ANNONS
Annons

CV 12mm/5.6 eller Sigmas vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag är saknar en extrem vidvinkel. Har tittat på en del bilder tagna med Cosina Voigtländers 12/5.6 Ultra Wide-Heliar, men då måste jag skaffa mig ett Bessa-L eller Bessa-T kamerahus. Att skaffa sig ännu en filmkamera är inget problem för mig, men frågan är:

Hur nära CV 12/5.6 kommer man med Sigmas 15mm fisheye eller 12-24mm zoomen när det gäller skärpa och bildvinkel? Är skärpan synligt mycket bättre på Heliaren? De bilder jag sett är ganska fantastiska + att man kan fotografera "riktigt" svartvitt.

Hur blir graderna på Sigmas objektiv med 1,6x faktor? Fisheyen ska ju ha 180 och 12-24 har 122 (tror jag). Med Heliaren får man runt 120.

Hjälp mig välja.

Jag har testat min pappas Heliar 12/5,6 en del. Det blir riktigt skarpt. Men den kraftiga vinjetteringen kan vara störande ibland.

Nackdelen med mätsökarkameror är den dåliga närgränsen.

Jag tar för givet att skärpan är sämre på Sigmas zoom. Just vidvinklar är ju mätsökarkamerornas styrka. Genom att bakre linsen kan komma nära filmplanet kan enklare och mindre kompromissfyllda kontruktioner användas.

Sigmazoomen har fått väldigt varierande omdömmen. Tidningen Foto fick bra resultat. Dock säger Christian Nilsson på foto att det kan vara stora problem med autofokusen i 12mm-läget. Detta kan vara anledningen till de varierande omdömmena.
Ströljuskänsligheten är mycket bättre än Sigmas 14mm/2,8 och i klass med Canon 17-40/4L USM.

Varför skulle du inte kunna fotografera riktigt svartvitt med 12-24-zoomen? Är det mätsökarkameran du syftar på?

Ett fisheye har ett betydligt mindre användningsområde än ett raktecknande objektiv. Det handlar ju inte bara om hur mycket objektivet kan ta med utan också hur det ser ut. Visserligen kan man fixa till fisheyebilder med särskilda dataprogem, men det känns ju riktigt bökigt, och då kan du absolut inte köra riktigt svartvitt.

Vad jag menar med riktigt svartvitt är film. Jag har inget just nu som tar både Tri-X och objektiv med EF-fattning. Sigman skulle sitta på en 300D och då får man hålla på och konvertera från färg.

paco skrev:
Vad jag menar med riktigt svartvitt är film. Jag har inget just nu som tar både Tri-X och objektiv med EF-fattning. Sigman skulle sitta på en 300D och då får man hålla på och konvertera från färg.

En begagnad Eos 300N hittar du för runt tusingen. Kan ju vara trevligt att komplettera med.

Jo tanken har ju slagit mig. Har till och med sneglat på nyare hus (30V eller 33V).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar