Annons

CS3/D2x

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Har nyligen köpt mig en D2x som jag är nöjd med.
Nu har jag ett problem!
När jag hade D80 hade jag inga problem med att ladda över bilderna till CS3 men nu med D2x så går det otroligt långsamt. Vad kan det bero på?

Med D80:in så öppnades det alltid en dialogruta när jag kopplade på kameran med alternativet att öppna med CS3, Med D2x gör det det också men utan valet att öppna med CS3.
Fick det att funka men jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde. När jag väl fick det att funka så gick det som sagt riktigt långsamt, Förde över RAW-bilder (370st). Det tog 45-60minuter, med D80 tog det kanske halva tiden eller inte ens det.

Vad är det som är fel???
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Mvh Andreas.
 
Använder du USBsladd direkt mellan kamera och dator eller har du kortläsare. Har du kortläsare skall det ju inte vara någon skillnad om inte filerna är större förstås. Kör du USB direkt kan jag rekommendera att skaffa en kortläsare, kostar en hundralapp eller två. /FW
 
Låter som du kör direkt från kameran och det skiljer säkert en hel del i USB-hastighet mellan kamerorna.

Skaffa en extern kortläsare så kommer det att gå betydligt fortare (även mycket snabbare än med D80)

// Maxe
 
Saxat från DPReview

USB transfer speed
To test the D80's USB transfer speed we transferred approximately 128 MB of images (mixed RAW and JPEG) from a SanDisk Extreme III 2 GB SD card.

Method Transfer rate
Nikon D80 (PTP device) 4.4 MB/sec
Sony built-in SD card reader (Vaio TX) 6.7 MB/sec
Nikon D80 (Mass storage device) 8.8 MB/sec
Panasonic CardBus PCMCIA adapter 10.7 MB/sec
SanDisk Extreme IV USB 2.0 card reader 10.9 MB/sec

Mass storage device mode produced very good results, over eight megabytes per second is 'good' USB 2.0 reader territory (the SanDisk Extreme IV reader here is exceptional). This speed would mean you could offload a full 1 GB card in just under two minutes.
 
Ja, någon kortläsare har jag inte så det ska jag nog inköpa nu när jag har läst era råd.

Ja, jag änvände Usb för att föra över bilderna men ska det verkligen vara en sådan skillnad mellan kamerorna?

Tack för era svar!

Mvh Andreas.
 
Köpte en kortläsare och nu går det mycket snabbare!

Men jag har ett problem som jag iofs inte tror beror på kortläsaren men jag tar upp det här i alla fall.

När jag har laddat ner bilderna i datorn och ska börja redigera så händer följande:

I CS3 bridge som bilderna öppnas i innan de öppnas i photoshop kan jag inte använda verktygen som man kan välja till vänster i bilden. Den enda markören jag har är en hand. När jag har dragit lite i exponeringen, kontrasten och div reglage så har jag tex en beskärningsmarkör men så fort som jag trycker på bilden blir den markören en hand igen.
Det är samma i photoshop.

Hade inte problemet innan jag började använda kortläsaren.

Vad är det för fel?

Tack på förhand!
Mvh Andreas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.