ANNONS
Annons

Då har jag klarat av mitt första bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Det har blivit mycket redigeringsjobb sista veckan. Efter 2 dagar var jag nere på ca 200 utsorterade bilder. Sen har det blivit några sena kvällar för att ställa de flesta bilderna i Lightroom. Faktiskt inte så mycket efterbehandling, utan mest nivåer och lite kurvor, färgförstärkning/svartvitt med mera. Var idag hos de numer gifta paret för en liten resume. Betyget blev topp och de blev riktigt nöjda! Egoboost – svar ja!

Nu blir det att ytterligare förfina de bilder som de vill ha förstorade samt en 70cm’s canvas som ska upp på deras väggar. Sen ser jag mitt första jobb som bröllopsfotograf som slutfört! Mycket nöje och mycket lärorikt, samt att äntligen fått bort klumpen i halsen inför nästa gång jag tar ett liknande uppdrag! Just att få veta svårighetsgraden, pressen och stressen, är något att verkligen ha med sig till nästa gång.

Jag använde mig av 2 hus, en 5D mark II med 24-105 IS USM som standardobjektiv.
Plåtade med 50mm 1.8 vid förberedelserna hos stylisten. Hade en 7D som backuphus med 70-200 USM, vilket gav en gnutta säkerhet om något skulle hända.

Dagen började 09.00. Bruden hos en stylist inne i stan. Där tog vi bilder på håruppsättning och smink. Det är svårt att hitta variation så jag började ta några bilder – sen en promenad för lite frukost och mer energi. Tillbaks till salongen för mer foto och nya motiv. Kl 11.30 åkte vi till en allé utanför stan för lite ”pre-wedding” bilder. Givetvis var vädret på min sida och det gav en hel del bra bilder. Vi gjorde faktiskt två stopp på olika ställen innan själva cermonin. Jag kan ge mitt stativ riggat med ex 580 II och paraply mycket creds för upplättningen av skuggor etc. Det är att föredra för att få lite mer ”drag” i bilderna. Jag placerade blixten snett framför motivet och solen från motsatt sida. Man har inte mycket tid med inställningar men det är bara att grovt köra med låg blixt effekt tills man uppnår ett bra resultat.

Klockan är nu 13.30, rekar sista gången inför cermonin. Testskjuter ett par bilder inne i kyrkan för att en sista gång försäkra mig om ljus och anpassade inställningar. 14.00 – Brudparet tågar in. -” nervöst? ” - Ja lite faktiskt. Men det släppte fort när man var inne i gemet!

Väntar på brudparet utanför, testskjuter mot dörren där de ska tåga ut, för att försäkra mig om att inte få utbrända högdagar eller andra jobbiga fenomen. 14.30 – Brudparet tågar ut. Tar bilder på paret & tillhörande släkt och gäster.

14.50 – Brudparet åker mot festort 3 mil från kyrkan. Vi stannar till vid götakanal för ytterligare några bröllopsbilder vid vattnet. Sen mot festlokalerna.

16.30 – Gruppfotografering.

17.00 – Mat, fest & mingel

19.00 – Brudparet skär tårtan!

Där efter begav jag mig hemåt. Hade 3st Halvfulla 8Gb minneskort och kände mig mot förmodan inte för sliten efter dagen! Hem för att få träffa min familj och bara ha de gott! - Såhär såg min dag kortfattat ut.

Att fotografera bröllop kräver att man kan manövrera sin utrustning snabbt, det krävs uthållighet. Vid varje kort paus gäller det att fylla på energireserverna, snickers, cola eller socker är behövligt för att orka. Detta känner man av efter halva dagen, och då gäller det att snabbt fylla på för att orka med ytterligare 7 timmars foto.. Detta var riktigt nyttigt och lärorikt. Troligtvis ett av de absolut roligaste uppdragen hittils.

några av bilderna hittar ni på http://www.patrikpettersson.se

( texten citerad från min blogg där )

Roligt :)
Fast ska man orka med hela dan är då godis och läsk inte direkt det bästa att fylla på med, tvärt om så är det väl det sämsta man kan göra (bortsett från att inte äta nånting alls).

Mkt riktigt, dock svårt att hinna med någon större måltid då man ska vara med hela tiden. Då det var lite restid hann jag med en drickyogi och snickers. Man klarar sig tyvärr inte så länge på det. Tack för kommentarerna!

Jag plåtar ju mycket bröllop och en snickers i fickan ingår i standardutrustningen, det går ju inte att sticka iväg och äta när som helst. En annan standardgrej är "bröllopsburgaren" som äts på vägen till jobbet så det finns en bas. Det är viktigt att inte bara utrustningen fungerar utan även fotografen. Vikten av något snabbt att äta, något att dricka, toalettbesök innan kyrkan mm ska inte nonchaleras.

Tycker du gjort ett bra förstajobb men att en del bilder är lite mörka och har lite för låg kontrast, dom skulle nog tjäna på att du lyfte ljuset i ansiktena något.

Jag plåtar ju mycket bröllop och en snickers i fickan ingår i standardutrustningen, det går ju inte att sticka iväg och äta när som helst. En annan standardgrej är "bröllopsburgaren" som äts på vägen till jobbet så det finns en bas. Det är viktigt att inte bara utrustningen fungerar utan även fotografen. Vikten av något snabbt att äta, något att dricka, toalettbesök innan kyrkan mm ska inte nonchaleras.

Tycker du gjort ett bra förstajobb men att en del bilder är lite mörka och har lite för låg kontrast, dom skulle nog tjäna på att du lyfte ljuset i ansiktena något.

Ja - Du/ni har nog rätt. har kikat på ett par till av våra maskiner här nu. Får helt enkelt ljusa upp dem något!

Tack för en bra kommentar!
Mvh P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar