ANNONS
Annons

Cyanotypi

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
För ett tag sedan var jag på en kurs i alternativa mörkrumstekniker, där vi bland annat provade cyanotypi. Jag blev mycket förtjust i detta blå, och skulle vilja börja med detta hemma. Men innan jag gör det är det ett par saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

1. Jag har tänkt ha sköljen i badkaret, men jag undrar om emaljen blir missfärgad av sköljvattnet? Karen vi använde på kursen var lite blåfärgade, men de var å andra sidan gjorda av plast.

2. Alla tips på var man kan få tag på en UV-låda (typ gammalt mindre solarium) eller tips på hur man bygger en själv, tas tacksamt emot! Vad är det för rör man ska ha? Så mycket UV som möjligt förstås, men några specifika? Är det skillnad på UV-A och UV-B för processen? Jag undrar också hur skadligt det här ljuset är? Måste man gå ut ur rummet och stänga dörren?

Jag har bara provat det lite och mest på experiment-stadiet.

Kemin köpte jag på tyska eBay, men det finns säkert på andra ställen.

Jag använde plastlådorna som jag framkallar vanliga bilder i. Jag har inte märkt att de skulle bli blåa, men det kanske de blir i långa loppet.

Jag köpte en vanlig uv-lampa som finns på clasohlson. Den är väl mest tänkt som en disco-lampa och var inte så stark. Det tog 3-4 timmar för att få fram bilden.
Men nu när sommaren börjar närma sig så kan du använda solen som källa.
Det ska inte ta så lång tid då har jag hört.

Du kan nog läsa lite mer om cyanotopi på
http://www.alternativephotography.com/
Speciellt under Processes How-to

/ Marcus

Man brukar kunna hitta ett gäng gamla sollampor på närmsta loppis... verkar inte vara någon åtgång på dem ;)

tack för era svar!

kemi är inga problem att få tag på, och skålar ska jag köpa nya ändå. men det är just emaljen jag undrar över, om den kan ta färg. tacksam för svar om någon har koll på detta.

blir till att finkamma loppmarknaderna nu då... solen är ju billig och bra, men jag tänker att det är trist om man planerat in en dag för cyanotypi och det ösregnar hela dagen (som det ofta gör på sommaren!).

Du skriver:
" Jag har tänkt ha sköljen i badkaret, men jag undrar om emaljen blir missfärgad av sköljvattnet? Karen vi använde på kursen var lite blåfärgade, men de var å andra sidan gjorda av plast."

Den emalj som finns bl.a i badkar är inte gjord för att användas med olika kemi.Med tiden så blir emaljen i ett badkar "utsliten" och ytan svag så att det skyd som emaljen skall vara upphör.Därmed så tränger den blå färgen också ned. Då är det helt omöjligt att få bort den.
Så en annan fråga till dig ? Har du tänkt att töma ut allt i det kommunal avloppet ? Om det är tanken så tänk om.Det finns inte så många kommunala reningsverk i detta land som tål den typ av kemi som finns "Cynaotypi".

Tack för ditt svar om emaljen!

När det gäller utsläppen får jag ringa kommunen och fråga. På kursen fick vi höra att det var såpass små mängder att man inte behövde lämna in det till miljöstation. Men jag ska kolla upp det, absolut.

"..små mängder att man inte behövde.."

Hej Anna !
Du skriver:
"När det gäller utsläppen får jag ringa kommunen och fråga. På kursen fick vi höra att det var såpass små mängder att man inte behövde lämna in det till miljöstation. Men jag ska kolla upp det, absolut."

Ja tyvärr så är det inte ovanligt att man svarar som man gör på din kurs.Dom borde i stället tala om att idag skall fotokemirester till miljöstation och inget annat.Själv har jag labb och alla mina fotokemirester går till vår miljöstation.
Lycka till med Cynaotypi.Roligt att det finns flera som vill hålla på med analogt mörkrumsarbete.

Rolf,

SJÄLVKLART lämnar jag all fotokemi till miljöstation! Även HCA som en del häller i avloppet. Men frågan här är ju om cyanotypikemin är såpass giftig att den lilla mängd som går åt måste till miljöstation (det är ett par ml per papper). Det blir ju våldsamt utspätt i två 30x40-kar med kranvatten. Jag har skrivit till miljökontoret och hoppas de svarar snart.

egaeci skrev:
För ett tag sedan var jag på en kurs i alternativa mörkrumstekniker, där vi bland annat provade cyanotypi. Jag blev mycket förtjust i detta blå, och skulle vilja börja med detta hemma. Men innan jag gör det är det ett par saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

1. Jag har tänkt ha sköljen i badkaret, men jag undrar om emaljen blir missfärgad av sköljvattnet? Karen vi använde på kursen var lite blåfärgade, men de var å andra sidan gjorda av plast.

2. Alla tips på var man kan få tag på en UV-låda (typ gammalt mindre solarium) eller tips på hur man bygger en själv, tas tacksamt emot! Vad är det för rör man ska ha? Så mycket UV som möjligt förstås, men några specifika? Är det skillnad på UV-A och UV-B för processen? Jag undrar också hur skadligt det här ljuset är? Måste man gå ut ur rummet och stänga dörren?
En UV-låda kan du köpa från Elfa, http://www.elfa.se/se/index1.html sök på artnr 49-821-04. Men lådan är ganska dyr och jag vet inte om vill lägga så mycket pengar på hobbyn?

Jag har fått svar från miljöförvaltningen nu. De skriver såhär:

Ja som du säger så är det i första karet med störst mängd oexponerad kemikalie som ska tas om hand. Alltså lämnas på en miljöstation. Andra karet kan även det innehålla ämnen som kan klassa vattnet som farligt avfall.

Det sista sköljvattnet kan gå till avloppet när din fototframkallning endast är för hobby. Alltså du framkallar endast något foto i veckan.

Så då vet vi det! Blir en hel del vatten att släpa till miljöstationen, men är det giftigt så är det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar