Annons

cyanotypi - troubleshooting

Produkter
(logga in för att koppla)

majchester

Aktiv medlem
har pysslat med denna teknik för ett par år sedan och skulle mig på igen igår, hade blandat vätskor penslat på och skulle test belysa i stark UVlampa som används för att belysa screen ramar i vaniga fall. jag gjorde testremsor...jag kom tillslut upp på tiden 45min (!!) och den kändes fortfarande alldeles underexponerad. Neget är ett 4x5" normalexponerat. kan det vara så att avståndet mellan lampa och bild är för stort eller vad kan ha gått fel? är det någon som har pejl? tack.

Bara några idéer: Det kan handla om avståndet mellan uvlampa och cyanotypin. Det perfekta avståndet är svårt att avgöra eftersom det beror på lampans styrka. Minska ner det till kanske 15-20 centimeter och testa igen. Nackdelen med att ha den nära är att det kan torka ut cyanotypin.

Vad är det för typ av cyanotypikemi du använder? Är det den gamla sorten, med en A och en B-lösning som blandas ihop, får du nog räkna med ganska långa exponeringstider. Den nya typen (en lösning, men den innehåller fler ingredienser) är snabbare, i storleksordningen 5 minuter i middagssol, medan den gamla kan ligga på 30 minuters exponeringstid i samma middagssol. Den gamla sorten måste "överexponeras" eftersom den löser ut en stor del av bilden när den läggs i vattenbadet.

Negativen behöver vara lite mer "feta" än för vanligt kopierande på vanligt fotopapper om den är den nya varianten, annars funkar vanlig densitet på negativen för den gamla varianten (A+B-lösningen).

Själva papperet som du lägger på kemin på superkänsligt för fientliga kemikalier i själva papperet. Det måste vara mycket rent. Om du ser en skiftning mot grönt i det gula, när du lagt på kemin så är det bara att leta efter en annan typ av papper. Skiftningen ger också lägre kontrast.

vilka papper rekommenderar du?

jag använder den gamla kemin, två lösningar, egenblandade. ska försöka med en annan lampa, den här som jag provade var fastborrad på 1,5m avstånd...

Det var ett tag sedan nu, men jag har för mig att Arches Platine ska funka.

Annars är det absolut bästa tipset att försöka få tag på Buxton-papper som finns antigen direkt hos Ruscombe Mills (http://www.ruscombepaper.com/index.htm) eller hos www.silverprint.co.uk. Det är det enda papper jag säkert vet fungerar. Jag ska se hemma om jag har nåt kvar av mitt papper och kolla om det är Arches Platine, men jag har för mig det är nåt annat...

Jag grävde i mina lådor och hittade ett gäng av de papper jag använt tidigare: Whatman HP (hotpressed), cirka 200 gsm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar