Annons

Cyan

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika H

Medlem
Hej!

Finns det någon som har en aning om varför mina studiobilder blir cyanblå?
Använder helt nya Elinchrom 600. (Med de gamla Elinchromeblixtarna fanns ej detta problem.)
Spelar ingen roll om jag kör småbild eller mellanformat.Har provat olika film, framkallat på flera lab, testat olika ljusmätare m m.
Det blir något mindre blått med ljus bakgrund än med mörk bakgrund.
Får också mycket hårt och ojämt ljus. Vill gärna ha ett jämt ljus över en större yta, vilket gick utmärkt med de gamla blixtarna. (Vet mycket väl att ljuset avtar med kvadraten på avståndet!)

Har någon en bra idè????
 
Testa en rulle dia för att se om det är blixtar eller lab det är fel på.
Det låter lite konstigt att bakgrunden gör att färgsticket är annorlunda. Det låter som det är labbet som gör något galet.

Hoppas det löser sig.
 
Hej!

Tack för svar! Tyvärr har jag testat flera lab och får exakt samma resultat.
Skall prova med dia får vi se.
 
Hej!
Tack för svar!
Har redan skickat neg och en cyanblå bild till Aifo. De har gjort bild på neget och skickat mig på mail och den ser bra ut.
Väntar nu på pappersbilder som Aifo skall skicka

Här har jag testat flera lab med exakt samma resultat. Nämligen cyanblå bilder helt utan stuns i. Detta började när jag köpt nya blixtar. Aldrig upplevt detta förut.

Någon trodde på för gammal eller felaktigt lagrad film. Detta gäller inte i mitt fall.
Kan det ha med min bakgrund att göra? Den har mycket varm ton (Lastolites brungula med lite grönt i) Överkompenserar med cyan???
Vart skall jag vända mig för att få framkallat och lagt på CD med rätta färger?
Alla tips mottages ytterst tacksamt.
Skall plåta i ateljè på flera platser under hela helgen. Känns jättejobbigt!
 
Det kan inte vara så att dina (blixt)lampor i dom nya aggregat är dåliga, är det helt nya aggregat och du inte ändrat något annat så reklamera lamporna och kräv att dom byter/ger dig nya.
Det låter ju onekligen som att det är lamporna som är defekta eftersom det är det enda du bytt.
 
Hej!
Är nu fredag kväll på väg till en hjälpsam kollega för att jämföra blixtar med hjälp av polaroid.
Hoppas få reda på vad det är som krånglar med mig.

Meddelar resultatet om det är någon som är intresserad.
 
Ett blixtrör/lampa har ju en högspänning som laddas ur varvid det uppstår en "blixt", färgtemeraturen i "ljuset" som skapas är beroende av spänningen och lampans konstruktion.
Får lampan fel spänning eller att lampan är defekt (ger blixt men fel färgtemperatur) får du en urladdning som troligen har fel färgtemperatur, detta motsvarar då att du fotograferar i en miljö med mer "glödljus" än "blixt" och du får färgförskjutningar i bilden.

Då du bytt film och labb borde vi kunna utesluta dom som felkällor.
Kvar blir ju då bara blixtaggregaten!

Har du möjlighet att dubbelkolla dina blixtar mot samma motiv som med andra blixtar så ser du om det är dina blixtar eller ej som är orsaken.

En annan tänkbar orsak kan vara att blixten synkar vid fel tidpunkt, men då borde du se det tydligare på bilden som att den är för mörk. Klart, kör du med neg. film så kanske labbet korrigerar det.

En blixt är i grunden en lampa men har så hög intensitet att man väljer att låta den lysa under mycket kort tid, annars skulle den brinna ut/slut mycket, mycket snabbt.
 
Senast ändrad:
Hej!

Har nu varit och jämfört mina blixtar.
Vi tog tog polaroidbilder i studio.
Mina bilder blev cyanblå. De bilder vi tog med andra blixtar under exakt samma förutsättningar blev fullständigt korrekta.
Alltså ÄR det fel på mina blixtar vad än leverantören säger.
Nu återstår problemet med att övertyga dem om att jag skall ha nya blixtar samt ersättning för allt extraarbete med att manipulera bilder, alla kunder jag förlorat eftersom de fått provbilder med märkliga färger o s v.
 
Annika H skrev:
Hej!

Har nu varit och jämfört mina blixtar.
Vi tog tog polaroidbilder i studio.
Mina bilder blev cyanblå. De bilder vi tog med andra blixtar under exakt samma förutsättningar blev fullständigt korrekta.
Alltså ÄR det fel på mina blixtar vad än leverantören säger.
Nu återstår problemet med att övertyga dem om att jag skall ha nya blixtar samt ersättning för allt extraarbete med att manipulera bilder, alla kunder jag förlorat eftersom de fått provbilder med märkliga färger o s v.

Har du vidtalat leverantören direkt när du upptäckte problemet och du nu gjort en felsökning borde det ju inte vara ett problem och det är någon seriös handlare.
Stå på dig i kommunikationen med handlaren.

Hur länge har du haft blixtarna? De borde ju inbegripas av garanti. Kanske kan du få nya blixtar med vändande post, i värsta fall vill de "reparera felet", men kräv nya blixtar.
 
Hej!

Jag fick dem den 30 april och gjorde några jobb med en ljus bakgrund och tyckte det blev blått. Trodde först det var något med labbet och de har krånglat mycket med mina bilder. Började alltså i den änden.
Sedan har jag pratat med leverantören och med Aifo, som jag antar är de som säljer dem här i Sverige. Deras benhårda inställning är att det måste vara något med framkallning, kopiering eller att jag använt gammal, alternativt fellagrad, film. Det skall helt enkelt inte kunna vara något fel på blixtarna som ger denna cyaneffekt, säger de.
Nu hänvisar jag givetvis till garantin och begär nya.
Det som är jobbigt för min del är både jag och labbet har lagt ned 3 gånger så mycket tid som skulle ha behövts om bilderna varit korrekta. Dessutom vet jag inte än hur många kunder som avstått från att köpa bilder p g a märkliga färger på deras provbilder.
Har gjort ett par stora jobb som är de största bekymren. Till denna helg har jag lånat blixtar som jag hoppas blir bra.
Tack till alla som engagerat sig i denna fråga!
 
Trots att jag har stor erfarenhet av studioblixtar vet jag ingenting om deras UV-filter. Men, är det inte så att om du saknar den skyddskåpa som sitter för blixtröret så blir det ingen filtrering av UV? Kanske kan påverka.

Och det kan vara bra att veta att det är upp till säljaren att avgöra hur ett problem skall åtgärdas, vill de inte ge dig nya blixtar så är de inte skyldiga, de kanske vill reparera. De har tre försök på sig att ordna till problemet, sedan kan du häva köpet och få pengar tillbaka.

Det är juridiken det, klart du skall försöka få prylarna utbytta om det är fel på dem.
Har du papper på att de hävdar labbfel? (e-post eller så.) Då blir det nog lättare att få dem att stå för labbkostnader.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.