ANNONS
Annons

Dålig ccd på pentax K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

coson

Ny medlem
Jag har några olika digital kameror och kompletterade i höst -06 med en Pentax K100D för att få användning av en del äldre optik. Dessutom hade kameran fått bra kritik och för att få bef. optik stabiliserade.
Men det var tydligen ingen bra idé då ccd´n som kameran begåvats med har pixelfel! Har bytt kamera 2ggr och även den tredje har en tydlig s.k. hot pixel som dessutom ligger ganska centralt i bilden kl.11.00. Detta känns mer som skandal för Pentax del och deras 6 Mp ccd´n och man tappar förtroendet för produkten.
Hoppas dock att Pentax ger något vettigt svar och hjälp då jag har mailat dom idag - ev. bytesförslag - vi får se? Har någon haft liknande problem med ccd'n som här upprepar sig på flera ex.?
Jag trodde då inte att det skulle vara fel även på mitt tredje ex. så jag har ej kollat den tidigare men ser då tillbaks redan på dom första bilderna och då man vet var den finns så syns det tydligt(redan utan förstoring) oftast vid rena motiv och 2-4ggr förstoring annars.
- Har haft 6-7 st andra digitalkameror tidigare som inte visat något tydligt pixelfel.

Pentax gör inga egna CCD:er, utan köper dem från Sony.
Det är mycket vanligt med någon eller några döda eller heta pixlar, oavsett fabrikat på kameran. Det är mycket svårt att tillverka CCD:er helt utan defekter, varför man rent processtekniskt godkänner några trasiga pixlar. Dessa felaktigheter försvinner oftast helt i konverteringen, om man fotar i RAW. Fotar du i JPG får man leva med felaktigheterna eller klona bort dem i bildredigeringen, om de är störande.
/Peder

Visste inte att dom försvann om man använde RAW och sen konverterade bilderna.
Tycker dock inte att såna hotpixels borde finnas på 3 st nya kameror på raken varav en hade flera! Någon kvalitets kontroll görs väl av Pentax innan man sätter in dessa Sonybrickor. Om det ev. blev någon efter ett tag vore en sak eller så som något märke har så kan pixlarna tas bort av kameran?(olympus) eller särskilt program som Canons 400eos har tror jag.

Man kan inte "ta bort" döda pixlar, en död pixel är en död pixel. Det är extremt svårt att göra 100% felfria CCD's, ingen tillverkare har lyckats göra det hitills. Det är klart att Pentax kollar det som Sony levererar till dem och Pentax har ej sämre kvalitetskrav än Nikon och Sony själva. (som också använder CCD från Sony).

Det som Pentax kan göra, och som andra också gör, är att "mappa om". Detta innebär att signalprocessorn i kameran "hoppar över" den döda pixeln. Med Olympus kan användaren själv installera funktionen har jag för mig. Pentax har valt att lägga detta hos serviceteknikern.

En död pixel är att räkna som normalt, får du fler än tre så är det allvarligt.

Hälsar
R

Tack för Era ideér och synpunkter!
Jag hörde också att ex. canon har numer en programvara som minns pixelns läge och gömmer bort den - aut. vid databearbetning/nedladdning av bilder.

Om pixeln inte låg som nu kl.11.00 dvs. där jag oftast har en låg detaljnivå eller släta/jämna ytor som himmel el. ansikte..så krävdes kanske inget efter arbete speciellt om ingen beskärning görs.

Hur som helst så är den rolig att fotografera med men kommer att användas lite mer sällan om inte felet avhjälps. Tror åtminstonde att Pentax "mappar" om den på garantin(ser om det finns någon fler). Hoppas detta görs och inte tar för lång tid. Undrar dock om den nyare brickan som k10 har, fast den har fler pixlar, kanske ändå är belamrad med mindre fel då den är en nyare typ?

Det du kallar "glömmer bort" är samma sak som "mappa om", det kan även uttryckas som "släcka en död pixel" (vilket i sig är en ologisk terminologi, för en död pixel är ju per definition redan släckt, dock är det så vi uttrycker hos här ibland) - uppenbarligen har Canon större problem med döda pixlar än Pentax om Canon har valt att lägga in funktion för detta så att användaren kan ställa in det, Pentax har valt att "gömma" funktionen så den enbart är tillgänglig för utbildad servicetekniker - vilket i sig tyder på att det är ovanligt med många döda pixlar. En eller två får man dock räkna med oavsett vilket kameramärke man väljer, eftersom det ligger inom tillverkarnas normala produktionsmarginal.

Detta fenomen uppstår även med LCD skärmar. Jag har exempelvis döda pixlar på min MacBook, dock ej lika många och ej lika störande som min Acer TravelMate hade...

Hälsar
R

Senast ändrad:
Det betyder inte att de har mer problem med döda pixlar, det är snarare positivt att slippa lämna ifrån sig kameran om problemet skulle uppstå. Även min numera urgamla olympus 4040 hade detta, och jag har aktiverat den funktionen EN gång när kameran var ny och den fula pixeln försvann, snabbt och lätt. Skulle nya döda pixlar uppstå trollas de bort på ett ögonblick, ganska löjligt att behöva uppsöka tekniker för en sådan sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar