ANNONS
Annons

Cs5 + LR4

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har idag CS5 Master Collection som jag köpte till studentpris när jag gick ett par kurser. Har inte kvar studentrabatten så uppgradering bilr för dyrt, så det tänkte jag strunta i på ett tag.

Däremot behöver jag något sätt att få ordning på alla mina 1000-tals bilder som jag nu har huller om buller i olika mappar och tänkte därför skaffa det nya LightRoom 4.

Hur funkar LR 4 ihop med CS5?

Alltså, jag har förstått att det följer med en nyare Camera Raw med Lightroom. Om man installerar det på samma dator som CS5, blir då också ACR för Photoshop uppgraderat på samma gång, eller hur hänger det ihop?

Hur blir arbetsflödet mellan programmen?

Jag fotograferar endast i RAW och gör i princip alla globala justeringar inne i Camera Raw. Sedan använder jag Photoshop för ev pill med kloning mm., samt beskärning/nedskalning och skärpefilter för att sedan spara som jpeg. Ett fåtal bilder jobbar jag med i lager och gör montage osv. i och de sparar jag som .PSD

Frågan är hur mitt arbetssätt funkar ihop med Lightroom eller om jag ska börja göra på ett annat sätt. Det jag vet är att jag måste ha något program för att hantera alla dessa bilder och kunna tagga dem osv., men samtidigt har jag förstått att de flesta som använder LR enbart har det programmet och nite vanligtvis jobbar med PS också, eller?

Priset på LR4 är ju riktigt överkomligt så det känns naturligt att köra Adobe-programmen ihop, men det kanske finns helt andra alternativ som är bättre än LR.

Ska också tillägga att jag har alla bilder lagrade på en FileServer och använder flera datorer, bl.a. en stationär och en bärbar som jag har CS5 installerat på eftersom man får göra på det viset. Kan man göra likadant med LightRoom så att databasen ligger på servern tillsammans med bildfilerna och kan kommas åt från flera, eller måste databasen ligga lokalt på datorn?

/Mats

Många frågor.

Eftersom jag inte använder Photoshop så är jag kanske inte rätt man att svara men Lightroom pular jag med en del så där har jag ett par svar:

Lightroom har också kloningsverktyg och funktioner för skärpning och nedskalning och för att spara till JPG så sannolikt kommer ditt behov av PS minska.

Många som använder LR använder också PS. Det ena utesluter inte det andra och skall du jobba i lager och med montage så måste du ta till andra verktyg än LR.

Själv har jag inte PS utan ett annat bildredigeringsprogram när så krävs och det funkar utmärkt att integrera med LR så CS5 funkar också.

Bilder kan mycket väl ligga kvar på en server. Däremot stöder inte LR att själva databasen ligger på en server! Detta har diskuterats mycket och det finns lite olika vägar för att komma runt detta men inget av dem är väl helt perfekt.

Det finns funktioner i LR som gör det lätt att flytta arbete från en dator till en annan.

Med tanke på priset tycker jag valet är enkelt - köp! :)

ACR i CS uppdaterar du enkelt.. Det sker inte samtidigt men det går fortfarande att öppna bilderna i CS du får bara en dialog ruta som säger att ACR behöver uppdateras men vill du öppna ändå så klicka bara öppna ändå.
I CS finns ju uppdateringen att bara hämta vid tillfälle.

Ditt sätt att arbeta stämmer klockrent med hur jag arbetar med CS och LR. I LR högerklickar du bara på bilden du vill jobba i CS med och när du gjort det så behöver du bara klicka spara så har du den i LR igen bredvid din RAW fil. Busenkelt.. Och du behöver aldrig spara som jpeg i LR, de jag jobbar i CS med sparar jag som PSD.

Hur funkar LR 4 ihop med CS5?

Alltså, jag har förstått att det följer med en nyare Camera Raw med Lightroom. Om man installerar det på samma dator som CS5, blir då också ACR för Photoshop uppgraderat på samma gång, eller hur hänger det ihop?

Hur blir arbetsflödet mellan programmen?
Det fungerar helintegrerat, men just nu är Lightroom 4 ett steg före Camera Raw, dvs den version av rawkonverterare som finns i Lightroom finns inte i Photoshop förrän Camera Raw ver 7 och Photoshop CS6 släpps.

Du behöver inte heller uppgradera ACR och Photoshop och kan i stället låta LR rendera bilden och skicka in i PS. Då ersätter LR helt och hållet ACR och du behöver inte uppgradera PS för stöd för nya kameror etc, du gör råkonvereringen i LR och fin-retuscheringen i PS. Det är bara att trycka ctrl-E i LR så kommer du in i PS med bilden.

Det är en viss tröskel att börja med LR men när du är över den vill du inte tillbaka.

Jag har en fråga...

När jag skickar öven en bild från LR4 till PS CS5 så väljer jag TIFF som filtyp och det funkar bra på sätt och vis...men: Varje gång jag gör en ändring i bilden i CS5 så hoppar liksom bilden till eller blinkar rättare sagt. Otroligt störande. Är det någon som upplever samma sak?

Har en iMac 3.4 GHz om det spelar någon roll...

Det fungerar alldeles utmärkt.

Arbetsflödet ser ut så här:

Du gör alla grundförändringar i Lightroom (de förändringar du idag gör i Camera Raw). När du behöver funktioner som bara finns i Photoshop väljer du att redigera ytterligare där.

Jag hakar på här!
Jag har LR4 och PS CS5 men jag får dem inte att spela tillsammans. När jag har gjort grundjusteringarna i LR (RAW-format) och ska öppna bilden i PS så ser bilden inte likadan ut i PS som LR. Det är precis som att vissa justeringar inte följer med.
Är det möjligen någon annan som har samma problem, eller ännu hellre en lösning?

CS5 och LR4 har olika råkonverterare så de integrerar inte helt. Jag kör med CS5 och uppgraderade från LR3 till LR4 men det blev för knöligt så jag returnerade LR4 och kör med LR3.

För full integration måste man ha CS6 med Camera raw 7.

Jag hakar på här!
Jag har LR4 och PS CS5 men jag får dem inte att spela tillsammans. När jag har gjort grundjusteringarna i LR (RAW-format) och ska öppna bilden i PS så ser bilden inte likadan ut i PS som LR. Det är precis som att vissa justeringar inte följer med.
Är det möjligen någon annan som har samma problem, eller ännu hellre en lösning?

Sorry för sent svar, men jag hade helt glömt den här tråden.

Du har säkert löst det men om du inte gjort det så ska du välja att låta Lightroom rendera bilden när frågan dyker upp i samband med att du ska redigera i Photoshop.

Kör med. LR 4 Och PS CS5, I början när jag valde att öppna i CS5 öppnades ACR i CS5, dock kunde jag inte justera något utan att ändra till process 2010. Nu ploppar bilden upp direkt i CS5. Undrar varför..

Får inte ipp rutan längre där man väljer om man vill öppna ändå (och då komma in i ACR) eller öppna med Lightroomjystrrinfsr (har för mig att det skapas en tiff då).
Hur får jag tillbaka den valmöjligheten?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Sorry för sent svar, men jag hade helt glömt den här tråden.

Du har säkert löst det men om du inte gjort det så ska du välja att låta Lightroom rendera bilden när frågan dyker upp i samband med att du ska redigera i Photoshop.

Jag vet inte om jag har löst det...
Enda lösningen jag har hittat är att välja den gamla processen i LR (alltså 2010 istället för 2012), men då förlorar man en del av fördelarna med nya LR.
Hur menar du att jag ska göra för att få LR att rendera bilden?

Enda lösningen jag har hittat är att välja den gamla processen i LR (alltså 2010 istället för 2012), men då förlorar man en del av fördelarna med nya LR.

Hej, jag tror att det är en inställning I LR för extern redigering som avses: Under fliken Redigera>Inställningar>Extern redigering anger du att LR ska skicka en färdig TIFF till PS. Då genereras ju en färdig bild i LR oavsett processversion etc när man från LR väljer "redigera i PS", och det är då inte nödvändigt att ha den senaste versionen av ACR i PS. Däremot blir det kanske trassel om man från PS väljer att öppna en bild som är redigerad i process 2012 i LR. Då gissar jag att det krävs annan version av ACR (i PS) för att det ska funka.

Det enkla svaret är att LR och CS har inget med varandra att göra.

Jag är bara nybörjare men har börjat gå igenom utb-mtrl tillo båda.

LR har sin råkonverterare & ACR har sin, de är skilda.

Man KAN öppna sin bild från LR till PS MED eller UTAN justeringarna som gjordes i LR.
Man väljer helt enkelt.

har man CS5 så har man också BRIDGE=B.
B har databasfunktioner på samma vis som LR men de har ingen funktion mellan sig.

Jag har ställt frågan till Moderskeppet om man skall använda B eller LR.
De svarar att LR är mycket lämpligt för bilder.
B kommer att behövas för Premiere Pro & Illustrator mm alltså annat än bilder.

Dessutom köper du en modern kamera typ D800 eller de som kommer i framtiden måste du komma åt CS6 + LR4 ananrs har du inte råkonverterare.

När du väljer "Redigera i/Edit in Photoshop" får du en fråga där du kan välja att låta Lightroom rendera bilden. Det ska du göra.

Man KAN öppna sin bild från LR till PS MED eller UTAN justeringarna som gjordes i LR.
Man väljer helt enkelt.

har man CS5 så har man också BRIDGE=B.
B har databasfunktioner på samma vis som LR men de har ingen funktion mellan sig.

Dessutom köper du en modern kamera typ D800 eller de som kommer i framtiden måste du komma åt CS6 + LR4 ananrs har du inte råkonverterare.

Ett förtydligande:

Kombiniationen CS6+LR4 är inte nödvändig för att kunna hantera RAW-filer från Nikon D800. Det räcker med att ha den senaste versionen av Lightroom som är version 4.1.

Det fel som trådskaparen beskriver tror jag inte har att göra med att bilden öppnas utan Lightrooms justeringar utan om hur bilden renderas. Jag hade samma problem när betaversionen av Lightroom 4 hade kommit. Det viktiga är att låta Lightroom göra renderingen (via ett val man ställs inför i samband med att man valt att redigera bilden i Photoshop).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar