det för att byta fokusmotor men det gick ju väldigt smidigt måste jag säga (med hjälp från Cyberphoto)
MEN jag tycker att det har fruktansvärt dålig skärpa, får väldigt sällan riktigt skarpa bilder oavsett bländare och slutartid och brännvidd.... givetvis blir dom lite bättre på 120 jämfört med 400 på frihand men ändå INTE BRA.
Amatör som man är, vad är felet? Måste jag skicka in kamera (Canon 40d) och objektiv för att kunna fixa det eller hur går man tillväga?? Man borde få bättre bilder än vad jag får så nånting är nog inte som det ska...
Tacksam för svar!

Har ett Sigma 120-400 som är ny köpt, och det första jag fick göra var att skicka in det för att byta fokusmotor men det gick ju väldigt smidigt måste jag säga (med hjälp från Cyberphoto)
MEN jag tycker att det har fruktansvärt dålig skärpa, får väldigt sällan riktigt skarpa bilder oavsett bländare och slutartid och brännvidd.... givetvis blir dom lite bättre på 120 jämfört med 400 på frihand men ändå INTE BRA.
Amatör som man är, vad är felet? Måste jag skicka in kamera (Canon 40d) och objektiv för att kunna fixa det eller hur går man tillväga?? Man borde få bättre bilder än vad jag får så nånting är nog inte som det ska...
Tacksam för svar!

Om det verkligen är oavsett slutartid och brännvidd, så låter det som att ditt objektiv skulle leda av felfokusering. Men det blir alltid lättare med bildexempel, där du skriver med vilka inställningar du nyttjat.

Mitt sigma 120-400 har åkt in för felfokusering en gång, och det fungerar alldeles utmärkt, dock får man se till att använda korta slutartider (såklart) med tanke på den långa brännvidden..

Ja det verkar inte ha någon betydelse vilket slutartid jag använder... ska dock göra en riktigt undersökning och gå igenom den ordentligt så att det bara nu inte är handhavande fel :)

Var lämnade du in objektivet? Dyrt?

Ja det verkar inte ha någon betydelse vilket slutartid jag använder... ska dock göra en riktigt undersökning och gå igenom den ordentligt så att det bara nu inte är handhavande fel :)

Var lämnade du in objektivet? Dyrt?

Garantiärende, jag vet inte om det är dyrt ifall du måste sköta det själv, scandinavian photo skötte biffen i mitt fall.

Själv har jag inget riktigt förtroende för Sigmas prylar sedan ett 18-50 f2.8 var redigt dåligt. Såklart finns det bra ex. av deras prylar med, men kunde jag använda ett annat märke så.... =P Hoppas det löser sig för dig med allt. Du är kund, du har rätt.

/Fredrik

Tacksam för svar!

Du ska inte få oskarpa bilder med detta objektiv.
Jag är 98 på att du ska skicka in objektivet tillsammans med kamerahuset för justering av fokus.
Kontakta Cyberphoto igen så ordnar de det åt dig.
Jag tycker även att du kan höra med Tura Scandinavia som servar Sigma om när det är lämpligt att skicka in grejorna för att få kortast möjliga servicetid. Så att du slipper vara utan kameran alltför länge.

MVH J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar