Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig AF prestanda på K20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

BERG

Medlem
Har en K20d och tycker att den fokuserar osäkert och långsamt då jag plåtar inomhus i "hygglig" belysning, dvs med tak- och bordslampor tända.(Har inte använt blixt med fokuseringsstöd.)
Ganska ofta jagar den fram och tillbaka, och nästan alltid gör den en massa "småjusteringar" innan fokusering bekräftas.

Har använt FA50/f1.4, FA28-70/f4 och lika "dåligt" med båda. Min Sigma 70-200/2.8 med HSM funkar bättre och känns acceptabel...trodde FA50:n med sin ljusstyrka var perfekt för AF-systemet..

När jag jämför med min gamla Nikon AF601 med 35-70/f3.3-4.5 så är den och K20:n ungefär lika dåliga i inomhusbelysning och vid kontrastlösa motiv. Spontant är K20:n bara bättre om motivet har mycket horisontella linjer. (men det beror ju mest på att 601:an är riktigt dålig på detta)

Detta är mín första Pentax, och jag hade nog förväntat mig mer och framförallt en stor skillnad mot Nikon Af 601...

Någon därute med andra erfarenheter eller råd?

safox har länge lidigt av sypmtomet gult ljus (volfram) och klarar inte vissa våglängder,af systemet är nog lika gammalt som din nikon med uppdateringar med tiden och är nu uppe i safox-VIII.
fast den var riktigt bra en gång i tiden i den analoga MZ-S
fa50 har stor ljusöppning men det behöver inte vara en anleding för det ska funka bättre,även konstruktion,sfäriska avvikelser och färgavvikelser som påverkar i ljuset vägar.
har också uppleft att någon sigma glugg funkat bättre.
hjälpblixten funkar bra gärna -2 kompensation(blixten) för att inte få med förmycke blixljus i bilden, kör M-läge med lite längre tid för att få in det ambienta ljuset.

AF-systemet är kalibrerat efter bländare f/5.6 så ett ljusstarkare objektiv fokuserar inte bättre än ett ljussvagare. Att kameran gör småjusteringar beror på att AF systemet, till skillnad från Nikon och Canon, är byggt på efter ett loopsystem kallat double-ended istället för single-ended som Nikon och Canon använder.

Enkelt uttryckt så gör alla system en uppskattning av hur mycket de ska vrida objektivet och sen vrider de objektivet dit. De kollar inte fokuset live därfför att detta skulle ta för lång tid.

Pentax gör en extra grej, för när objektivet är i närheten av att nå den uppskattade fokuspunkten så går kameran in i live-läge där den typ skjutsar upp periskopet ovanför vattenytan och kollar var den befinner sig. Här gör kameran en ny beräkning och flyttar objektivet igen. När den närmar sig den nya uppskattade fokuspunkten så tittar kameran upp igen och kollar var den befinner sig. Och så håller den på tills den har nått exakt fokus.

Detta system tar givetvis längre tid än den första metoden, men leder till en högre exakthet. Det är framförallt i svagt ljus som man märker att detta tar tid, eftersom i svagt ljus finns det sämre kontrast och därför gör kameran fler beräkningar av fokus än vad kameran behöver göra i bra ljus.

Detta kan man underlätta genom att använda en extern blixt med inbyggd hjälpbelysning för AF-systemet (blixtljuset kan stängas av så bara hjälpbelysningen är på). Man kan även använda kamerans hjälpbelysning via den inbyggda blixten.

Tack för era svar

Låter som om kameran i allafall funkar som den ska, även om man kanske önskat en lite säkrare och rappare AF.Var ute och plåtade idag i bra ljus och märker just att den "småjusterar" fram och tilbaka innan den låser AF.Med 70-200/2.8 och HSM stöd går det ganska snabbt ändå och Rolands förklaring känns begriplig...

AF-systemet är kalibrerat efter bländare f/5.6 så ett ljusstarkare objektiv fokuserar inte bättre än ett ljussvagare. Att kameran gör småjusteringar beror på att AF systemet, till skillnad från Nikon och Canon, är byggt på efter ett loopsystem kallat double-ended istället för single-ended som Nikon och Canon använder.

Enkelt uttryckt så gör alla system en uppskattning av hur mycket de ska vrida objektivet och sen vrider de objektivet dit. De kollar inte fokuset live därfför att detta skulle ta för lång tid.

Pentax gör en extra grej, för när objektivet är i närheten av att nå den uppskattade fokuspunkten så går kameran in i live-läge där den typ skjutsar upp periskopet ovanför vattenytan och kollar var den befinner sig. Här gör kameran en ny beräkning och flyttar objektivet igen. När den närmar sig den nya uppskattade fokuspunkten så tittar kameran upp igen och kollar var den befinner sig. Och så håller den på tills den har nått exakt fokus.

Detta system tar givetvis längre tid än den första metoden, men leder till en högre exakthet. Det är framförallt i svagt ljus som man märker att detta tar tid, eftersom i svagt ljus finns det sämre kontrast och därför gör kameran fler beräkningar av fokus än vad kameran behöver göra i bra ljus.

Detta kan man underlätta genom att använda en extern blixt med inbyggd hjälpbelysning för AF-systemet (blixtljuset kan stängas av så bara hjälpbelysningen är på). Man kan även använda kamerans hjälpbelysning via den inbyggda blixten.
största anledningen till att jag bytte till nikon från pentax... förstår inte varför de måste ha nå så dumt (min nikon klarar ju att fokusera ändå...)

största anledningen till att jag bytte till nikon från pentax... förstår inte varför de måste ha nå så dumt (min nikon klarar ju att fokusera ändå...)

Ja, men Nikon fuskar väl med en röd fokus-assist-lampa? :)

Vore trevligt om Petnax kunde klämma in en sådan i framtida modeller, men gärna med möjlighet att stänga av vid de tillfällen de kanske stör.

sitter en vit liten lampa på nikon,har skruvat lite i sigma 530 blixten och man skulle kunna byta ut den lilla röda dioden bakom projektionglaset till en vit och som lyser intensivare om det kan bli något att ha,inget som är akut än men framöver kanske.

Har för mig jag sett en fokuseringshjälp-lampa att sätta i blixtskon någonstans, men jag kan ha drömt om det också. :p

var nöjd med kämparglöden i k20 ändå idag.
en högfartskurva och det tar inte lång tid från det man ser bilen till den har dånat förbi. lite miss på första sen följer af med utan krångel. lite ot från lågljus egenskaperna :)

http://ibbe.jalbum.net/munkfors/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar