Annons

Cuba - hur är säkerheten där?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Är för nuvarande i Mexiko och har på en månad haft två inbrottsförsök i min lägenhet. Vi har gator här som polisen inte vågar patrullera på när mörket faller. Men jag trivs!

Mexiko är ett underbart vackert land.

Nu funderar vi på att ta en tur till Cuba. Snacka om fotoparadis alltså. Färgglada hus och äldre människor som röker cigarrer överallt.

Är det någon som vågar yttra sig om säkerheten där? Jag har fått för mig att Cuba är ett väldigt säkert land numer. Men jag har ingen egentlig grund för mitt påstående.

Ni som varit på Cuba - vad kan ni säga? Ni andra kanske nyligen har läst något om just detta?

Är hemskt tacksam för svar. :)

Hej!

Nu funderar vi på att ta en tur till Cuba. Snacka om fotoparadis alltså. Färgglada hus och äldre människor som röker cigarrer överallt.

Är det någon som vågar yttra sig om säkerheten där? Jag har fått för mig att Cuba är ett väldigt säkert land numer. Men jag har ingen egentlig grund för mitt påstående.

QUOTE]

Jag var där för snart 2 år sedan, det är troligen bland de säkraste länderna i världen. Men vist förekommer det t.ex. brott typ väskryckningar, men det är ovanligt med brott med grovt våld.
Antagligen är dock brottsligheten i ökande, fler turister och mer ojämlikhet, där de som jobbar i turistbranschen tjänar bäst...
Jag skrev dagbok då det begav sig;
http://www.resedagboken.com/Default.aspx?documentId=35&journeyId=181578&userId=14895

Hälsn
Christer

ja har varit på kuba i några veckor. Kändes inte alls något obehagligt, till skilnad från Mexiko (chiapas och Mexiko city) kändes det betydligt säkrare. Även fast jag bara blev av med en plånbok på tunnelbanan i Mexiko city.

Men det kändes säkrare att vara i Hanavva på kvällarna en i Mexiko city.
Men klart det är svårt att jämföra.

Kan inte jämföra med Mexico, men jag har inte drabbats av något på Kuba. Nu kan man ju bli rånad och blåst i Säffle, så man kan ju aldrig vara helt säker, men Kuba kändes väldigt tryggt tycker jag.

Det enda som kändes i närheten av hotfullt var när jag riktade kameran mot ett par kvinnor utstyrda i full turistlockarvolangklänningar utan att vilja betala. Jag fick lära mig ett par nya ord på spanska...

Jag kände mig aldrig rätt på Kuba förutom en sen kväll när någon kastade en flaska som landade ett par meter ifrån mig. Jag vet inte om den var riktad mot mig men jag tog några långa steg ut på stora gatan istället, där var jag åtminstone inte ensam.

I övrigt tyckte jag det jobbigaste med Kuba var just alla som skulle ha betalt stup i kvarten; någon som visade vägen, någon som visste ett bra hotell/restaurang, någon som hjälpte till med nåt litet, alla skulle de ha en slant för besväret och inte sällan helt oproportionerlig i förhållande till deras arbetsinsats. Ibland sträckte de helt sonika fram handen och bad om pengar men oftast lades det på notan, ofta ett påslag på 20-30%. Med tanke på att det motsvarade $2-5 blev det en rejäl slant till slut!

Tack för alla bra svar. Det verkar som att ni haft det bra där hur som helst!

Hur tror ni det fungerar med flyg till USA från Cuba? Är det möjligt eller måste vi flyga tillbaka till Mexiko?

Det blir garanterat lättast att åka tillbaka till Mexiko, amerikanerna har fortfarande handelsblockad mot Kuba och antalet direktflyg per vecka är nog lätt räknade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar