Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig lösning på Sigmaobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
För att få lite mer tryck på mina telebilder köpte jag ett Sigma 135-400, APO DG.
När jag fick hem objektivet märkte jag till min förvåning att det självständigt åkte ihop/isär beroende på hur man höll kameran.
Kontakt med Sigma "jo det skall vara så, det är ju så tungt".
Då skall väl sägas att om jag vetat detta hade jag aldrig köpt objektivet (nackdel med att handla på nätet)

Rent praktiskt är det ganska jobbigt. Det är ju inte kul att frontlinsen dimper i backen bara för att man vill kolla bilden på displayen.
Så jag undrar; är det någon som har ett tips?

Ärligt talat känner jag mig som en idiot som gick på en så simpel sak. Jag trodde i min enfald att man inte sysslade med dylik "toy konstruktion"
L Marunga

Sigmadragspel

..och så länge det finns dårar som köper sådana lösningar finns ingen anledning ändra på det...

2007 är trots allt inte fotografins barndom, så jag måste erkänna att det var en överraskning att man byggde sådant.

Sätter man exempelvis kameran på ett stativ och fotar neråt ändras brännvidden!
Enligt min uppfattning är det ett verkligt stolpskott.

L Marunga

Hej Lothar!

Sigman har väl en närgräns på över 2m, har du en byggkran till stativ eller brukar du hänga i krokig arm utför stup och fota?

Micke.

Sigmadragspel

Skall jag behöva rättfärdig mig hur jag använder min kamera?
Jag undrade om någon hade ett tips!
Finns ju massor av situationer där man fotograferar i mer än 45 graders vinkel.
Gäller även om man står på backen och fotar uppåt.

L Marunga

Svaret på nästan alla praktiska problem är - gaffatejp. :)

Det verkar vara varierande grad av "självzoomning" om man läser lite på nätet, kanske det är justerbart av Sigma om man tjatar lite på dom?

Förutom det så har jag tyvärr inga idéer. Sorry.

Re: Sigmadragspel

Lothar Marunga skrev:
Skall jag behöva rättfärdig mig hur jag använder min kamera?
Jag undrade om någon hade ett tips!
Finns ju massor av situationer där man fotograferar i mer än 45 graders vinkel.
Gäller även om man står på backen och fotar uppåt.

L Marunga

Hej igen Lothar!

Ursäkta, har ibland en tendens till at skämta vid fel tillfälle, det här var kanske ett sådant.

Du behöver höja friktionen på något sätt i skruven, kan inte Sigma genom att ställa åt, fylla fett eller byta till tjockare fett lösa problemet, så återstår då att själv försöka höja friktionen.

Hade jag ditt problem skulle jag testa att kränga en gummislang (cykel, moped) över halva zoomringen lås mot objektivet i andra änden (buntband, eltejp) eller tvärtom lås mot zoomringen för mindre friktion.
Vackert blir det ju inte vare sig man använder gaffatejp eller gummislang.
Finns tillräckligt spel mellan zoomring och den fasta delen kan man ju tänka sig att trycka in en tunn o-ring.
Eller kräng en kraftig o-ring över, lägg mot zoomringskanten skapa tryck bakom genom att lägga eltejp eller vulktejp bakom.

Hoppas det löser sig på något sätt.
Hadet och Gott Nytt År Micke.

Öka friktionen

Helt OK. Brukar själv balansera på gränsen med mina kommentarer.

Jag skall testa dina råd.
Men det känns fel att på sprillans nytt börja experimentera själv.
Eftersom man har flera objektiv glömmer man av sig och rätt som det säger det KLONK när objektivet slår i ändlägen. Där är heller ingen dämpning så det känns lite billigt.
När jag i min mailkontakt med Sigma lite diskret frågade om det inte vore på plats med en spärr så dog dialogen.

Hade det varit begagnat för några tusen hade jag nog tyckt att det vart OK, men sprillans nytt för 6 papp. Känns fånigt.
Gott nytt själv.
Lothar

"Du behöver höja friktionen på något sätt i skruven, kan inte Sigma genom att ställa åt, fylla fett eller byta till tjockare fett lösa problemet, så återstår då att själv försöka höja friktionen."

Jag läste nånstans att om man försöker smörja ett objektiv så är det objektivet förstört sen för det kryper tydligen in på linserna.
Nån som kan bekräfta det?

Sven-Erik Nordenhed skrev:
"Du behöver höja friktionen på något sätt i skruven, kan inte Sigma genom att ställa åt, fylla fett eller byta till tjockare fett lösa problemet, så återstår då att själv försöka höja friktionen."

Jag läste nånstans att om man försöker smörja ett objektiv så är det objektivet förstört sen för det kryper tydligen in på linserna.
Nån som kan bekräfta det?
Jag kan i alla fall bekräfta att felsmort kan oljan krypa runt och till och med komma in i bländarlamellerna, och det är inte kul (har ett par begagnade objektiv där någon varit i farten och smort upp dem felaktigt, har själv gjort rent dem flera gånger, men mer onlja kyper fram igen). Jag tror knepet är att använda något riktigt klibbigt fett som inte flyttar på sig, samt att vara väldigt snål, men jag vet ej säkert, har aldrig behövt smörja något, så har inte tagit reda på vad man skall använda.

Till lager(kul och rull om det finns i objektiv) bör hjullager fett duga men det är inte så fast. På ytor som glider mot nåt annat kan man använda ett tunt lager med Litiumfett(tex CRC) eller teflonspray. Använder man spray så ska man se till att det torkar ordentligt och gärna att man gör det så tunt som möjligt. CRC är bättre än Biltemas smörjmedel men använd gärna nåt bättre än CRC.
Olja bör man bara använda till speciella ställen som i tex förbränningsmotorer och växellådor.

Du är förmodligen medveten om konsumentköplagens skydd och har därmed förmodligen köpt gluggen utomlands, men om du nu har beställt den av en svensk firma - skicka tillbaka!

Man skall inte behålla något man är missnöjd med, om man nu inte måste.

//T

Visst är den köpt utomlands, men det ändrar inget i sig.
Det tykna är att jag vid kontakt med Sigma fick beskedet typ att "det förstår du väl att när det är så tungt så är det så. Om vi gör objektiven trögare blir det svårt att justera brännvidden.

Man tillverkar en pryl med dålig funktion och försvarar det!!
Dessutom fick jag noga förhållningsregler att jag fick förtrolig information som inte fick lämnas vidare. Vilket jag härmed struntar i.

Jag kommer att vara mkt restriktiv vid umgänge med Sigmaprodukter i framtiden. Jag uppfattar inte att företagets policy förtjänar mitt förtroende efter detta.

L Marunga

-----------
Sehr geehrter Herr Marunga,

das selbsttätige Verstellen der Brennweite eines Zoomobjektivs stellt erst ab einem kleineren Winkel als 45° ein zu behebenden Umstand dar.
Der Kraftaufwand, den man zum reibungslosen verstellen der Brennweite benötigt, ist bei diversen Zoomobjektiven schon gleich dem Eigengewicht der Optik, der zur selbsttätigen Verstellung führen kann.
Ein strammeres Einstellen an solchen Objektiven könnte zur völligen Blockade führen.

Mit freundlichen Grüßen

i.A. Mike Walter
Kundenservice
Tel: 0180 5 / 90 90 85 86 (14ct/min)
Fax: 0180 5 / 90 90 85 35 (14ct/min)

SIGMA (Deutschland) GmbH
Carl-Zeiss-Str. 10/2
63322 Rödermark
Tel: 0180 5 / 90 90 85 0 (14ct/min)
Fax: 0180 5 / 90 90 85 75 (14ct/min)
[email protected]
www.sigma-foto.de