Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cyanotyper

Produkter
(logga in för att koppla)

tucanen

Medlem
Som jag förstått det när jag läst om cyanotype processer är det vanligast att man gör kontaktkopior. Det förutsätter ju ett stort negativ om man vill ha en stor cyanotypbild..
Det går säkert att scanna in bilden, invertera den och sedan skriva ut den på någon form av plast t ex. OH slides för att göra ett större neg.

Men jag funderar på om det är möjligt att använda förstoringsapparaten istället för att göra ett större negativ. Dvs. använda nån sorts UV-lampa i förstoraren.

Om någon har testat detta eller har andra tips på hur man gör "stora" cyanotyper (om man utgår från småformat eller mellanformat) vore det intressant att höra.

Vilken typ av textil kan lämpa sig för cyanotyptryck förresten? (t ex. för upphängning på vägg)

/ Jonas

Hur har jag kunnat missa ett inlägg om cyanotypier??

Jag har gått två kurser i alternativa tekniker. Där gjorde vi först en vanlig svartvit förstoring (samma storlek som den slutgiltiga cyanotypin ska ha). Denna kontaktkopierades på (svindyr) Agfa p3P-film och vips har man ett stort negativ. Nackdelen med detta tillvägagångssätt är att Agfa-filmen är dyr och säljs bara i storpack... Det finns andra sätt att få stornegativ; OH-film, använda pappersnegativ (och få långa exponeringstider), prova andra typer av film osv. Leta på nätet efter "cyanotype" och "gumprint" (=gummitryck) så kan du säkert få lite inspiration. Dessutom finns det nog fler här på fotosidan som kan komma med tips.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar